Jump to content

Bremser - innkjøring og fikse glaserte skiver/klosser


Recommended Posts

Over tid har jeg normalt ikke vært så altfor nøye med innkjøring av nye klosser og/eller skiver, har gjort det litt tilfeldig. Noen ganger skikkelig, andre ganger latt "gå seg til" på tur. 

Så har jeg styra litt mer bremser i det siste og plutselig nerdet litt på YouTube. 

Så lurer litt på blant annet:

1. Har noen dedikerte skiver til enten metall eller resin klosser? 

2. Gjør dere noe med skiven når dere bytter klosser annet enn innkjøring? 

3. Kan man redde glaserte skiver ved å bruke litt sandpapir og starte innkjøring på nytt? 

Har en skive jeg først trodde jeg hadde sølt olje på, men som jeg ikke får vekk "misfargen" ved rensing. 

 

Kom over f.eks denne video: 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei og feil.

Det er bremsebelgget som glasseres, ikke skivene. Du kan prøve å pusse bremsebelegget med sandpapir. I utgangspunktet skal/kan bremseklosser kjøres inn med 5-10 moderate oppbremsinger.
De aller fleste bremseskiver er av rustfritt stål, evn misfarging kan oppstå ved overoppheting

Link to comment
Share on other sites

Gubben skrev (2 timer siden):

Nei, nei og feil.

Det er bremsebelgget som glasseres, ikke skivene. Du kan prøve å pusse bremsebelegget med sandpapir. I utgangspunktet skal/kan bremseklosser kjøres inn med 5-10 moderate oppbremsinger.
De aller fleste bremseskiver er av rustfritt stål, evn misfarging kan oppstå ved overoppheting

Var misfarging jeg mente og ordet glassert ble feil. Vet klosser blir glassert og kan bruke sandpapir. 

Men når skiver har fått overoppheting og fått misfarging, er de da søppel bare? 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg hørte en gang at den typen misfarging var tegn på at skiven ble for varm, altså typisk underdimensjonert diameter, eller (i mindre utstrekning) klosser som ikke kvitter seg med varme fort nok. Men aldri opplevd det selv noe særlig da jeg er generøs med størrelsen. 
 

innkjøring av nye klosser foregår slikt:

- ta de nye inn på badet og ha de under krana, gni flatene mot hverandre til det meste av det svarte guggen gir seg. Dette gjør innkjøringen litt raskere og enklere syns jeg  

- (viktig) ikke bli oppdaget, og rengjør vasken for metalstøv. 
- kjør passe fort ned en slak bakke og brems kontinuerlig helt til de begynner at bite. Viktig at ikke bremse for hardt, tenk at du ska «overføre» materialet fra klossene til skiva, så jevnt drag er det som gjelder. 
 

skiven gjør jeg ikke noe med så lenge jeg bytter til klosser av samme type, tror jeg hadde vurdert nye skiver om jeg byttet fra resin til noe annet. Sjekker om den er utslit og må byttes. 
For øvrig rengjør jeg skivene ofte med noe alkohol (type «brake cleaner»), spesielt før neste tur etter vask eller en våt dag men også sån hver 3-5 tur generelt, forurensede skiver er ikke stas. 

Edited by jsdk
Autocorrect
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jsdk skrev (48 minutter siden):

Jeg hørte en gang at den typen misfarging var tegn på at skiven ble for varm, altså typisk underdimensjonert diameter, eller (i mindre utstrekning) klosser som ikke kvitter seg med varme fort nok. Men aldri opplevd det selv noe særlig da jeg er generøs med størrelsen. 

Jeg hadde heller aldri opplevd det før jeg var i alpene og hadde en 45minutters nedkjøring i 35C, som kokte både bremser og skiver etter hvert. Om det kun var varmen som tok skiva eller noe annet som skjedde vet jeg ikke helt, men den skiva ble aldri bra igjen og mått byttes. Merkelige lyder ved bremsing og veldig dårlig effekt, selv etter rengjøring etc. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Link to comment
Share on other sites

Litt ulyder på meg også, selv på tørt føre, når jeg bremser hardt. Så mistenker skiva er ødelagt. Har renset flere ganger med brake cleaner og blåsprit. Vurderer å teste sandpapir. Er den allerede ødelagt, så skader det ikke noe. 

Jeg har jo bytta noen klosser og skiver opp igjennom, men aldri vært bevisst på at forskjellig materiale på klossene vs skivene ville påvirke. Er jo kjent med hva forskjellige materiale på klosser gjør. Innkjøring av klosser har vel de siste åra vært av type "gå seg til" men skal bli mer bevisst på dette igjen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sandpapir på skiva er en slags reset så sjansen for å ødelegge er minimal. 

Du pusser stort sett bare bort bremsebelegg fra de klossene du bytter fra.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...