Gå til innhold

Hvor mange kg kan man laste på en karbon gaffel?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en Giant Revolt Advanced 2023 med (kun) to stk skruehull/boss på gaffelen. Karbon gaffel. Jeg skal på en lengre bikepacking tur i sommer. Prøver å få til kun vesker og cage oppsett som fyller behovene for bagasje. Minimum av vekt og utstyr uten å gå på bekosting av komfort. Tenker på de største fork bags til Ortlieb. Ev. har jeg også to Salsa Cages som jeg har tenkt å bære 2 x 1.9 liter Klean Kanteen flasker på.  Hvor mange kg er det trygt å laste på karbon gaffel? Kjæresten har Kona gaffel(karbon) med tre boss og da blir det henne som tar det tyngste. hehe. Med full Klean Kanteen 1.9 liter + Salsa anything cage skulle det bli 2350 gram pr side. Er dette noe å tenke/bekymre seg over ?

Endret av Kid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer jo veldig hvor responsiv produsenter er (yeti har vært fantastiske, gt not so much), men ville definitivt sendt en mail eller to til Giant. Evt nilest produktdokumentasjonen deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det går helt fint å feste både store flasker eller fork bags på den gaffelen. Kanskje supplere med en Voile-stropp som går rundt flaskene/baggene og innsiden av gaffelbeinet for å minimere sideveis bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Rondo Ruut AL1 med karbongaffel, og i Rondo sin Bicycle Manual står det på side 3:

MOUNTING OPTIONS: FORK
On top, the three screws on the fork’s left and right side offer
two additional mounting points. Here you can install racks for
further luggage or bottle cages. You can load up to 3 kg on
each side of the fork.

Det er ofte ikke så store vesker som er behagelige å sykle med på gaffelen. Jeg har både Restrap Fork Bag 5L og Apidura Expedition Fork Pack 3L. Foretrekker helt klart å sykle med Apidura pga. størrelsen. Innsiden av Apidura er litt sticky så vrient å få dyttet ned ting som akkurrat passer.

rsfkbstdblk-1.640.jpeg

awk0000000.640.jpeg

Har Topeak Versacage. Var ikke så mye annet i samme prisklasse når jeg kjøpte.

4330029_1.640.jpeg

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...