Gå til innhold

Watt-nerding til Tryvann


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er gøy å sammenligne drag til Tryvann med forskjellige oppsett og under forskjellige forhold. 

Gårsdagens sesongdebut på helt ny sykkel foregikk i det jeg opplevde som ganske kraftig motvind. 

Sykkeloppsettet var 3Ten med 32 mm Conti GP5000 med latex-slanger. 

Lang, ettersittende trøye og ettersittende vest, DeFeet skotrekk og Sweet-hjelm. 

Ser jeg på første halvdel av Segmentet, eller da segmentet som heter Gressbanen - Holmenkollen, har jeg syklet mange ganger på omtrent samme tid. Watten fluktuerer likevel en god del. 

Gårsdagens innsats foregikk med en helt Quarq-måler, så den kan ha 2-3 prosent i feilmargin sammenlignet med Quarq-kranken på forrige 3T i 2023. 2019-tidene/watt er målt med Rotor 2Inpower og på en Focus Paralane. 

Fjorårets tider ble satt med 30 mm dekk. Tidene fra 2019 med 28 mm dekk. Kroppsvekt har vært innenfor kiloen. Om noe så er jeg tyngre nå enn i 23. 

At det skiller +-10 watt på omtrent samme tid er ikke så rart, men det føles litt rarere da jeg opplevde i går mer motvind enn normalt, noe jeg ikke rapporterte om i de andre loggene. 

Sammenligningen her er egentlig ikke verdt noe særlig gitt så mange ukontrollerte variabler, jeg får gjøre noen head to head-tester utover for å se om det er noen trender. 

Noen andre som sitter på litt statistikk?

 

Screenshot 2024-04-18 at 12.24.36.png

Endret av SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er loggen fra gårsdagens økt: 
https://www.strava.com/activities/11202636619

Det går uansett å konkludere med at en tid på 10:1x sekunder fra Gressbanen til Holmenkollen på sykkel på ca 8,5 kilo krever en watt på ca 4,2/kg. Noen med andre erfaringer? 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke statistikk som sådan, for der har jeg for mange forskjellige wattmålere samt 5-6kg variasjon i vekt til at det blir meningsfylt, men strekningen til Holmenkollen foregår for det meste i sikksakk og delvis skjult for vinden. Er noen hundre meter der du kommer opp og får den rett i mot, men mesteparten er ikke så eksponert for vind som del to til Tryvann. Når du nevner at du kjente vinden godt, var det også nederste del eller egentlig fra når du kommer opp på flata og opp til Tryvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (29 minutter siden):

Ikke statistikk som sådan, for der har jeg for mange forskjellige wattmålere samt 5-6kg variasjon i vekt til at det blir meningsfylt, men strekningen til Holmenkollen foregår for det meste i sikksakk og delvis skjult for vinden. Er noen hundre meter der du kommer opp og får den rett i mot, men mesteparten er ikke så eksponert for vind som del to til Tryvann. Når du nevner at du kjente vinden godt, var det også nederste del eller egentlig fra når du kommer opp på flata og opp til Tryvann.

Godt innspill. 
jeg syklet et drag opp Vollsveien på begynnelsen av turen. Denne er tidvis mer vindutsatt enn nedre del av Tryvann, spesielt på vindretning fra nordvest som det var i går. Samtidig husker jeg ganske tydelig at det blåste friskt på det første nordvestgående strekket opp til det første veikrysset der veien vender østover. Vinden opplevdes også som ganske tydelig på det vestgående strekket opp mot Holmenkollen stasjon.  Bortover selve Holmenkollen-flaten var det veldig påfallende. Det strekket er også med i segmentet Gressbanen - Holmenkollen. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...