Gå til innhold

45 eller 50 mm?


Anbefalte innlegg

Jeg har Zipp G40 på min gravelsykkel. (700x40cc). 
Det funker bra til blandevei, mix mellom grus og asfalt. Ønsker mer komfort på rene grusturer (Nordmarka). Ser derfor på 45mm og 50mm. Er det noen som har erfaring med disse dimensjonene? Tips? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler Zipp XPLR G40 er blant de større grusdekkene på markedet. De er høye og voluminøse  for størrelsen og gir god demping med passelig lavt trykk. (33-35 psi)  Jeg tenker at de er et ganske rendyrket grusdekk som også fungerer ok på asfalt takket være rullebane i midten. Jeg har dem på nå. De er vesentlig større enn f.eks Terra Speed i 40 mm. 

Men det er klart det finnes større dekk som gir enda mer komfort også.  

Du får både Conti Terra Speed, Terra Trail og mange Pirelli-dekk i 45 mm. Forsikre deg om at du har plass i ramma til såpass store dekk. Mange grussykler maxer ut på 40-42 mm. 

 

IMG_9331.jpeg

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (2 timer siden):

Sykla ikke Dylan Johnson Unbound Gravel med terrengdekk i 2.2"?

Ja, Conti RaceKing.  Unbound er også litt annerledes enn det meste av norsk grus. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
SykkelØyvind skrev (På 8.6.2024 den 16.38):

Jeg føler Zipp XPLR G40 er blant de større grusdekkene på markedet. De er høye og voluminøse  for størrelsen og gir god demping med passelig lavt trykk. (33-35 psi)  Jeg tenker at de er et ganske rendyrket grusdekk som også fungerer ok på asfalt takket være rullebane i midten. Jeg har dem på nå. De er vesentlig større enn f.eks Terra Speed i 40 mm. 

Men det er klart det finnes større dekk som gir enda mer komfort også.  

Du får både Conti Terra Speed, Terra Trail og mange Pirelli-dekk i 45 mm. Forsikre deg om at du har plass i ramma til såpass store dekk. Mange grussykler maxer ut på 40-42 mm. 

 

IMG_9331.jpeg

Ja, Zipp XPLR G40 målte jeg til 41mm. Så vidt jeg kan se går det større dekk i ramma.
Jeg tok en tur rundt Ring 4, og stort sett er det veldig fin grus, og tilstrekkelig med 40mm dekk. Men, bakkene ned mot Sørkedalen har såpass mye grov grus at her ville jeg foretrukket 45 eller 50mm dekk, for komfortens del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 8.6.2024 den 20.25):

Men må si de har fyra på med ny grus i nord/bærumsmarka i vår ass. Sett veldig lite av den nydelige nordmarka-asfaltgrusen det var mye av før

Hva fader skal vi med 35mm klarering gjøre a?

Sette hjertet i halsen og riste det ut?

Vente på bedre tider (at det setter seg)?

Kjøpe ny gravel?

Kjøpe hardtail?

Sykle andre steder?

Drikke øl?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...