Gravolini Posted June 18 Share Posted June 18 Hei og hå og trenger litt råd! Jeg skal ha meg en gravel som skal brukes til litt backpacking, men mest grussykling, pendling, trening og litt vintersykling(ved fint vær ;)). Kanskje jeg sykler Birken med den. Et must er elektronisk gir, har ikke bestemt meg for om 40mm er tilstrekkelig. Har ikke erfaring med mer enn 33mm på en Cannnondale Synapse 2018. Gikk greit på Nordsjølrittet, men ble litt humpete og slitsomt. Her sett litt på denne krabaten - 3T Exploro Primo Grussykkel. Liker veldig godt 3T, men skulle gjerne funnet litt mer review på den. https://bikeshop.no/3t/9339ffaz83w/3t-exploro-primo-grussykkel-grey-str-l Hva tenker dere her inne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fonix Posted June 21 Share Posted June 21 Beklager kjedelig svar 😉 3T Primo (samt alternativene) er diskutert bla i disse trådene: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gravolini Posted June 24 Author Share Posted June 24 Valget endte på 3T Exploro Primo Grussykkel. Er i gruble fasen på korrekte pedaler og kanskje et styre med integrert stem i karbon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YOLO Posted June 24 Share Posted June 24 Korrekte pedaler for grussykling er landeveispedaler, helst produsert i Frankrike, med unntak av turene med fare for gange. Da er dobbelsidig terrengpedal å foretrekke. XT/XTR er vel det flest av på forumet. Styre+stem i én konstruksjon har begrenset oppside aerodynamisk og estetisk når kablene går utenfor. Og så koster de nesten like mye som et hjulsett. Vil tro sistnevnte er en bedre investering for denne sykkelen, som blir levert med 1950 grams RacingRed 900. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted June 24 Share Posted June 24 Jeg løser det problemet ved å ha en fransk landeveispedal og en dobbelsidig terrengpedal! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted June 24 Share Posted June 24 YOLO skrev (5 timer siden): Korrekte pedaler for grussykling er landeveispedaler, helst produsert i Frankrike, med unntak av turene med fare for gange. Da er dobbelsidig terrengpedal å foretrekke. XT/XTR er vel det flest av på forumet. Uten at dette skal bli en Look/Shimano-debatt. jeg vil mene at Shimanos landeveis-cleats er vesentlig bedre og tryggere å gå med på cafe-gulv enn Look sine cleats. Pedalene produsert i Malaysia eller Japan er også mer pålitelige enn de franske - etter min erfaring/mening. Time er forøvrig også av fransk opprinnelse, selv om de nå er i amerikansk eie. Jeg bruker Shimano SL - landeveispedaler som oftest på grussykkelen. På turer der det kanskje skal forseres noe mer terreng bruker jeg, som Yolo sier, XTR og tilhørende sko. 1 Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gravolini Posted June 25 Author Share Posted June 25 Kjører noen basic Shimano spd pedaler så jeg kan bruke terreng skoen. Gravelen blir en potetsykkel. Greit å ha mulighetene for å spasere rundt uten å se ut som en pingvin, som man gjør med landevei’s😉 https://bikeshop.no/shimano/epdm8100/shimano-xt-m8100-pedaler-sort-sølv-spd-342-g-per-sett 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gravolini Posted June 29 Author Share Posted June 29 Den er på plass 🥳 Meget fornøyd! Skal jeg gjøre noe oppdatering må det være litt skjult kabling, et nytt styre og stem og et et litt mer «potet» dekk. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gravolini Posted June 29 Author Share Posted June 29 Litt mer multi purpose dekk på plass. Specialized Pathfinder Pro 700x38c 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted June 29 Share Posted June 29 Har bittelitt tåoverlapp, med skjermer. Vurderer flats for enklere flytting av fot, samt slippe kuldeoverføring, til vintern. Quote Om itj ainna så på trass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gravolini Posted June 30 Author Share Posted June 30 Ivar Elverum skrev (14 timer siden): Har bittelitt tåoverlapp, med skjermer. Vurderer flats for enklere flytting av fot, samt slippe kuldeoverføring, til vintern. Det er lite plass til skjermer og det er ikke skjermfester. Så må finne en løsning for høst og vinter. Hva mener du med «flats»? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted June 30 Share Posted June 30 Gravolini skrev (27 minutter siden): Det er lite plass til skjermer og det er ikke skjermfester. Så må finne en løsning for høst og vinter. Hva mener du med «flats»? Flatpedaler Quote Om itj ainna så på trass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gravolini Posted June 30 Author Share Posted June 30 Skjønner. Tenker cleats skal gå greit. Har fungert greit på vinteren med mtb og cyclocrossen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gravolini Posted June 30 Author Share Posted June 30 Gravolini skrev (19 timer siden): Litt mer multi purpose dekk på plass. Specialized Pathfinder Pro 700x38c Skal sies at jeg testet med samme dekk i 42mm. Fikk bare testet bak og det kunne jeg brukt til «nøds». Testet ikke framme, ser ut som 42 hadde gått greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts