Ndreas Posted July 20 Share Posted July 20 Med sykler som denne, og tilsvarende fra Canyon: Med fleks, ettergivelse/levelse (compliance på norsk?!), dropper og 30-50mm vandring både framme og bak, er dette en ny gimmick eller noe som faktisk har livets rett, og til hvilket bruk? Mine tanker er gimmick og svært begrenset nisje (4t+ turer på røff grus/snill sti). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Søgnerider Posted July 20 Share Posted July 20 Komfortabel pendelsykkel på slitne sykkelstier, og omveier på grus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 20 Share Posted July 20 Jeg tror det har kommet for å bli, selv om butikkjøpt dempegrusracer ikke er like kult som å sette bukkestyre på en stisykkel selv. Ikke så ulikt sykkelen Lassalle vant Paris - Roubaix på for 30 år siden: Det kan jo tenkes at man kjører fortere på en fulldempet racer om dempingen gjør at man ivaretar kontakten med underlaget bedre. Samtidig vil slangeløse dekk kunne ha mye av den samme effekten og nå er det jo mange som snakker om å kjøre grusritt med en dekkbredde opp mot 50mm. Og da er det kanskje ikke sikkert man trenger så mye mer demping? Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted July 20 Share Posted July 20 Det har nok sikkert sin plass for økt komfort på lengre turer. Eller korte utforskningsrunder på ukjent (mild) sti. Tenker noen ganger at det er litt vel stivt opp der bak etter 3 timer + på grov grus. Men tror egentlig fleks i setepinne er en bedre løsning for meg. Komfort i baken og samtidig stiv sykkel når man står og tråkker. Tenker det må være litt vanskelig å finne riktig fleks når kroppsvekt kan variere såpass mye innenfor en gitt høyde. En fyr på 180cm kan jo lett variere mellom 60 og 110 kg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted July 20 Share Posted July 20 Photoshoppa droppbars på en fulldemper som et annet innspill i diskusjonen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arekey Posted July 20 Share Posted July 20 Ikke helt ulik sykkelen Niner prøvde seg på for noen år tilbake. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted July 21 Author Share Posted July 21 Polygon slipper visst også en. Nei jeg tenker at det man tjener på dempingen mister man i effektivitet og så får man flere ting som må services etc. Sikkert(kanskje) verdt det på veldig lange og røffe grusritt/turer dog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 22 Share Posted July 22 Må innrømme at jeg ofrer litt komfort for effektivitet og droppe behov for service av dempere og evt oppheng. Men skjønner jo at det kan ha en nytteverdi hvis man sliter med smerter og lignende. Det med demping i ramma er vel ikke så nytt da, Moots har vel hatt titansykler som gir litt demping vha fleks i titanramme og elastomer i mange år., også på grusmodeller med stiv gaffel foran. Men de kortvandra gaflene og stem med demping er vel nyere. https://moots.com/bikes/gravel/routt-ybb/ 1 Quote Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.