Gå til innhold

RST First Air 24" gaffel? Har du prøvd den?


Anbefalte innlegg

Minstemann begynner å bli ivrig på stisykling. Han er 6 år, men ganske lang og ganske sterk. Jeg har egentlig vært skeptisk til behovet for dempergaffel til så små barn, men har begynt å vurdere å sette gaffel på sykkelen han skal ta over til neste år, en White XC 240. Se bilde nederst. Det beste er selvsagt å kjøpe nye sykkel designet for gaffel, men der finner jeg kun aktuelle kandidater for 7000 kr og oppover. Mest rundt 10 000. 

Gaffelen jeg har sett meg ut er en RST First 24" med 60 mm vandring. Jeg ser at den brukes på relativt dyre sykler og den ser ut til å være seriøs samtidig som at den er ganske lett. Rundt 1600 g. Lett sammenlignet med andre juniorgafler. Med unntak av noen fra Canada som koster ei nyre. RST First Air fra Tysk nettbutikk blir vel ca 2500 kr. 

Nå lurte jeg på om noen der ute har hatt denne gaffelen over tid og hva de synes. 

Gaffelen kommer til å løfte fronten på sykkelen med ca 30 mm, det kommer selvsagt ikke til å gjøre sykkelen bedre, men jeg tror ikke det skal bli helt krise. 

 

RST-First-24-Air-60-Federgabel-FA003860395_800x800.jpg

Skjermbilde 2023-08-07 095838.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 13
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nå fant jeg geometrien til sykkelen, begynner å lure på om den bli vel slakk bak når den løftes 30 mm i front, den er i utgangspunktet 72 grader seterørsvinkel. På en av mine egne sykler fant jeg vel ut at 10 mm lengre AC på gaffel endret vinklene (sete og gaffel) med 1 grad. Så dersom det var riktig blir det vel mye mer på en kort barnesykkel. 

 

Skjermbilde 2023-08-07 100308.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vel egentlig kommet frem til det jeg også. 

Vitus sin Nucleaus 24" ligger ute på tilbud nå. ca 7000 kr ferdig levert. Klarer ikke å se mye feil med verken geometri, vekt (12 kg) eller utstyret på den. Finnes selvsagt enda bedre sykler, men da må vi vel raskt nord for 10k. Den kommer med en 63 mm Suntour XCR-DS-LO air gaffel. Ser ut som en noenlunde ordentlig gaffel. En del tyngre enn den RST Air gaffelen.  

Skjermbilde 2023-08-08 123851.jpg

Skjermbilde 2023-08-08 123828.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, mye bra på den her egentlig. Det ser ut til å komme flere og mer edruelig prisede sykler på Finn nå, men det er ikke mye å spare på å kjøpe brukt ser det ut til. 

Her litt av det jeg finner om komponentene: 

Box Four 8 giret den kommer med skal kunne ta 11-42 kassett, dersom vi ønsker oss noe lettere. 

Bremsene (Clarks M2 i følge Bikester) får ok omdømme hos Bikeradar, men hendlene ser jo litt store ut for barn. Ser at Clarks presenterer dem som "two finger".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde en 26" Nucleus. Det var en kjempegod sykkel. Husker ikke om Wiggle byttet om bremsene for oss eller om vi gjorde det selv, men det er jo noe å ha i bakhodet når man bestiller fra UK. Hennes Nucleus kom med en lettere og bedre gaffel enn den XCR-gaffelen som står på den 24" du vurderer, men noen kompromisser må man gjerne ta.

Ellers, eldstedatter har en gammel RST F1rst Air på hennes brukssykkel. Ja, veldig lett gaffel og et kupp til den prisen hvis man regner hjem gram pr. krone. Den har dessverre blitt lekk og må pumpes opp jevnlig, og jeg har ikke klart å finne noen som er villige til å ta service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guleböj skrev (1 time siden):

Vurderer Nucleus 24 for min egen 6-åring også. Ikke funnet noe særlig annet rundt den prisen. Er også på tilbud hos wiggle til 560 euro inkludert frakt.

Blir litt billigere fra Wiggle ja, men da kommer den vel med bremsene "UK style" altså med bakbremsen på høyre side osv. Dersom hendlene er H/V spesifikke blir det da litt arbeid med å rute om. Så dersom Bikester leverer den med "riktige" bremser så kan jeg betale litt mer for det. 

 

Edit: På bildene hos Bikester er det venstre-bak og høyre-front, så det er ikke sikkert at det blir noe enklere fra Bikester. 

Endret av erikskon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (58 minutter siden):

Vi har den på Orbea Laufey 24. Kom orginalt med en annen pinne som sønnen min var for lett for. Denne funker fint helt ned til kroppsvekt på 20 kg, så veldig fornøyd med denne.

Har du tatt service på den? Ser ut til at Brand-X pinnen får ok omtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (3 timer siden):

Blir litt billigere fra Wiggle ja, men da kommer den vel med bremsene "UK style" altså med bakbremsen på høyre side osv. Dersom hendlene er H/V spesifikke blir det da litt arbeid med å rute om. Så dersom Bikester leverer den med "riktige" bremser så kan jeg betale litt mer for det. 

 

Edit: På bildene hos Bikester er det venstre-bak og høyre-front, så det er ikke sikkert at det blir noe enklere fra Bikester. 

Godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt på.. Si gjerne fra dersom du finner ut om bikester sine bremser er "riktige".

Har også sett litt på Laufey 24 H20, men den blir jo noe dyrere. Sønnen har en Laufey 20 nå, og har vært godt fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...