arne_and Posted April 29 Share Posted April 29 (edited) Jeg har tidligere hatt ganske god erfaring med Uberbike Race Matrix, men synes de har hatt en tendens til å bli glaserte. Så nå ønsker jeg noen forslag til andre bremseklosser som funker bra. Det er Hayes Dominion bremser. Uberbike tilbyr bare Race Matrix til de bremsene. Jeg har tidligere brukt sintrede klosser, men nå har jeg mer tro på organiske. Såvidt jeg skjønner har sintrede sin styrke når de er varme. Organiske har bedre bitt når de er kalde, og hyler mindre. Jeg driver stisykling, ikke utfor, så bremsekraft når de er kalde er viktig. Det er også en fordel om bremsene er lette å kjøre inn. I Enduro MTB sin test så brukte de grønne Sinter bremseklosser når de testet alle bremsene med samme belegg. Hayes Dominion fikk 15% større stoppekraft med disse klossene. Så de er en kandidat. Noen som har erfaring med dem? Får man kjøpt den i Norge? Jeg har lest bra ting om Galfer. Er det Pro som gjelder? Sykkelkomponenter har standard, mens det ser ut som jeg måp til utlandet for å finne Pro. Er standard bra? Andre forslag? Edited April 29 by arne_and Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 29 Author Share Posted April 29 Jeg ser det er en del som skryter av MTX, noen som har prøvd dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted April 30 Share Posted April 30 Galfer, Sinter og Trickstuff er gode saker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 30 Author Share Posted April 30 Får man dem her til lands? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syklist1 Posted April 30 Share Posted April 30 Jeg er godt fornøyd med Galfer advanced bremseklosser som jeg bruker med Shimano 4 stempel bremser. Synes de er bedre enn standard Shimano klosser men jeg har ikke nerdet mye med bremsene da de bare virker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted April 30 Share Posted April 30 9 minutes ago, arne_and said: Får man dem her til lands? Ja, du slipper å reise utenlands for å bestille på internett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted April 30 Share Posted April 30 Hva med de orginale fra Hayes? Ikke bra nok? bremsene får jo kjempeskryt liksom, og klosser nevnes sjelden i testene så jeg tenker de er gode nok? Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 30 Author Share Posted April 30 baronKanon skrev (58 minutter siden): Ja, du slipper å reise utenlands for å bestille på internett. Jeg tror du skjønner hva jeg mente. Jeg foretrekker norske nettbutikker når det er mulig og ikke vesentlig dyrere. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 30 Author Share Posted April 30 Jørgen S. skrev (53 minutter siden): Hva med de orginale fra Hayes? Ikke bra nok? bremsene får jo kjempeskryt liksom, og klosser nevnes sjelden i testene så jeg tenker de er gode nok? De er sikkert gode, men I Enduro MTB sin test så brukte de grønne Sinter bremseklosser når de testet alle bremsene med samme belegg. Hayes Dominion fikk 15% større stoppekraft med disse klossene. Så hvorfor ikke gå for noe som er bedre enn standard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted May 2 Author Share Posted May 2 Alltid serviceinnstilte sykkelkomponenter.no sjekker om de kan ta inn rett type Galfer. Jeg synes det er mer behagelig å handle fra dem, slipper usikkerhet rundt dobbelt mva pga VOEC-tull. De nettbutikkene jeg fant dem i blir ganske dyre med mindre jeg kombinerer det med noe annet stæsj. Hvis jeg f.eks. kjøper to par bremseklosser fra r2-bike.com så blir det ca 400 kr per par ferdig fortollet og levert. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted May 2 Share Posted May 2 Just now, arne_and said: Alltid serviceinnstilte sykkelkomponenter.no sjekker om de kan ta inn rett type Galfer. Jeg synes det er mer behagelig å handle fra dem, slipper usikkerhet rundt dobbelt mva pga VOEC-tull. De nettbutikkene jeg fant dem i blir ganske dyre med mindre jeg kombinerer det med noe annet stæsj. Hvis jeg f.eks. kjøper to par bremseklosser fra r2-bike.com så blir det ca 400 kr per par ferdig fortollet og levert. R2-bike er bare vanskelige. De fleste som ikke er medlem av VOEC fjerner lokal MVA, og så er det ganske lavt fortollingsgebyr på lavere verdi; 45 kroner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted May 2 Author Share Posted May 2 R2-bike har blitt bedre, de fjerner mva og har ok fraktpris, men det blir likevel dyrt for så små ordre. Men med "VOEC-tull" mente jeg at jeg ser mange plages med fortollingstull i diverse nettbutikker. Butikken belaster mva, men kunden må betale mva også til de som fortoller i Norge. Kanskje skyldes det at butikken ikke rapporterer korrekt til VOEC, kanskje er det fordi posten suller, hvem vet. Resultatet er uansett styr for kunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted May 2 Share Posted May 2 3 hours ago, arne_and said: R2-bike har blitt bedre, de fjerner mva og har ok fraktpris, men det blir likevel dyrt for så små ordre. Men med "VOEC-tull" mente jeg at jeg ser mange plages med fortollingstull i diverse nettbutikker. Butikken belaster mva, men kunden må betale mva også til de som fortoller i Norge. Kanskje skyldes det at butikken ikke rapporterer korrekt til VOEC, kanskje er det fordi posten suller, hvem vet. Resultatet er uansett styr for kunden. Derfor jeg synes det er aller best uten VOEC 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts