traa Posted June 19 Posted June 19 Sliter med å bare ha gel i mtb ritt som varer over 3 t( sjokolade/banan fungerer au dårlig 😩) Har noen erfaring med å bruke,måltidserstatning/næringsdrikk/nutri fra apotek, under ritt?? Quote
Olechr Posted June 19 Posted June 19 Jeg brukte dette litt før på ritt som var lange i lav intensitet. Nå har jeg gått over til å kun legge opp til å telle g karbo. Ikke mye gel du trenger hvis du bruker sportsdrikk som har bra med karbo i seg. 1 1 Quote Ole Christian Fagerli Scott ambassadør.
Nattmannen Posted August 23 Posted August 23 traa skrev (På 19.6.2024 den 14.48): Sliter med å bare ha gel i mtb ritt som varer over 3 t( sjokolade/banan fungerer au dårlig 😩) Har noen erfaring med å bruke,måltidserstatning/næringsdrikk/nutri fra apotek, under ritt?? Funker det. Ganske mye kcal og næringstoffer i ganske lite format. Quote
SykkelØyvind Posted August 23 Posted August 23 Nå får du sportsdrikker med veldig konsentrert karbo-innhold. F.eks SIS BetaFuel som skal/kan blandes til 80 gram carbo pr 0,5 liter. Tilsvarende får du fra Maurten og andre. Enervit Isocarb er laget for 60 gram carbo pr halvliter osv. Drikker med 2:1 forhold på maltodekstrin og fruktose skal sørge for at kroppen klarer å ta opp mer karbo enn ved å bare spise/drikke en type sukker/karb. Måltidserstatning og tilsvarende vil vel også inneholde proteiner mm. Det vil i så fall bare hemme carbo-opptaket underveis i et ritt. Det beste er nok å kombinere drikke med geler. I lørdagens Gravel World Series syklet jeg med 40 gram carbs i hver flaske på sykkelen, samt 80 gram karbs i camelbaken med 1,3 liter vann i miksen. I tillegg inntok jeg 5 SIS-gels med 40 gram carbs i hver ( en av dem med 200 mg coffein), samt en Gu-gel med 25 gram carb og litt ekstra coffein og natrium (også kjent som sodium på engelsk). Totalt 385 gram carbs - 1540 kcal. Konkurransetid var 4:30 og planen var egentlig å få i meg 430-450 gram carbs totalt, men jeg mistet en eller to gels ut av lommene på sekkestroppene underveis. Forbruket var omtrent 4000 kilokalorier - noe som tilsvarer omtrent 1000 gram carbs. I tillegg har man +- tilsvarende 1200-1600 kcal (300-400 g carbs) lagret i musklene i form av glykogen. Noe energi vil så klart også komme fra fett underveis. Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.
Lømo Posted August 23 Posted August 23 Brukte Nutridrink under Offroad Finnmark 300 , 8 stk kombinert med sportsdrikk , gel , barer , cola og haribo fordelt på 20 timer . her er det lav puls / tempo og utfordringen er distansen og tiden. på kortere ritt typ under 5-6 timer ville jeg kun brukt sportsdrikk og gel , kanskje en bar eller to for variasjon. Quote
traa Posted August 24 Author Posted August 24 Takker for tips 🙂 Har prøvd ut Maurten sportsdrikke og SIS gela i sommer og det var egentlig ikke så gæernt, har også prøvd å ha ett fast drikke mønster og Gel system under rittene og har ikke gått på de store smellene i år.... foreløpig ;). Laban seigmenn og litt anna smågodt/surt Haribo har også godt overaskende greit ned selv med høy puls. Quote
Olechr Posted August 24 Posted August 24 Har god erfaring med NeverSecond C90. 90 gram pr flaske. Quote Ole Christian Fagerli Scott ambassadør.
Recommended Posts