Hbakken Posted May 17 Share Posted May 17 Over tid har jeg normalt ikke vært så altfor nøye med innkjøring av nye klosser og/eller skiver, har gjort det litt tilfeldig. Noen ganger skikkelig, andre ganger latt "gå seg til" på tur. Så har jeg styra litt mer bremser i det siste og plutselig nerdet litt på YouTube. Så lurer litt på blant annet: 1. Har noen dedikerte skiver til enten metall eller resin klosser? 2. Gjør dere noe med skiven når dere bytter klosser annet enn innkjøring? 3. Kan man redde glaserte skiver ved å bruke litt sandpapir og starte innkjøring på nytt? Har en skive jeg først trodde jeg hadde sølt olje på, men som jeg ikke får vekk "misfargen" ved rensing. Kom over f.eks denne video: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted May 17 Share Posted May 17 Nei, nei og feil. Det er bremsebelgget som glasseres, ikke skivene. Du kan prøve å pusse bremsebelegget med sandpapir. I utgangspunktet skal/kan bremseklosser kjøres inn med 5-10 moderate oppbremsinger. De aller fleste bremseskiver er av rustfritt stål, evn misfarging kan oppstå ved overoppheting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hbakken Posted May 17 Author Share Posted May 17 Gubben skrev (2 timer siden): Nei, nei og feil. Det er bremsebelgget som glasseres, ikke skivene. Du kan prøve å pusse bremsebelegget med sandpapir. I utgangspunktet skal/kan bremseklosser kjøres inn med 5-10 moderate oppbremsinger. De aller fleste bremseskiver er av rustfritt stål, evn misfarging kan oppstå ved overoppheting Var misfarging jeg mente og ordet glassert ble feil. Vet klosser blir glassert og kan bruke sandpapir. Men når skiver har fått overoppheting og fått misfarging, er de da søppel bare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted May 17 Share Posted May 17 Nei. Skivene får bare en fargeforandring utenpå, blir stort sett slipt bort ved neste gangs bruk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted May 18 Share Posted May 18 Misfargingen er bare ett tynt oksydskikt, slik som det gjerne blir på eksosanlegg på mc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jsdk Posted May 18 Share Posted May 18 (edited) Jeg hørte en gang at den typen misfarging var tegn på at skiven ble for varm, altså typisk underdimensjonert diameter, eller (i mindre utstrekning) klosser som ikke kvitter seg med varme fort nok. Men aldri opplevd det selv noe særlig da jeg er generøs med størrelsen. innkjøring av nye klosser foregår slikt: - ta de nye inn på badet og ha de under krana, gni flatene mot hverandre til det meste av det svarte guggen gir seg. Dette gjør innkjøringen litt raskere og enklere syns jeg - (viktig) ikke bli oppdaget, og rengjør vasken for metalstøv. - kjør passe fort ned en slak bakke og brems kontinuerlig helt til de begynner at bite. Viktig at ikke bremse for hardt, tenk at du ska «overføre» materialet fra klossene til skiva, så jevnt drag er det som gjelder. skiven gjør jeg ikke noe med så lenge jeg bytter til klosser av samme type, tror jeg hadde vurdert nye skiver om jeg byttet fra resin til noe annet. Sjekker om den er utslit og må byttes. For øvrig rengjør jeg skivene ofte med noe alkohol (type «brake cleaner»), spesielt før neste tur etter vask eller en våt dag men også sån hver 3-5 tur generelt, forurensede skiver er ikke stas. Edited May 18 by jsdk Autocorrect 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knuthaug Posted May 18 Share Posted May 18 jsdk skrev (48 minutter siden): Jeg hørte en gang at den typen misfarging var tegn på at skiven ble for varm, altså typisk underdimensjonert diameter, eller (i mindre utstrekning) klosser som ikke kvitter seg med varme fort nok. Men aldri opplevd det selv noe særlig da jeg er generøs med størrelsen. Jeg hadde heller aldri opplevd det før jeg var i alpene og hadde en 45minutters nedkjøring i 35C, som kokte både bremser og skiver etter hvert. Om det kun var varmen som tok skiva eller noe annet som skjedde vet jeg ikke helt, men den skiva ble aldri bra igjen og mått byttes. Merkelige lyder ved bremsing og veldig dårlig effekt, selv etter rengjøring etc. Quote http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hbakken Posted May 19 Author Share Posted May 19 Litt ulyder på meg også, selv på tørt føre, når jeg bremser hardt. Så mistenker skiva er ødelagt. Har renset flere ganger med brake cleaner og blåsprit. Vurderer å teste sandpapir. Er den allerede ødelagt, så skader det ikke noe. Jeg har jo bytta noen klosser og skiver opp igjennom, men aldri vært bevisst på at forskjellig materiale på klossene vs skivene ville påvirke. Er jo kjent med hva forskjellige materiale på klosser gjør. Innkjøring av klosser har vel de siste åra vært av type "gå seg til" men skal bli mer bevisst på dette igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted May 20 Share Posted May 20 Sandpapir på skiva er en slags reset så sjansen for å ødelegge er minimal. Du pusser stort sett bare bort bremsebelegg fra de klossene du bytter fra. Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.