Jump to content

Puls - type dieselmotor uten turbo


Gullars

Recommended Posts

Har litt puls spørsmål

De siste åra så har jeg hatt utfordringer med å få opp pulsen under sykling både intervaller og annet.

Er 47år, 180cm/95kg og regner meg for å være i normalt god form - er sikkert i godt hold men ikke spesielt feit. 

Trener litt styrke for å holde kroppen i orden og sykler i hovedsak som kondis trening på vår, sommer og høst - 3-5000km.

På vinteren så sitter jeg på rulla eller går på langrenn, både klassisk og skøyting.

Utfordringen min er at når jeg sykler med resten av familien for eks på en langtur så ligger jeg og takter på en puls rundt 100-110 slag og de 3 andre ligger mellom 150-170slag ved samme belastning. Det skal sies at de 3 andre er jenter/damer på rundt 160cm med temmelig høy makspuls alle sammen dvs. fra 200-210 slag.

På intervaller så er det nesten ikke mulig å få pulsen over 165 slag.

Min makspuls er satt til 184 per idag og det stemmer ganske ok, dvs. jeg har vert i nærheten dvs. 2-3 slag unna i det siste,  men det er bare jævlig vanskelig å komme dit.

Er det noen som har lyst eller har kunnskap om hva dette kan skyldes og evt hva man kan gjøre for å få liv i pulsen igjen?

Er det bare at jeg er blitt gammel og må akseptere at alt er litt seigt?

Er det mangel på intervaller som er årsaken?

Pga en skulderskade så har mye av ettervinter/vår foregått på rulla med lav intensitet fordi det var det eneste som funka uten at det gjorde for vondt.

Er det noe annet jeg burde tenke på?

Takknemlig for alle innspill

AG

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

Puls er litt vrient. Syns kanskje spesielt det er sånn på sykkel. Hvis jeg ikke har trent så veldig bra så kommer jeg ganske "lett" opp mot 200. Var oppi 202 i vinter under en 30/15 økt etter litt rusk og svært lite trening en periode. Når det trenes jevnt og trutt så er pulsen svært vanskelig å få over 185 ish på setet. Unntak er etter hviledag eller hviledager, da kan jeg komme opp i 190 uten for mye innsats. Har nesten slutta å følge med på det annet enn trendene fra dag til dag, uke til uke, som en slags pekepinn på hvordan ting ser ut og for å evt fange opp hvis noe virker galt.

Sier ikke at dette er noe fasitsvar, men sånn pulsen funker for min del. Opplevde ikke det samme i like stor grad på løping og langrenn når jeg holdt på med det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (3 timer siden):

165 er 90% av makspulsen din. Hvor lange intervaller kjører du? 

Baroudeur:

Alt mulig egentlig fra 3x10min 30/15 til 10minutters terskeldrag.

Gazelle.bein:

Dette høres jo fornuftig ut og er nok litt av det jeg opplever nå, med en ganske solid økning i trening pga ferie.

Klarer ikke mer enn rundt 6t totalt på ei vanlig uke pga jobb, unger, bikkje og anna, men i ferien så er det ikke problemer å få til 12-14t med sykling + noen turer på beina.

Det kan være at «treningspartnerne» mine i ferien som er 2 døtre på 15 og 18 med maks på 210 samt kona med maks på 200 gjør det hele litt mer «uforståelig».

Kona er i tillegg ganske godt trent (løper fint 1.5-2t turer flere ganger i uka om akillesen er ok) og tåler mye trening (gammel friidrettsutøver/langrennsløper) og eldste datteren sykler i junior Elite på rundbane terreng og er veldig godt trent (typisk 20-22t på en mengde uke). 

Tror sykling i tillegg er litt for energi økonomisk i forhold til sykling og løping og dermed gjør at det er vanskeligere å få pulsen opp.

Du bærer jo ikke vekten selv og bruker stort sett bare beina.

Når jeg skøyter på godt føre om vinteren i slak motbakke så går jo pulsen rett i taket ganske fort og det samme om jeg en sjelden gang løper.

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

gazelle.bein skrev (27 minutter siden):

Puls er litt vrient. Syns kanskje spesielt det er sånn på sykkel. Hvis jeg ikke har trent så veldig bra så kommer jeg ganske "lett" opp mot 200. Var oppi 202 i vinter under en 30/15 økt etter litt rusk og svært lite trening en periode. Når det trenes jevnt og trutt så er pulsen svært vanskelig å få over 185 ish på setet. Unntak er etter hviledag eller hviledager, da kan jeg komme opp i 190 uten for mye innsats. Har nesten slutta å følge med på det annet enn trendene fra dag til dag, uke til uke, som en slags pekepinn på hvordan ting ser ut og for å evt fange opp hvis noe virker galt.

Sier ikke at dette er noe fasitsvar, men sånn pulsen funker for min del. Opplevde ikke det samme i like stor grad på løping og langrenn når jeg holdt på med det. 

Pulsen kan gjerne være "vanskelig" å få opp etter gode treningsperioder fordi slagvolumet øker, kapasiteten øker og den relative belastningen på en gitt hastighet blir lavere. I tillegg kan makspulsen synke med et par slag når formen øker.

Gullars skrev (10 minutter siden):

Alt mulig egentlig fra 3x10min 30/15 til 10minutters terskeldrag.

Hvis du kjører 10-minutters drag på 90% av makspuls vil jeg si at du ikke har problemer med å få pulsen opp, heller motsatt.

Hvis du for eksempel kjører 3-minuttere på (supra)maksimal hastighet antar jeg du kan bikke 170?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gullars skrev (10 minutter siden):

Baroudeur:

Alt mulig egentlig fra 3x10min 30/15 til 10minutters terskeldrag.

Gazelle.bein:

Dette høres jo fornuftig ut og er nok litt av det jeg opplever nå, med en ganske solid økning i trening pga ferie.

Klarer ikke mer enn rundt 6t totalt på ei vanlig uke pga jobb, unger, bikkje og anna, men i ferien så er det ikke problemer å få til 12-14t med sykling + noen turer på beina.

Det kan være at «treningspartnerne» mine i ferien som er 2 døtre på 15 og 18 med maks på 210 samt kona med maks på 200 gjør det hele litt mer «uforståelig».

Kona er i tillegg ganske godt trent (løper fint 1.5-2t turer flere ganger i uka om akillesen er ok) og tåler mye trening (gammel friidrettsutøver/langrennsløper) og eldste datteren sykler i junior Elite på rundbane terreng og er veldig godt trent (typisk 20-22t på en mengde uke). 

Tror sykling i tillegg er litt for energi økonomisk i forhold til sykling og løping og dermed gjør at det er vanskeligere å få pulsen opp.

Du bærer jo ikke vekten selv og bruker stort sett bare beina.

Når jeg skøyter på godt føre om vinteren i slak motbakke så går jo pulsen rett i taket ganske fort og det samme om jeg en sjelden gang løper.

AG

Ja, du fyller ut hullene med tolkingen din her. Madammen har 215-220 ellernoe helt drastisk i "makspuls". Hun hater å lide også så vet ikke om det faktisk er reell maks, selv om hun har kjørt noen 5 km løp der hun var ganske på stålet. Hun løper 2-3 ganger i uka, resten styrke. Tror ikke det er nok kondisjonsbelastning til å ha noe annet enn konstant overskuddspuls. Hun er absolutt ikke vant til sykling så får høy puls i motbakker. Ikke sterk nok i beina til å få det på flater da.

Etter hvert som kapillærer utvikler seg og optimaliseres for en aktivitet så trenger ikke hjertet å slå så mye for å pumpe blod og spre oksygen heller muligens. Akkurat her er jeg litt på tynn is da jeg ikke er noe doktor eller indrettsfysiolog, kun ivrig "student".. Hjertet er jo en muskel og blir sterkere/øker i volum også, så mer blod pumpes per slag.

Men det med pulsen er ganske sikkert individuelt som alt annet. Andre kan sikkert trene hardt og ha en relativt velkjent pulsrespons hele tiden. 🤷‍♂️

Link to comment
Share on other sites

gazelle.bein skrev (1 minutt siden):

Etter hvert som kapillærer utvikler seg og optimaliseres for en aktivitet så trenger ikke hjertet å slå så mye for å pumpe blod og spre oksygen heller muligens. 

Det du beskriver her er arbeidsøkonomi og det er en helt avgjørende faktor, særlig på høyt nivå, i utholdenhetsidretter som sykling, løping og langrenn. Enkelt forklart innebærer det at oksygenkostnaden for en gitt bevegelse, for eksempel sykkeltråkket, reduseres. Dette vil igjen redusere minuttvolumet (puls x slagvolum) ettersom dette generelt reguleres av oksygenkravet perifert, i eksempelet musklene som er involvert i sykkeltråkket.

Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (1 minutt siden):

Det du beskriver her er arbeidsøkonomi og det er en helt avgjørende faktor, særlig på høyt nivå, i utholdenhetsidretter som sykling, løping og langrenn. Enkelt forklart innebærer det at oksygenkostnaden for en gitt bevegelse, for eksempel sykkeltråkket, reduseres. Dette vil igjen redusere minuttvolumet (puls x slagvolum) ettersom dette generelt reguleres av oksygenkravet perifert, i eksempelet musklene som er involvert i sykkeltråkket.

Ja, true 🙂 Det snakkes vel om arbeidsøkonomi som det som skjer kroppslig og eksternt (teknikk)? Eller blir sistnevnte holdt helt utenfor? På sykling har det jo ikke fryktelig mye å si, men jeg mener å huske at teknikk er en del av betegnelsen arbeidsøkonomi i langrenn?

Link to comment
Share on other sites

@baroudeurHva er det forresten som egentlig kan føre til lav puls dagen etter en intervalløkt? Har det noe med at man ikke klarer å rekruttere like mange muskelfiber, eller er det noe rent kardiologisk? Er kjent med at pulsen blir/kan bli lavere ved sykdom eller overtrening. Tenker det er av litt samme grunn? Kroppen er jo litt redusert etter en hard økt. Jeg har erfart det opp gjennom årene, og det er det samme jeg har hørt av andre idrettsfolk i bekjentskapskretsen så jeg har bare akseptert det som en sannhet uten å sette meg noe inn i hva som egentlig skjer. Høres ut som du kanskje er en kar som vet? Hvis ja, men det er en veldig kompleks avhandling så skal du slippe å utbrodere det altså. 😅

Link to comment
Share on other sites

gazelle.bein skrev (1 minutt siden):

Ja, true 🙂 Det snakkes vel om arbeidsøkonomi som det som skjer kroppslig og eksternt (teknikk)? Eller blir sistnevnte holdt helt utenfor? På sykling har det jo ikke fryktelig mye å si, men jeg mener å huske at teknikk er en del av betegnelsen arbeidsøkonomi i langrenn?

Alt som påvirker energikravet i en syklisk idrett, inkludert teknikk, påvirker arbeidsøkonomi. For en syklist vil det for eksempel kunne være hvor sirkulært tråkket er, vinkelen på kneet og så videre.

