Kid Posted May 15 Share Posted May 15 Hei Forum Nerder! Jeg opplever mer bevegelse i demper ved tråkking etter å ha byttet til en stivere fjær på min DB IL Coil. Byttet fra 400 til 450. Demperen hadde også endel bevegelse med 400 fjæren men klatre-knotten eliminerte det meste, med 450 beveger den seg også litt med klatre-knotten aktivert. Har ikke skrudd på noen kompresjons eller retur knotter etter fjær bytte. Jeg testet også sykkel med original luftdemper, en Fox Float X Performance. Den holdte bevegelsen nesten 100% i sjakk. Sykkel ble kvikkere og mer tråkk-vennlig, men også meget tydelig mindre aktiv og dårligere på rufsete i fart. Egenskaper som jeg prioriterer på en slik sykkel. 400 fjær på Cane Creek var på grensen for myk. 33% sag. Har ikke målt sag med 450 fjær ennå, men regner med den holder seg mer opp i vandring. Er det derfor den beveger seg mer ved tråkk? Hvilken knott skal jeg skru på her? Lav hastighets kompresjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted May 15 Share Posted May 15 Hardere fjær "overmanner" nok den samme dempinga og climb switch mer, rett og slett. Må ha mer demping for å kompensere for at fjæra er hardere. Naturlig at stålfjær gynger bittelitt mer sammenlignet med luft, er der hele fordelene med stålfjær skal være. 1-2 klikk mer low speed comp, kanskje samme low speed rebound? Se hvordan det føles? Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kid Posted May 15 Author Share Posted May 15 Takk Jørgen! Skal testes i løpet av helgen. Kommer med rapport. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted May 15 Share Posted May 15 1 hour ago, Jørgen S. said: Hardere fjær "overmanner" nok den samme dempinga og climb switch mer, rett og slett. Må ha mer demping for å kompensere for at fjæra er hardere. Naturlig at stålfjær gynger bittelitt mer sammenlignet med luft, er der hele fordelene med stålfjær skal være. 1-2 klikk mer low speed comp, kanskje samme low speed rebound? Se hvordan det føles? Hva er det du raller om nå, Jørgen? Det er kun returdempingen som påvirkes, så et par klikk ekstra på LSR skal være greit. Kompresjon kan du la være. Pass også på at du ikke har for mye forspenning, da det også kan dytte deg fort opp i full strekk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted May 15 Share Posted May 15 (edited) baronKanon skrev (1 time siden): Hva er det du raller om nå, Jørgen? Det er kun returdempingen som påvirkes, så et par klikk ekstra på LSR skal være greit. Kompresjon kan du la være. Pass også på at du ikke har for mye forspenning, da det også kan dytte deg fort opp i full strekk. Raller om løst og fast 😄 Tanken var om du allerede gynger litt så vil et knepp med lowspeed hjelpe på kompresjonen også, så den ikke gynger "ned" i tillegg. Men "roer" fjæras bevegelse begge veier, ikke bare retur. Men jeg kan seff ta feil. Når han fra før hadde 33% så får han kanskje 30% nå, fremdeles ikke lite sægg. Edited May 15 by Jørgen S. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kid Posted May 15 Author Share Posted May 15 Nå fikk jeg faktisk terrengsykkel.no forum vibber. Det trengte jeg nå😆 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted May 15 Share Posted May 15 Kid skrev (1 minutt siden): Nå fikk jeg faktisk terrengsykkel.no forum vibber. Det trengte jeg nå😆 Jeg og Kristian kommer jo seff ikke derfra nei... 3 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kid Posted May 15 Author Share Posted May 15 Jørgen S. skrev (2 minutter siden): Jeg og Kristian kommer jo seff ikke derfra nei... Lurka bra sjøl æ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted May 16 Share Posted May 16 en av grunnene til at Climb Switch er såpass bra som den er, er at den roer også ned returen også. CS er slik at den leder oljen gjennom helt egne LS-kretser, slik at det er helt uavhengig av hvilke innstillinger du har på kompresjon og retur ellers. Derfor vil det ikke ha noen innvirkning på CS-funksjonen hvis du endrer på LSC/LSR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted May 16 Share Posted May 16 baronKanon skrev (40 minutter siden): en av grunnene til at Climb Switch er såpass bra som den er, er at den roer også ned returen også. CS er slik at den leder oljen gjennom helt egne LS-kretser, slik at det er helt uavhengig av hvilke innstillinger du har på kompresjon og retur ellers. Derfor vil det ikke ha noen innvirkning på CS-funksjonen hvis du endrer på LSC/LSR. Jeg tenkte faktisk demperfunksjon, ikke CS. CS er jo naturlig at ikke blir like effektiv med hardere fjær. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kid Posted June 1 Author Share Posted June 1 Demper fikk knepp i returen etter fjær bytte. Løste seg med garanti/gratis rep av Akira tuning utenfor Bern på en dag! Anbefales på det sterkeste hvis noen skulle ha behov for demper tjenester under en Sveits tur. Nå blir det spennende om denne feilen kan ha vært en årsak til økende bevegelse ved tråkk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.