Gå til innhold

Klopper!


MOB

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å klyve stokker til klopping? Hvordan gikk dere frem?

Kloppene skal brukes til ca. 50 m. gangbane i terrenget på egen tomt. Jeg har felt en del høye trær som kan være fine emner. De må klyves i terrenget, så jeg ser for meg å bruke motorsag og spett e.l. til jobben: snitte på midten, klyve, velte over, feste i tverrligger mot bakken.

Men de lokale sag-ekspertene fraråder meg å gå i gang - saga vil bare kile seg, man kan slite ut både kjede og sag, det er mye arbeid, osv. Ekspertene mener det vil være bedre å frakte stokkene til et sagbruk, men det vil være svært arbeidskrevende. Jeg har sett på noe som kalles mobilt minisagbruk, men det virker litt overkill. Skjønt - jeg kan ingenting om dette 🤷

Tippper @Løvsteika vil slå et slag for Talgø Møre Royal, men det er dessverre ikke aktuelt her. Alle andre råd og erfaringer rundt klyving mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (1 minutt siden):

Sikkert ikke mange som har prøvd dette. Fant en video der han bruker en kombinasjon av motorsag og slegge og kile: 

 

I salute you, fellow loggerman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slipe motorsagkjedet ditt til klyving. Klemming vil nok være en utfordring, men slå inn kiler jevnt så tipper jeg du kommer deg gjennom. Om du feks har mobilt sagbruk må fortsatt kjedet være slipt rett. Altså riktig grader på tenna og høyde på ryttere. Jeg har hørt hva det skal være men jeg husker selvsagt ikke.

lokal sagbutikk vet

  • Thanks 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store stokker har du? Hvilket treslag?

Ekspertisen du har vært borti har forsåvidt rett - frihånds kløyving er MYE jobb, og krever kraftig sag, langt sverd og tålmodighet. Jeg har klyvd stokker for å lage benker, og det er ikke noe jeg gjør med mindre jeg MÅ.

Minisagbruk kan du lage selv med litt innsats - du trenger bare to relativt parallelle kjørebaner. Da må du skaffe til veie enten noen 2x8" eller noen metallprofiler, noen hjul og lage en jig for å feste saga. Da blir det enklere å få alt til å bli parallelle flater, som i tur og orden letter arbeidet. 

Om du bare skal klyve stokken over midten, så klarer du nok det så lenge saga har litt krefter, eller tida strekker til.

Min kjepphest på klopping er at langsgående er glattere, drenerer/renner av vann dårligere og gir dårligere holdbarhet. Så jeg ville lagt de største stokkene som bærelag, og skrudd tverrliggere over.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kløyvd endel emner til å lage gang og sykkel bruer i den lokale nærskogen og det er ikke så vanskelig som noen får det til å høres ut.

Langt sverd, litt kraftig sag og riktig slipt kjede er nødvendigheter.

Er en stor fordel om du kan begynne i en  ende og ta alt i et drag for å få en fin finish.

Går ikke det så henter du mye på å være litt nøye og tålmodig slik at du får snittene fra hver side til å treffe.

Tungt arbeid er det, men premien er en fin og solid klopp😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 25.5.2024 den 18.16):

Hvor store stokker har du? Hvilket treslag?

Tja, opp mot 0,5m og 10m vil jeg anslå. Mesteparten er kanskje 0,3’ish og 5-7m. Osp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 26.5.2024 den 17.55):

Vi har kløyvd endel emner til å lage gang og sykkel bruer i den lokale nærskogen og det er ikke så vanskelig som noen får det til å høres ut.

Langt sverd, litt kraftig sag og riktig slipt kjede er nødvendigheter.

Er en stor fordel om du kan begynne i en  ende og ta alt i et drag for å få en fin finish.

Går ikke det så henter du mye på å være litt nøye og tålmodig slik at du får snittene fra hver side til å treffe.

Tungt arbeid er det, men premien er en fin og solid klopp😀

Takker! 

Hva kan du si om sliping? Jeg har bare ei vanlig rundfil. Noen nevnte eget kjede for slikt - erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svigerfatter som sliper kjeder for dette bruket, men såvidt jeg husker så er de slipt med mindre vinkel slik at den skarpe kanten på hver "tann" på kjedet er nærmere 90 grader på fartretningen til kjedet enn når kjedet er slipt for kapp på tvers. 

Bruker du et kjede slipt for kapping så får du lange fliser/tråder som bare pakker seg rundt kjede og sverd.

En liten google runde tilsier at ca. 10 grader vinkel skal være omtrent riktig, men du får kjøpt kjeder som er ferdig tilpasset dette bruket.

Svigers bruker en motorsliper med justerbar vinkel.

Når kjedet er slipt riktig så får du noe som ligner på vanlig motorsagflis selv når du kutter på langs.

Om du prøver så skal jeg garantere at du legger merke til at flisa endrer seg fra tversover kutt til langsgående.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig beskrivelse av flis som pakker seg, og noen treslag er verre enn andre. Noen er også betydelig verre å kappe på langs dersom det har vridd seg mye i vekstfasen. Osp er nok i den lavere delen av kategorien, men alt avhenger av vekstforhold etc. Noen treslag kan være helt håpløse og da vrir og klyper det seg fast umiddelbart. Om de ser snorrette ut så er sjansen der for at de funker bra.

Om du skal slipe kjedene selv, så finnes det slipemaler som du bruker for å holde riktig vinkel, i alle varianter/prisklasser. Jeg bruker bare en enkel type og det fungerer helt greit. Kjedesliping er som alt annet en kunst man må lære og venne seg til. Det viktigste er å holde sand og jord lengst mulig unna så du får kappet lengst mulig uten å slipe...

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...