Gå til innhold

Logging av langturer på Strava


Anbefalte innlegg

Sannsynligvis en diskusjon uten spesiell verdi, men det gjelder sannsynligvis en del andre tråder også 😅

Jeg har alltid logget/lagret mine bikepacking turer over flere dager som separate turer på Strava. Startet på morgenen og lagret på kvelden. 
Ser nå at flere bare pauser turen på natta og lagrer hele turen når en er i mål.  Fordeler og ulemper med begge måtene, men på en måte syns jeg det virker kjekt å ha hele turen lagret som en tur. Kjekt å se totalene samlet. Minuset er at en ikke får den daglige oppsummeringen på kvelden + at en mister alt hvis en trykker feil el. en av dagene 😬

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logger hver dagsetappe som egen tur, og hvis jeg har behov for å se det sammensveiset laster jeg ned GPX-filene og slår dem sammen vha. Gotoes GPX merger, hvor jeg så laster filen opp i Komoot (for å ikke forkludre Strava). Hadde jeg deltatt i et langdistanseritt der man kun sover noen timer om gangen og uten kos i noen leir hadde jeg kanskje sporet det som én sammenhengende tur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med arekey, hvis det i utgangspunktet er en kontinuerlig tur, typ ultraritt eller lignende hvor pauser minimeres så godt det lar seg gjøre, så bør det være ett spor. Hvis man har dagsetapper med god søvn og kos i mellom, så blir det delt opp.

Et alternativ kan jo være dobbeltracking; en til hele turen og en til etapper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjer akkurat som foreslått over. Men for backupen si skuld så lagrar eg gjerne etapper ein eller fleire gongar per dag, og lar aktivitetar vere privat som default på Strava. Når eg kjem heim slår eg alt saman til ein publisert aktivitet og slettar backup-etappene. For verkeleg lange turar kan du dulte borti maksgrensene til Strava, så då hender det at eg må bruke gpsbabel for å redusere antall punkt litt.

Eg pleier forresten ikkje å pause soving heller. Artig å sjå på pulsen kor lenge du har sove.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

  Ah så lite jeg savner strava 😀  Men det er jo fint at ungdommen koser seg👍 men jeg stopper og lagrer etter hver tur på Garmin,  så det er jo ikke noe bedre 😎

Endret av Sveinung1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (27 minutter siden):

Eg pleier forresten ikkje å pause soving heller. Artig å sjå på pulsen kor lenge du har sove.

Det kan du gjøre fordi om du pauser økten. På min Garmin FR trykker jeg bare "fortsett senere", kan da skru av enheten, sjekke søvnkvalitet ol. Neste dag fortsetter en bare økten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, men eg meinte å få med all informasjon i økta på Strava, inkludert sovinga. Det er naturlegvis for spesielt interesserte, men eg ser ingen grunn til å pause logginga. Eller, eg ser ein grunn. Når du skal sove inne eller annan plass med dårlege GPS-forhold, så kan du få ein del falske kilometer i løpet av natta.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (4 timer siden):

... For verkeleg lange turar kan du dulte borti maksgrensene til Strava, så då hender det at eg må bruke gpsbabel for å redusere antall punkt litt.

Ble nyskjerrig. Hva er maksgrensen? 🙂

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (8 timer siden):

Dei har ei grense på 25 MB.

Ok. Da får jeg sjekke filstørrelsen på de lengste turene jeg har. Har aldri kikket noe på forskjellen på filene med smartlogging vs logging hvert sekund så da kan jeg få et bilde av det også 🙂

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt eg veit opererer ikkje Strava med noko maksgrense for tid eller distanse, det er kun den grensa på 25 MB store filer. Eg skreiv "maksgrensene" i fleirtal lenger oppe, men så vidt eg veit er det kun denne eine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg formulerte meg dårlig, det jeg mente var om den 25 MB grensa var begrensende mhp distanse eller tid. Men det er vel gjerne avhengig av antall loggpunkter, og ergo blir det kanskje tiden da..? Ikke det at jeg mistenker at den grensa kommer til å bli maksa ut av meg noen gang i nær eller fjern fremtid 😅 Ren og skjær nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir talet på loggpunkt, som igjen er avhengig av om smartlogging er av eller på, og dersom på, kor svingete løypa er 🙂

Faktisk ikkje berre kor svingete det er, men:

Quote

Smart Recording logs key points when the fitness device detects changes in direction, speed, heart rate or elevation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...