Gå til innhold

Pumptrack - hva koster det?


Howard

Anbefalte innlegg

Hei! I velforeninga er det kommet forslag om å bygge en liten asfaltert pumptrack på et fellesområde… er det noen der ute som har gjort noe lignende? Hva koster det? Snakker vi titalls tusener eller må vi opp på sekssifret? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med NOTS Follo, de har folk som har vært med på å bygge og finansiere en pumptrack.

Hvis du vil ha ett prisoverslag så må du være litt mer spesifikk.
Får dere gjort mye på dugnad, hvor lang bane vil dere ha, må det kjøres på mye masse, må den asfalteres, kreves det mye grunnarbeide, naboforhold er selvfølgelig avklart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekssifret. Helt klart. Avhengig av størrelse bikker du veldig fort 7 siffer også. De aller minste banene på 10x20m klarer du nok med nød & neppe å skvise inn på 6 siffer med mye egeninnsats og forhandlinger.

Om du klarer å bryte det opp litt, så kan du komme billigere unna; Jeg har fått priser for bygging rett fra entreprenør, der asfaltentreprisen var skilt ut. Da ble regnestykket mye hyggeligere. Men det krever fortsatt at du har noen som faktisk kan bygge som gjøre shaping og komprimering av underlag før asfaltjobben. Og ikke alle partier er like enkle å bygge i asfalt - noen sverger til å ta de største doseringene med betong fordi asfalt er vanskelig å legge i veldig bratte partier og den typen kompetanse/erfaring er ikke hyllevare hos asfaltleggere som primært legger på parkanlegg og den slags.

Kan du anlegge den i grus så gir det MASSE glede, uten å koste skjorta. Fyllstoff av typen 0-4mm grusmasser er fort det meste å regne som reststoff og dermed svært billig i områder med mye fjellsprenging og knusing.

Jeg var primus motor for oppussing av en liten pumptrack/bmx-bane lokalt over noen år. Enhetspris pr m3 0-16mm subbus 5 kr eks mva...Transporten kosta 10x så mye som selve massen... Så om man kan anlegge med mye egeninnsats, kjøpe noen av planene fra LLB og bygge den i grus og blande inn litt sement i utvalgte partier, så kommer man nok unna med 5-sifret.

 

Blir jæskla sterk i rygg og armer av det også kan jeg fortelle... 😉 IMG_6996(1).jpg.c7b08c60110f200ebf84d398433a36b2.jpg

  • Like 5

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (4 timer siden):

Hei! I velforeninga er det kommet forslag om å bygge en liten asfaltert pumptrack på et fellesområde… er det noen der ute som har gjort noe lignende? Hva koster det? Snakker vi titalls tusener eller må vi opp på sekssifret? 

Vi bygde på Siggerud. Totalpris ca 300000.- men mye på dugnad. Den har ikke så høye svinger så gikk greit med hoppetusse og asfalt etterpå. Ganske stor, 40*25 meter med litt frem og tilbake. Se Sørmarka stisykkelklubb på FB for bilder og film. Vi leide inn en til å shape for en rimelig sum. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal bli en pumptrack i ordets rette betydning - og ikke bare en sykkelbane/løype, så vil jeg anbefale TS og lese seg opp på utforming av banen. Det skal være mulig å stå å pumpe seg rundt hele banen uten å tråkke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (10 minutter siden):

Hvis det skal bli en pumptrack i ordets rette betydning - og ikke bare en sykkelbane/løype, så vil jeg anbefale TS og lese seg opp på utforming av banen. Det skal være mulig å stå å pumpe seg rundt hele banen uten å tråkke.

Dette er veldig viktig, og skiller en som kan det, fra en som tror hen kan det. Det finnes mange drit dårlige pumptracks rundt omkring, bygget av velmenende entusiaster men som er svært vanskelig å pumpe skikkelig. Vi har en liten tilknyttet klubben, som kosta 800K, som jeg ikke syns er spesielt bra å pumpe på.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard, jeg regner med at du har vært i Selbu hvis du liker å pumpe?

Den banen de har på Årsøya, bygd av Rekkje Stiutvikling, kostet 2 millioner.
Den har to sløyfer, men man kunne fint ha droppet den minste av de to. Begge sløyfene er i hvert fall bygget utrolig bra, her kan man pumpe uten et pedaltråkk helt til kondisen sier stopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 9.4.2024 den 20.03):

Sekssifret. Helt klart. Avhengig av størrelse bikker du veldig fort 7 siffer også. De aller minste banene på 10x20m klarer du nok med nød & neppe å skvise inn på 6 siffer med mye egeninnsats og forhandlinger.

Om du klarer å bryte det opp litt, så kan du komme billigere unna; Jeg har fått priser for bygging rett fra entreprenør, der asfaltentreprisen var skilt ut. Da ble regnestykket mye hyggeligere. Men det krever fortsatt at du har noen som faktisk kan bygge som gjøre shaping og komprimering av underlag før asfaltjobben. Og ikke alle partier er like enkle å bygge i asfalt - noen sverger til å ta de største doseringene med betong fordi asfalt er vanskelig å legge i veldig bratte partier og den typen kompetanse/erfaring er ikke hyllevare hos asfaltleggere som primært legger på parkanlegg og den slags.

Kan du anlegge den i grus så gir det MASSE glede, uten å koste skjorta. Fyllstoff av typen 0-4mm grusmasser er fort det meste å regne som reststoff og dermed svært billig i områder med mye fjellsprenging og knusing.

Jeg var primus motor for oppussing av en liten pumptrack/bmx-bane lokalt over noen år. Enhetspris pr m3 0-16mm subbus 5 kr eks mva...Transporten kosta 10x så mye som selve massen... Så om man kan anlegge med mye egeninnsats, kjøpe noen av planene fra LLB og bygge den i grus og blande inn litt sement i utvalgte partier, så kommer man nok unna med 5-sifret.

 

Blir jæskla sterk i rygg og armer av det også kan jeg fortelle... 😉 IMG_6996(1).jpg.c7b08c60110f200ebf84d398433a36b2.jpg

Hvordan blir disse grusbanene ift ugress og utvasking ved regn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (12 timer siden):

Hvordan blir disse grusbanene ift ugress og utvasking ved regn?

Ikke like bra som asfalt. Du må regne med å drive med luking/sprøyting om den ikke brukes nok. Gjøres dreneringsjobben/utleggingen bra nok så er ikke utvasking noe stort problem, siden vannet ikke får noe særlig fart på de korte strekningene man lager. Det vil jo ikke være mer enn maks noen få meter med rett strekning før det kommer en ny kul/sving som gjør at vannet forsvinner ut til siden. Det finnes også mange forskjellige ting du kan bruke for å stabilisere grusen; salt, sement, lignin-baserte støvbindere mm.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...