Det som er ganske interessant er at det i sykling gjerne observeres et inverst forhold mellom maksimalt oksygenopptak og submaksimalt arbeid, uttrykt som arbeidsøkonomi og/eller mekanisk effektivitet. I Norge har vi jo kanskje det beste eksempelet på det i Oskar Svendsen, som hadde verdens høyeste oksygenopptak da han var aktiv syklist. Se hvordan submaksimalt oksygenopptak økte samtidig som maksimalt opptak gikk ned (e.g. første og siste måling).

image.png.664649c78701698c2fd9c9fc71a5210b.png

image.png.240315334c459854848a33c9bb3da569.png

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gazelle.bein skrev (8 minutter siden):

@baroudeurHva er det forresten som egentlig kan føre til lav puls dagen etter en intervalløkt? Har det noe med at man ikke klarer å rekruttere like mange muskelfiber, eller er det noe rent kardiologisk? Er kjent med at pulsen blir/kan bli lavere ved sykdom eller overtrening. Tenker det er av litt samme grunn? Kroppen er jo litt redusert etter en hard økt. Jeg har erfart det opp gjennom årene, og det er det samme jeg har hørt av andre idrettsfolk i bekjentskapskretsen så jeg har bare akseptert det som en sannhet uten å sette meg noe inn i hva som egentlig skjer. Høres ut som du kanskje er en kar som vet? Hvis ja, men det er en veldig kompleks avhandling så skal du slippe å utbrodere det altså. 😅

Det kan ha flere årsaker. En vanlig grunn er nok at man ikke klarer å gjøre samme muskulære arbeid og derfor ikke stiller samme krav til oksygenleveranse. Opplever du å ligger på lavere puls dagen etter en hard økt på samme watt?

Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (12 minutter siden):

Det kan ha flere årsaker. En vanlig grunn er nok at man ikke klarer å gjøre samme muskulære arbeid og derfor ikke stiller samme krav til oksygenleveranse. Opplever du å ligger på lavere puls dagen etter en hard økt på samme watt?

Ja, jeg gjør ofte det. Det som er litt rart er at beina kan føles helt kanon på dag 2, selv om pulsen ikke responderer like bra. Jeg prøvde å finne noen eksempler kjapt her, men klarte selvsagt ikke finne noe i helt seneste tid. Men jeg kjørte en lengere SS økt på rulla på lørdag, og en langtur med drag på søndag (siste spissing inn mot Offroad Finnmark er ikke sånn jeg holder på normalt) der jeg følte jeg opplevde litt det samme. Økta på lørdagen kjentes normalt bra ut, mens dragene på søndag var over norm piff i spesielt til at det var innbakt i en lang tur. Hadde planer om SS, men det ene draget ble opp i terskel selv om det var etter 2,5t. Vet det er en litt dårlig sammenligning da det ikke er like økter, og ene er inne og andre ute (jeg får høyere puls inne normalt pga varmen og luftfuktighet, spesielt nå på sommeren). Men det er i hvert fall et eksempel der jeg satt igjen med den følelsen. Samme wattmåler (Assioma Duo)

Lørdag (inne på rulla):

image.png.af21ecfbef84c6dcbc7107b6b4d5d72a.png

Søndag (ute) over 6 timers tur med drag innimellom. Beina føltes kanon på selve dragene (utenom siste draget den var seig), men følte at lørdagsøkta satt i under kjøringen i mellom. Første og siste drag på grus, resten asfalt:

image.png.9b9dc4cea75fc489a409d4ea34e1a24f.png

Link to comment
Share on other sites

Mange gode innspill som jeg tar med meg og jeg tror svaret på «problemet» ligger i innleggene over.

Kjører ikke 10 minuttere på 90%, men sikter på høy sone 3/lav sone 4 på denne typen intervaller etter olympiatoppens tabell med utgangspunkt i 184 som maks.  

Øker pulsmålet proporsjonalt med reduksjon i draglengde, men vil vel tippe at jeg kommer høyest på 3-4minutters drag i passelig motbakke, med stående start.

30/15 blir jo av og på, men kan komme høyt der og om alt stemmer.

 

AG

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

gazelle.bein skrev (5 minutter siden):

Det samme kan for så vidt gjelde hvis jeg kjører i1/z2 dagen etter en hard økt. Beina føles helt legendarisk bra ut, og jeg holder f.eks 250w på 10 slag under normalen. Så det gir ikke helt mening med at muskulaturen ikke klarer jobbe så hardt, dermed lavere puls. 

Pulsen er bare en proxy for intensitet så det gir mening at denne ikke alltid gir mening. Det er ikke noe fasitsvar på hvorfor enkelte opplever at pulsen er lavere på en gitt intensitet dagen etter en hard (eller lett) treningsøkt. Dehydrering, endringer i nevral og/eller hormonell signalisering og så videre. Så kan jo lav puls under en treningsøkt være både bra og dårlig. Er den lavere enn normalt på en submaksimal intensitet er jo det gjerne en bra ting, mens om den er lav og ikke vil høyere antyder det at kapasiteten er redusert. For veltrente kan det ofte være mer hensiktsmessig å kjøre på "feel" (eller RPE om man vi systematisere det) enn puls. Kombinasjonen feel/RPE og watt er jo fin, for det dekker i stor grad både det subjektive og objektive arbeidet som gjøres.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (10 minutter siden):

Pulsen er bare en proxy for intensitet så det gir mening at denne ikke alltid gir mening. Det er ikke noe fasitsvar på hvorfor enkelte opplever at pulsen er lavere på en gitt intensitet dagen etter en hard (eller lett) treningsøkt. Dehydrering, endringer i nevral og/eller hormonell signalisering og så videre. Så kan jo lav puls under en treningsøkt være både bra og dårlig. Er den lavere enn normalt på en submaksimal intensitet er jo det gjerne en bra ting, mens om den er lav og ikke vil høyere antyder det at kapasiteten er redusert. For veltrente kan det ofte være mer hensiktsmessig å kjøre på "feel" (eller RPE om man vi systematisere det) enn puls. Kombinasjonen feel/RPE og watt er jo fin, for det dekker i stor grad både det subjektive og objektive arbeidet som gjøres.

Ok, det var det jeg mistenkte, og det er helt greit svar egentlig. Jeg er som nevnt tidligere ikke så opptatt av egen puls annet enn trender over tid, men har lurt litt på akkurat dette med lav puls, men god følelse etter hardøkter eller konkurranser. Jeg slår meg fint til ro med at puls er puls. Følger videre med på watten og følelse som jeg har gjort etter at jeg kom inn i syklinga, og lar puls være puls. 😊

Edited by gazelle.bein
Link to comment
Share on other sites

gazelle.bein skrev (2 minutter siden):

Ok, det var det jeg mistenkte, og det er helt greit svar egentlig. Jeg er som nevnt tidligere ikke så opptatt av egen puls annet enn trender over tid, men har lurt litt på akkurat dette med lav puls, men god følelse etter hardøkter eller konkurranser. Jeg slår meg fint til ro med at puls er puls. Følger videre med på watten og følelse som jeg har gjort etter at jeg kom inn i syklinga, og lar puls være puls. 😊

I det konkrete eksempelet du kommer med ville jeg holdt en knapp på parasympatisk reaktivering. Etter en treningsøkt vil sympatisk aktivitet reduseres og parasympatisk aktivitet øke. Sympatisk aktivering er det som under økten bidrar til å øke pulsen. Dersom du dagen etter en hardøkt opplever at pulsen ikke går like lett opp kan det skyldes høyere parasympatisk og lavere sympatisk aktivitet sammenlignet med foregående økt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (35 minutter siden):

I det konkrete eksempelet du kommer med ville jeg holdt en knapp på parasympatisk reaktivering. Etter en treningsøkt vil sympatisk aktivitet reduseres og parasympatisk aktivitet øke. Sympatisk aktivering er det som under økten bidrar til å øke pulsen. Dersom du dagen etter en hardøkt opplever at pulsen ikke går like lett opp kan det skyldes høyere parasympatisk og lavere sympatisk aktivitet sammenlignet med foregående økt.

Greit, det ble litt over mitt kunnskapsnivå men det skal prøve å få lest litt om i kveld så jeg kanskje skjønner. Takker for bra innspill! 🥰

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var ute og banket gjennom 30/15 intervaller med avkommet + noen til og endte opp med mer normale verdier.

Det virker som om teorien at jeg var litt sliten stemmer godt😀

 

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd at det er vanskelig og nå de høyeste pulsfrekvensene i det siste. Har antatt at det er litt en kombinasjon av at jeg har blitt i bedre form, for wattverdiene har vært gode, og at jeg ikke er helt restituert. Føler jeg i større grad er avhengig av friske bein og noen dager restitusjon selv for å få å nå opp til over 90% av makspuls, og når sjelden opp til mer enn ~92%. 

Må helt tilbake til april (og zwift-sesong) for å finne tall der jeg nådde opp til over 94% av maks på sykkel, men de zwiftrittene er jo delvis ganske intense  med terskelpuls med påfølgende maksspurt som drar opp pulsen veldig!  🙂 

Adrenalin som man får v konkuranser gjør nok at man får et par slag ekstra også tror jeg. 

 

Tilsvarende har jeg også opplevd at pulsen er lavere enn normalt i z2 (rundt 60% ftp) om jeg har trent litt for mye. Den blir jo litt lavere der også etter som man blir i bedre form, men hvis den brått blir mye lavere er det kanskje tegn på manglende restitusjon? 

Link to comment
Share on other sites

Jamez skrev (13 minutter siden):

Tilsvarende har jeg også opplevd at pulsen er lavere enn normalt i z2 (rundt 60% ftp) om jeg har trent litt for mye. Den blir jo litt lavere der også etter som man blir i bedre form, men hvis den brått blir mye lavere er det kanskje tegn på manglende restitusjon? 

@baroudeur må komme på banen her. Men, jeg kjenner meg i hvert fall igjen i det du skriver, så tenker det ikke er uvanlig. Men det med brått lavere og restitusjon. Ja, kanskje. Jeg pleier å følge med på det over tid (dager). Det er stort sett det jeg bruker pulsen til. Følge med på trender. Resten blir som en kuriositet, men henger meg ikke så mye opp i det og styrer aldri intervalldrag etter puls f.eks. Som du nevner, det kan jo bare være at z2 watten din er høyere fordi du er i bedre form. Du forskyver opp LT1 liksom. Været kan ha en påvirkning. Er det fuktig så går pulsen min opp, spesielt hvis varmt. Det er vel et resultat av at kroppen ikke klarer å kjøle seg ned tilstrekkelig? Fuktig luft inneholder også mer vann, så kanskje man får i seg mindre O2 enn hvis lufta er tørr? Bare riffing her. Jeg vet ikke. Men ja, personlig pleier jeg å være litt på alerten hvis jeg sliter med å få opp puls. Unntaket er de der dagene etter harde dager som jeg har nevnt tidligere i tråden. De vet jeg pleier å være gull, og jeg vet de er normal for meg. Det har egentlig alltid vært sånn, ikke bare i min relativt korte sykkelkarrriere. Men hvis det vedvarer så tar jeg hviledag!

Link to comment
Share on other sites

På intervall og rulla så har jeg ikke puls synlig på Garminen. Har det ellers da. Enkelte dager opplevde jeg å bli psyket ut av det. Enten fordi den var lavere eller høyere enn normalt. Jeg var litt opphengt i puls fra løping og ski, men fant ut etter hvert at det var bedre å styre etter watt og følelse enn puls og følelse som tidligere. Jeg fjernet det i fjor sommer. 😊

Link to comment
Share on other sites

Bruker heller ikke å ha puls synlig når jeg ska ta i, kun når jeg skal «lunke» avgårde for å ikke komme så alt for høyt.

Det er jo til tider vanskelig å sykle rolig nok, iallfall på sti.

Første gang jeg kjørt ritt (ultrabirken 2014) så brukte jeg pulssoner for å unngå å gå på en smell og la meg høyt sone 3 og holdt dermed 8,5t uten store problemer.

 

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...