Gå til innhold

Vedlikehold av sykkel: Eiker, bakgir feste og annet


Anbefalte innlegg

Hei, hobby mekaniker som liker å fikse egen sykkel. Ikke veldig avansert, men tar det som dukker opp så har blitt eksponert for flere ting opp igjennom årene.
Har aldri hatt sykkelen på service, så lurer på hva dere andre har som rutine å gå igjennom ved grundig vedlikehold?

To nye ting for meg er følgende:

  1. Eiker på hjulene: Er det vits å sjekke spenningen på disse regelmessig? Eller kun noe som sjekkes om det er noe tydelig løst/feil?
  2. Retting av feste til bakgir: Var heller ikke klar over at det var en greie å sjekke dette med girøre retteverktøy. Hvor ofte gjør dere det?

Andre kanskje ikke helt opplagte ting jeg burde gjøre ved selvgjort service?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha både nytt girøre inklusive retteverktøy. Det nye girøret kun til bruk når det gamle enten er knukket, eller altfor bøyd til at det blir bra igjen. Verktøyet er for å rette girører som har fått seg en smell, men også for å sjekke om helt nye faktisk er rette(hvilket desverre ikke er en selvfølgelighet)

Selv sjekker jeg bare om jeg har en anelse om det er noe tull med girene, så ingen grunn til å sjekke om alt faktisk fungerer.

Bruker selv en park tool dag-3, men det finnes andre alternativer som selvsagt kan gjøre nøyaktig det samme. Husk å gå over justeringene på giret etter at du har bøyd girøret rett igjen, for da vil det rimelig sikkert være noe å justere.

 

 

 

Endret av Switchblade
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekker det meste, men må innrømme at akkurat girøreavretter er et verktøy jeg ikke har anskaffa enda. Ser det an på øyemål om ting ser rett ut, og har vært forskåna fra girsmell så langt, så har ikke hatt behovet. Kanskje jeg sykler for pysete?

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (7 minutter siden):

Mekker det meste, men må innrømme at akkurat girøreavretter er et verktøy jeg ikke har anskaffa enda. Ser det an på øyemål om ting ser rett ut, og har vært forskåna fra girsmell så langt, så har ikke hatt behovet. Kanskje jeg sykler for pysete?

Du er ikke klønete nok. Jeg sykler ikke raskt og er heller ikke teknisk god, men det er ikke så sjelden jeg må rette girører.

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjemp1 skrev (19 timer siden):

(...)

  1. Eiker på hjulene: Er det vits å sjekke spenningen på disse regelmessig? Eller kun noe som sjekkes om det er noe tydelig løst/feil

Jeg sjekker når jeg vasker sykkelen. 
Du kjenner lett om noe er spesielt løst, eller så kan du "plinge" på eikene. Da hører du om noen har annen tone enn de på samme side. 
Eikespennmåler bruker jeg bare når jeg bygger. Siden jeg bygger mine egne ganske bra hjul er det aldri noe som trenger å strammes, men det er godt å vite uansett. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...