Gå til innhold

Fikse brukket nippel.


Anbefalte innlegg

Jeg skulle rette opp et par hjul, men plutselig røk en nippel i et forsøk på å stramme eiken. Spørsmålet er hvordan jeg får ut denne. 
Nå er den i to, og den øverste delen strammer eiken, men antakeligvis ikke noe å sykle på. Den nederste delen spinner da rundt på eika.
Dette er ikke et hjul jeg har bygget, for da ville det ikke skjedd. Men selvsagt er det en eike som er "umulig" å få tak i (spesielt kort lengde, og jeg er litt usikker på hvor lang den er (134mm eller 136mm), og jeg skulle gjerne unngått å klippe den.
Finnes det noe spesialverktøy å få tak i for å få den ut, eller er det andre triks. Nippeldriver er jo omvendt av det jeg trenger, da det står en spiss ut, der det burde vært et søkke. Jeg er klar over at jeg kan bruke Dremel på en skrutrekker, men har ikke noen skrutrekker jeg vil ofre. Har noen noen triks her? (alternativet er å kjøpe en ny skrutrekker, og ofre en gammel for formålet.

Jeg har heller ikke en 12mm sort sapim nippel liggende. Er det noe sted i Oslo man selger enkeltnippler (som dette)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 17
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Mulig jeg tar helt feil her, men vil du ikke kunne skru den delen nærmest felgen (som ikke har spor for eikenøkkel) ut fra "baksiden" (innsiden av felgen) med en vanlig skrutrekker?

Endret av btm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

btm skrev (17 minutter siden):

Mulig jeg tar helt feil her, men vil du ikke kunne skru den delen nærmest felgen (som ikke har spor for eikenøkkel) ut fra "baksiden" (innsiden av felgen) med en vanlig skrutrekker?

Det er det jeg prøver å få til, men når eika er skrudd til strammepunktet så stikker den ut. Man kan da ikke bruke en vanlig skrutrekker (eller nippeldriver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (16 minutter siden):

De fleste seriøse sykkelsjapper kan vel ta en lang eike, kappe den og gjenge opp på nytt?

Min erfaring med sykkelsjapper er at de har svært lite til salgs. Å få tak i en Sapim strong i svart kan jeg i praksis glemme. De er jo buttet, og med så korte eiker tipper jeg man kommer inn på midtdelen...
Jeg vet at bikeshop har, men om de kapper vet jeg ikke. De selger uansett kun nipler i store kvanta.

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinn på majorstuen hadde vel en slik eikekappe maskin, Overrasket om det er noen andre som har det.

Den delen av nippelen som henger og slenger rundt eiken er vel uansett den delen som ikke har gjenger, så selv om den er løs nå så gjør ikke det i seg selv nippelen eller eiken noe svakere. Kjent problem om man prøver å justere DT Swiss sine alunippler etter litt tid. 

Høres ut som at denne eiken er for lang for nippelen om den stikker ut inne i felgen, og det vil gjøre det hele litt svakere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (54 minutter siden):

Spinn på majorstuen hadde vel en slik eikekappe maskin, Overrasket om det er noen andre som har det.

Den delen av nippelen som henger og slenger rundt eiken er vel uansett den delen som ikke har gjenger, så selv om den er løs nå så gjør ikke det i seg selv nippelen eller eiken noe svakere. Kjent problem om man prøver å justere DT Swiss sine alunippler etter litt tid. 

Høres ut som at denne eiken er for lang for nippelen om den stikker ut inne i felgen, og det vil gjøre det hele litt svakere.  

Den delen av nippelen har gjenger.

Både Sørensen og XXL NAF har slike eikekappemaskiner, men jeg sliter med at ingen har Sapim strong, eller andre 2.3/2.0 eiker.
Noen som vet om en butikk som har slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (2 timer siden):

 Å få tak i en Sapim strong i svart kan jeg i praksis glemme. De er jo buttet, og med så korte eiker tipper jeg man kommer inn på midtdelen...
 

Strong er 2,3mm berre eit kort stykkje ved krokenden. Resten er 2mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (2 timer siden):

Nå er den i to, og den øverste delen strammer eiken, men antakeligvis ikke noe å sykle på. 

Tja. Det verste som kan skje er vel berre at nippelen ryker. Og da er jo problemet løyst ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanS skrev (33 minutter siden):

Tja. Det verste som kan skje er vel berre at nippelen ryker. Og da er jo problemet løyst ...

Lang tur hjem, da... 😉 
Men det stemmer at den er buttet bare nederst. Jeg prøver å bestille en hos Spinn på Majorstua så får vi se hva som skjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ace skrev (På 19.4.2024 den 11.37):

Jeg vet at bikeshop har, men om de kapper vet jeg ikke. De selger uansett kun nipler i store kvanta.

Jeg fikk noen blanke Sapim Strong-eiker fra Bikeshop denne uka, og gledelig som det var, så hadde de lagt ved tilsvarende antall nipler, tilsynelatende inkludert i 7-kronersprisen, uten at jeg så noe tegn til det. da jeg bestilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ØysteinS skrev (29 minutter siden):

Jeg fikk noen blanke Sapim Strong-eiker fra Bikeshop denne uka, og gledelig som det var, så hadde de lagt ved tilsvarende antall nipler, tilsynelatende inkludert i 7-kronersprisen, uten at jeg så noe tegn til det. da jeg bestilte.


Det er bare kødd med Spinn Majorstua. De klarte ikke å måle eika jeg hadde, og de bestilte feil lengde, men nærme nok til at den ikke kan kuttes en gang til. De sa de skulle bestille ny, men de har ikke klart å legge det inn i systemet (Det er også tendenser til at de prøver å velte ansvaret over på meg). Jeg purret i dag, men ble aldri ringt opp igjen. Er det mulig å være så amatørmessig? Så jeg er like langt.

Jeg vet at Sørensen sykkel har eikekutter. Jeg tviler på at de nekter å kutte hvis jeg kommer med en eike...

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en variant av et security-bitset prøvde jeg en bit, variant SP8. Nippelen målte jeg til 5,9mm.bredde Bitsen til 5,54 Burde fungere det. Dybde på sport er 2,6mm.

image.png.98ca0c0b802684a4bc9636724b470bce.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (1 time siden):

Jepp, men jeg mekket til en bit med Dremel, men føkka nippelen for det. Det satt svært godt fast og nippelen var aluminium. Men takk for info. Derfor måtte jeg kutte eiken. Nå må jeg forholde meg til slike ting som Spinn Majorstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørensen sykkel skulle ha 100 kroner for å kutte (og gjenge) en eike, mens Rustne eike kunne gjøre det gratis. Alltids greit å ringe rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...