baroudeur Posted July 21 Share Posted July 21 Tar jeg dette med en eikenøkkel? 2023-07-21 13.36.55.mp4 Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted July 21 Share Posted July 21 Ja, det ville jeg uten videre tro. Med klossene som referanse ser det ut som det er 3mm eller så. Lettere å se når man får satt den i stativ og etablerer et startpunkt. Men hvordan oppstod det til å begynne med? Bytta eiker/eikebrudd? 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 21 Author Share Posted July 21 andersar skrev (7 minutter siden): Men hvordan oppstod det til å begynne med? Bytta eiker/eikebrudd? Usikker. Prosjektsykkel kjøpt på Finn. Veldig god stand bortsett fra kastet. Ingen skader så vidt jeg kan se og eikene er hele. Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted July 21 Share Posted July 21 Hvordan blir da eikespenningen ved slik oppretting, dvs. kan den bli både for høy og for lav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted July 21 Share Posted July 21 Ikke spesielt dreven på hjulretting, men dette ser ut til å gå helt greit med eikenøkkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted July 22 Share Posted July 22 Som novise har jeg prøvd meg på hjulretting i flere omganger på hjul med lite kast. Men når dette gjøres sporadisk så er det tidkrevende hver gang. Eikespenning er også avgjørende for at hjulet skal bli stabilt og holdbart. Park Tool med flere har gode instruksjoner både på retting og eikespenning. Appen vil også vise hvor nært en kommer det ideelle.https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/wheel-tension-balance-app-instructions 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtleR Posted July 22 Share Posted July 22 Finnes det en tang/klype som er perfekt til å holde igjen runde eiker så de ikke følger med rundt? Quote Scott Spark - Scott Lumen - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Wahoo KickrBike Shift Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted July 22 Share Posted July 22 Ikke som jeg vet. En kabelsko/krympetang med rett dimensjon kan kanskje gjøre nytten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted August 10 Author Share Posted August 10 Kast i karbonhjulet også gitt. 2023-08-10 15.57.50.mp4 Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelist1 Posted August 11 Share Posted August 11 Er dette Rapide-hjulene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted August 11 Author Share Posted August 11 Sykkelist1 skrev (52 minutter siden): Er dette Rapide-hjulene? Zipp 303s. Ble ganske beint med eikenøkkel. Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts