Gå til innhold

Trysil Knut


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å stille på dette rittet i år, men klarer ikke bestemme meg for gravel- eller terrengsykkel. Er det noen her som har syklet rittet og kan si noe om hva de ville valgt?

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 11
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er vel to forskjellige løyper om jeg husker rett, der gravel ikke tar de to første terrengpartiene.

Kun syklet på terrengsykkel, og liker i grunn den løypa, Også fint med stiparti #2 helt i nordenden for å bryte opp litt. I 2022 var det vel rekordvått, og de fungerte i grunn bra da også, mens det i fjor var nærmest rekordføre. 

Et ritt der det jobbes i grupper, og er viktig å finne de kjapt etter stipartiene. 

Digger Osensjøen rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla i fjor. Gravel sykler første terrengparti, hopper over nr. 2. i Nord-Osen, og sykler nr. 3. Så eneste forskjellen er at gravel ikke kjører det mest tekniske terrengpartiet i Nord-Osen. Terrengpartiene er singeltrack og mer teknisk enn f. eks Birken. Trur alle i gravel-klassen måtte av sykkel i det siste partiet mot mål. 
I fjor var vi vel bare 6 starter i gravel, der vi fort ble til 1/3-del. Sånn teoretisk går gravel raskere i alle partier bortsett fra singletrack, men terreng går mye fortere pga. at man kjører i felt med flere på samme nivå. 
Ble tatt igjen på stien i siste delen mot mål, fartsforskjellen i stipartiet er enorm. Singletrack med litt røtter og steiner. Uten at jeg har kjørt stipartiet i nord-osen så vil jeg si at en lett HT eller lett fulldemper vil gå raskest. Dette bare pga. man kjører i felt med mange sterke. Er en klatring rett etter start 10-12min, så er det stiparti, så grus og litt asfalt rundt sjøen, eventuelt stiparti, klatring opp til vindmøllene (her det skiller mest). Ned fra møllene på grus, nedover og flatt-ish. Stiparti mot mål helt til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Trysil Knut på gravel er ganske kult. Spesielt om man får en 4-5 mann + å kjøre runden med frem til motbakken til vindmøllene. Det siste terrengpartiet er nok det mest krevende for en gravel uten at det er vanskelig, man mister bare mer flyt sammenlignet med mtb. Fordelen er at det er nære mål og man kan fint sykle igjennom det. Opp en skrå bakke som mange må av(også folk på terrengsykkel) taper man knapt noe tid om man er forberedt på å hoppe av og tripper opp bakken, den er ikke så lang. 

 

Rittet er kjempefint, men et realt grusritt med disse korte stipartiene. Må dessverre jobbe denne helgen, selv om det er i Trysil, så får ikke deltatt. Kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg arrangøren melder at alle starter samtidig og alle kjører samme rute. Dvs. gravel starter med mtb og kjører alle terrengpartier, inkludert det i nord-osen. Jeg skjønner at det er absolutt mest praktisk for arrangøren. Men sett fra et gravel-ståsted så må man belage seg på en rute som er mye mer utfordrende, egentlig mest mtp. å slippe frem raskere terrengsyklister i terrengpartiene. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra. Jeg stiller.

Dere som brenner for gravel må vise det i handling nå da og melde dere på slik at det kan forsvares å ha egen gravel klasse.

I fjor var det 5 på gravel og 119 på terrengsykkel, og med det deltaker antalle skjønner jeg godt at arrangøren er litt tilbakeholden med å gjøre ekstra arbeid for å legge ekstra til rette for den gruppen. 

I år ser det lysere ut og det er påmeldt 9 stk og 55 i terrengsykkelklassen.  Klubben min er ledende med 4 påmeldte i gravel. 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat funksjonæren før start i gravelklassen i fjor: «jeg er glad dere slipper terrengpartiet i Nord-Osen, der har dere ingenting å gjøre» 

Det skal sies at jeg har ikke syklet terrengpartiet i Nord-Osen så jeg har ikke førstehåndskunnskap til det. Kan derfor ikke uttale meg noe om hvor teknisk, eventuelt ikke-teknisk, det er. Vet bare at den personen som foreslo å hoppe over det terrengpartiet i fjor er en meget dyktig terrengsyklist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (På 17.6.2024 den 10.32):

Sitat funksjonæren før start i gravelklassen i fjor: «jeg er glad dere slipper terrengpartiet i Nord-Osen, der har dere ingenting å gjøre» 

Det skal sies at jeg har ikke syklet terrengpartiet i Nord-Osen så jeg har ikke førstehåndskunnskap til det. Kan derfor ikke uttale meg noe om hvor teknisk, eventuelt ikke-teknisk, det er. Vet bare at den personen som foreslo å hoppe over det terrengpartiet i fjor er en meget dyktig terrengsyklist. 

Er det info ut til dere påmeldte, for jeg har ikke sett det du skriver annet enn at "det blir ingen endringer fra ifjor"? 
Fant det..  det kan bli spennende. Kanskje enklere for arrangør, men synd mtp gravelbiten som kanskje da kan skrinlegges neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet gjennom terrengpartiet i nordre del i går. Det var tørt og fint der da, men det skal regne litt på fredag- ikke lørdag ser det ut til.

Selve segmentet har et par hunder meter på asfalt først og noen hundre meter på grus til slutt, slik at selve terrengdelen er på litt over 2 km. KOM (litt under 8 min) og de beste tidene ble satt under rittet i fjor så det var nok bra forhold da. 

Går vi tilbake til 2022, sist jeg var med så var det regn og bløtt i terrengdelen. Ser at det er omtrent 2-3 minutter dårligere tider på folk da (Kjell Karlsen som habil terrengsyklist  brukte 11.33. Det året  brukte jeg 13.24 på fulldemper- i går kjørte jeg to runder på rett under 11 min med hardtail. 

Det er sti med litt stein, opp og ned- en kort bratt bakke der det er litt utfordrende ved at en har lite fart til å begynne med pga et myrparti og litt kronglete. Treffer du dårlig med veivalget der mister du fart og nesten like raskt å hoppe av sykkel og jogge opp. Det mest tekniske vil jeg si er i det området- etter 4-5  minutters sykling.

Ikke noe problem å kjøre på hardtail, tror det blir litt risting til de på gravel, og mulighet til å synke litt nedi myra på et par steder. Som landeveissyklist ser jeg an været. Blir det oppholdsvær stiller jeg. Kortreiste ritt er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KaiostTror du MTB er raskere enn Gravel? Tror du 40mm blir for skrint med gravel? Mine alternativer er 40mm gravel med knaster  (Schwalbe pro gravel), hardtail med 29er 2.25 reckon race. Alternativt tror jeg at jeg har klaring til å sette 2.25 på gravel. hva tror du er raskest? 
Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hardtail er raskest. Det er som regel grupper som samles ut av de to første terrengpartiene slik at de går så fort at det er vanskelig å kjøre inn de om du detter av der. Men det avhenger jo hvor god du er teknisk da. Underlaget i nordenden er stort sett fast og fint med unntak av et par korte partier i myr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler, det er dette som er viktig i dette rittet. Ta den sykkelen du taper minst på i terrenget for å få best mulig gruppe ut av de partiene. 

Strekket mellom 1. og 2. stiparti er langt, og du er avhengig av å jobbe med andre for å holde farten oppe. Magadrag fra h... eller vente på neste tog, antagelig det siste. 

Merk også at grusveien ned fra første terrengparti ned til asfalten/veien er en grusvei med litt rullegrus/grov pukk. Gjelder å følge med der også så de ikke seiler i fra, evnt. være så tøff du kan får å ta igjen noen tapte sekund ved behov. 

Alt i alt er dette rittet supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...