Gå til innhold

"Full"dempa grussykler, hva tror vi?


Anbefalte innlegg

Med sykler som denne, og tilsvarende fra Canyon:

image.png.7df2e4ce8d764775f714225d36c100ac.png

Med fleks, ettergivelse/levelse (compliance på norsk?!), dropper og 30-50mm vandring både framme og bak, er dette en ny gimmick eller noe som faktisk har livets rett, og til hvilket bruk?


Mine tanker er gimmick og svært begrenset nisje (4t+ turer på røff grus/snill sti).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har kommet for å bli, selv om butikkjøpt dempegrusracer ikke er like kult som å sette bukkestyre på en stisykkel selv.

Ikke så ulikt sykkelen Lassalle vant Paris - Roubaix på for 30 år siden:

23f3c8487a05e53e489e6a3f3bf4df15.jpg

Det kan jo tenkes at man kjører fortere på en fulldempet racer om dempingen gjør at man ivaretar kontakten med underlaget bedre. Samtidig vil slangeløse dekk kunne ha mye av den samme effekten og nå er det jo mange som snakker om å kjøre grusritt med en dekkbredde opp mot 50mm. Og da er det kanskje ikke sikkert man trenger så mye mer demping?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok sikkert sin plass for økt komfort på lengre turer. Eller korte utforskningsrunder på ukjent (mild) sti.

Tenker noen ganger at det er litt vel stivt opp der bak etter 3 timer + på grov grus. Men tror egentlig fleks i setepinne er en bedre løsning for meg. Komfort i baken og samtidig stiv sykkel når man står og tråkker.

Tenker det må være litt vanskelig å finne riktig fleks når kroppsvekt kan variere såpass mye innenfor en gitt høyde. En fyr på 180cm kan jo lett variere mellom 60 og 110 kg...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polygon slipper visst også en.

 

Nei jeg tenker at det man tjener på dempingen mister man i effektivitet og så får man flere ting som må services etc. Sikkert(kanskje) verdt det på veldig lange og røffe grusritt/turer dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ofrer litt komfort for effektivitet og droppe behov for service av dempere og evt oppheng. Men skjønner jo at det kan ha en nytteverdi hvis man sliter med smerter og lignende.

Det med demping i ramma er vel ikke så nytt da, Moots har vel hatt titansykler som gir litt demping vha fleks i titanramme og elastomer i mange år., også på grusmodeller med stiv gaffel foran. Men de kortvandra gaflene og stem med demping er vel nyere.

https://moots.com/bikes/gravel/routt-ybb/

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...