Jump to content

Ny aerosykkel — hva skal jeg velge?


Recommended Posts

Heisann,
 
Jeg er på jakt etter ny aerosykkel. Ønsker aeroramme, skivebremser, min. 50mm-felghøyde, eletroniske gir og wattmåler. Må ha 28mm-bredde på dekk. Canyon Aeroad oppfyller alt dette (med unntak av at fremdekk er maks 25mm, slik jeg forstår det). Den nye 105 Di2-modellen har pris 55k, så det er i utgangspunktet budsjettrammen.
Ser også på «lokale» alternativer fra fysisk butikk i og rundt Drammen/Oslo. Ser Giant Propel Advanced 1 hos Bikeshop ligger til 50k, men mangler wattmåler. Med dette i tillegg er prisen om lag lik som Aeroad, men Gianten er vel fort litt tung i forhold, samt ikke like nice design.
Unaas har en rimelig fet Orbea Orca Aero M30iLTD, men denne blir fort litt dyr da den kun har 35mm alufelger som standard, og mangler wattmåler, til 49k. Samtidig hadde denne blitt den klart råeste med riktige felger og wattmåler, samt custom design hos Orbea.
 
Tanker/innspill?
 
Link to comment
Share on other sites

Hvis du strekker deg litt får du DARE VSRU med DT SWISS 1400 og 240 nav, 50 mm og SRAM Force til 58.990. 3300,- i tillegg for Sram sin Rival wattmåler og 4500,- for Force. Dekklaring på 30 mm. Gitt at du kan kjøre på S eller L. Syntes dette virker som en bedre totalpakke en Aeroad med maks 25mm og 105 Di2. Må du ha M må du opp på Ultegra Di2 som er litt dyrere. 

Syntes riktig nok maks 25 mm hørtes rart ut. Aeroad fra 2021 spiser jo 28 mm uproblematisk. 

Link to comment
Share on other sites

Aeroad har klaring for over 31 mm dekk, også foran. 105-modellen er heller ikke budjsettrammen, det er CF SLX. Eneste råere er CFR, men da prater vi fort 105 000+ for en full sykkel.

 

Link to comment
Share on other sites

Var nok litt rask der. Ser den kommer montert med 25mm foran og 28mm bak, men da er det jo bare å skifte dekk foran. Litt sært å sende med 25mm foran og 28mm bak når klaringen er såpass bra. Er det noen logikk i det? Antar felgen takler bredere dekk enn 25mm?

 

CF SLX 7 med 105 Di2 kommer på andre siden av sommeren, så får da komplett sykkel med alt jeg ønsker for ca 55k. Spørsmålet er da om det bare er å gå for den, evt. om det er andre alternativer i samme prisklasse man kan/bør se på.

Link to comment
Share on other sites

On 6/22/2024 at 1:38 PM, pantanini said:

Var nok litt rask der. Ser den kommer montert med 25mm foran og 28mm bak, men da er det jo bare å skifte dekk foran. Litt sært å sende med 25mm foran og 28mm bak når klaringen er såpass bra. Er det noen logikk i det? Antar felgen takler bredere dekk enn 25mm?

Det er på grunn av aerodynamikk. Om den aerodynamiske gevinsten slår rullemotstand, komfort, og grep man oppnår med 28mm+ får være en annen diskusjon. 🙂

Jeg hatt en Aeroad CF SLX tidligere, solgte den da jeg plutselig hadde en mulighet til å hente inn hele kjøpssummen, men jeg vurderer å kjøpe den igjen. Fin sykkel som er forholdsvis enkelt å leve med; jeg hadde jeg ingen plager med sete som skled ned og styret med forskjellige bredder er ganske kult. Riktig setback for min del på setepinne og med en seteklemme som tillater mye fore-aft justering på setet. Mulig å senke stem uten å drive med spacere over og under. Hadde en ca 200km tur på min da jeg hadde den og den var aldri ukomfortabel annet enn alle andre sykler jeg har/har hatt (konstant sittesår og utfordringer med sittestilling, kanskje en oppgave for @SykkelØyvind).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hap skrev (3 timer siden):

Det er på grunn av aerodynamikk. Om den aerodynamiske gevinsten slår rullemotstand, komfort, og grep man oppnår med 28mm+ får være en annen diskusjon. 🙂

Jeg hatt en Aeroad CF SLX tidligere, solgte den da jeg plutselig hadde en mulighet til å hente inn hele kjøpssummen, men jeg vurderer å kjøpe den igjen. Fin sykkel som er forholdsvis enkelt å leve med; jeg hadde jeg ingen plager med sete som skled ned og styret med forskjellige bredder er ganske kult. Riktig setback for min del på setepinne og med en seteklemme som tillater mye fore-aft justering på setet. Mulig å senke stem uten å drive med spacere over og under. Hadde en ca 200km tur på min da jeg hadde den og den var aldri ukomfortabel annet enn alle andre sykler jeg har/har hatt (konstant sittesår og utfordringer med sittestilling, kanskje en oppgave for @SykkelØyvind).

Nydelig. Da er det bare å vente til den er tilgjengelig for bestilling, i slutten av juli. 🙂

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, pantanini said:

Nydelig. Da er det bare å vente til den er tilgjengelig for bestilling, i slutten av juli. 🙂

CF SLX med SRAM AXS er tilgjengelig nå til en tilsvarende pris. 🙂

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sykkelist1 said:

Antar dere er klar over det, men det kommer ny Aeroad nå straks, tipper offisiell lansering ifbm TDF.

Stemmer! Av det som har lekket av bilder og info til nå så tror jeg vi snakker en mindre evolusjon og ingen revolusjon. Litt endringer på headtube og ny cockpit? Setepinne klammen har allerede blitt flyttet fra seat tube til top tube ved en tidligere anledning. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt meg ny aero-sykkel til ren landeveisbruk hadde det stått mellom Factor og BMC. Dessverre er de begge veldig dyre. Men de kombinerer lav vekt med gode kjøreegenskaper og konkurransedyktig aerodynamikk. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...