Gå til innhold

Lastesykkel uten el?


Anbefalte innlegg

Ville du vurdert å kjøpe lastesykkel uten elmotor?

Elsykler generelt har tidligere hatt en del ekstra motstand hvis man skrur av motoren/går tom for strøm/sykler over 25 km/t. Har dette blitt bedre på nyere modeller?

Elsker den responsen man får av å sykle på en rasersykkel uten motor - hvert pedaltråkk gir et proporsjonalt skyv. Får ikke helt samme følelsen med elsykler jeg har prøvd. Men en lastesykkel er vel såpass tung at det vil være lite respons uansett?

Er litt småkupert her. Elsykkel er kanskje det mest fornuftige, men virker digg å slippe å lade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levde fint i nesten ti år uten el med en tung longtail i barteby. Vil si det avhenger av hvor langt du typisk sykler, og hvordan forholda er mtp kupert terreng, samt preferanser for hvor svett du vil bli mtp klesskift.

For min del bodde jeg på Rosenborg i Trondheim, sykla i vanklige klær jeg skulle bruke resten av dagen, og hadde stort sett kun nedoverbakke eller flatt terreng til jobb på Øya. Hjemover baserte jeg meg på å gå og skyve litt opp de bratteste bakkene hvis jeg ikke ville bli altfor svett når jeg kom hjem (evt tok sykkelheisen når den var i funksjon).

Noe respons sammenlignbart med racersykkel tror jeg nå du bare kan glemme når det gjelder lastesykler, både elektriske og uelektriske.

Her jeg bor nå er det jevn stigning stort sett hele turen hjemover, og det er en 6-7km avhengig av ruta jeg velger, så da ble det naturlig å velge elsykkel i stedet. Hadde jeg flytta sentralt og hatt mindre strekninger med stigning, kan det være jeg hadde vurdert å gå over til en uelektrisk igjen, selv om det er lett å venne seg til at sykling opp bakker ikke lengre medfører særlig tiltak på hverdagsturene 🙂 

(Så for å være helt ærlig tror jeg nok elsykkel kommer til å bli mitt foretrukne valg for hverdagsturer med mindre jeg legger inn commuting som en slags treningsøkt og vil bli sliten og svett).

  • Thanks 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet en stund på bulliten uten motor. Det fungerte fint med lite last, men klart når du fyller opp så blir det tyngre. Bor i Stavanger, så ikke utpreget kupert. Bulliten er vel så responsiv som du får lastesykler uten at jeg har prøvd Omnium som også omtales som fin og responsiv å sykle på. Jeg opplever bulliten som relativt rask, men jeg har navgir. Tenker at med utvendig gir så blir den nok hakket mer kontant. Fin å ha i litt fart (30+), men flere opplever litt speedwobble på fronten. Jeg merker det litt, men tenker det skyldes mest slitt styrelager.

Nå har jeg motor på, kommer ikke til å ta av den før den kubber eller barna blir mer selvstendige på egen sykkel. Da skal vi se om vi ikke finner noen lettvektsdeler å kaste på den. Hvis jeg ikke kommer over en Omnium da ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...