Gå til innhold

Hva slags sykkel skal jeg ha!?


Anbefalte innlegg

Jeg skal redusere stallen til én stisykkel+en vanlig brukssykkel til grusturer imarka med barn o.l. Den siste har jeg i boks. 

Helst skulle jeg hatt en el-sykkel, men jeg tror ikke jeg har råd.

Tenker bruke et eller annet mellom 15-30.000, helst ikke mer enn 25k. 

Jeg bor i Oslo, sykler nesten bare på Røverkollen, men det er veldig mange som sykler mye fortere og drøyere linjer enn meg. I tillegg blir det noen få turer på Gjelleråsen og Østmarka, Kvamsfjellet og av og til i Aron og Hafjell.  Men det er Røverkollen sykkelen må være perfekt for.

Vil ha en sykkel med solide deler og alu ramme, ikke karbon. Demperne må selvfølgelig være fungere, men jeg er ingen feinschmeker og merker lite forskjell på ulike typer. Bra hjul, gir og bremser kan jeg flyte over fra annen sykkel. 

Så jeg tenker 154-160mm vandring og moderne geometri. En sykkel med ca. 140 bak og gjerne en 150 gaffel det er mulig å strekke ti l160 tror jeg kunne vært pefekt. Gjerne brukt. En sykkel som ikke er helt enduro, men nesten. 

Jeg er 178 cm har en litt rar kroppsform med lange bein i forhold til overkropp. Det skaper litt krøll med størrelser og jeg tror jeg trenger en sykkel der jeg er midt i størrelsesanbefalingene til produsent. Transition blir jeg helt midt mellom og det blir ikke bra. Orbea ser jeg at anbefalt for large er opp til 180, det er mulig det kan funke, men usikker. Har spurt Unaas. 

Av sykler jeg har sett på er Ibis Ripmo Af som jeg tror vil passe veldig bra, har syklet Ibis Ripley AF i large og vet at størrelsen er perfekt. Det ligger noen av disse på Finn. 

VPG kjører bra tilbud på Rocky Mountain Instinct nå, men jeg synes geometrien virker litt bakpå. 

Merida One Forty er en aktuell kandidat både ny og kanskje øverst på lista om jeg finner i rett størrelse. 

Jeg har vurdert en hardtail også, men synes ikke det er lett å finne noe bra på Finn og det jeg ser nytt i butikk virker litt overpriset. 

Sikkert masse jeg ikke har tenkt på.

Endret av stislask
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke blir helt feil å legge ut salgsannonse her så kan jeg jo driste meg utpå med følgende: Jeg har en Evil Offering ramme med bikeyoke setepinne og Rockshox lyrik dempegaffel (bare ramme, gaffel og setepinne) som jeg driver å skal få lagt ut til salgs. Det er karbon da. Men bruken du skisserer er spot on. 140 bak og 160 foran. Har også deler for å bygge ned gaffel til 150. Har slakket ut styrevinkelen med -1,5 grader med nye headsett-kopper så den oppleves mer moderne.
Det er som to sykler i en. Det velkjente delta-opphenget er utrolig tråkke-effektivt oppover og bortover. Samtidig som det kjennes ut som man har mye mer enn 140mm vandring til disposisjon når stien peker nedover. Det har gått mange timer i Oslos skoger og passer helt perfekt inn der.

Jeg er også 178, med litt lange bein

send meg en PM om det kan høres interessant ut.

om ikke, så fortsatt lykke til med jakten på ny sykkel 🙂

IMG_6946.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en brukt Ripmo AF V1 Jeg føler det er et trygt valg med tanke på størrelse og egenskapene jeg ser etter. 

Det er ikke uten et visst tvisyn, for med min veldig grove og hypermoderne endurosykkel klarte jeg å sykle en del ting på Røverkollen jeg  ellers aldri hadde turt.

 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...