Gå til innhold

Med landeveissykkel til varmere strøk i oktober


Anbefalte innlegg

Driver å vurderer tur med landeveissykelen i medium oktober og sånn sett litt ute etter erfaring mht vær. Klar over at vær siste året har vært spesielt. Var i Malaga/Solkysten i månedskiftet oktober/november i fjor og da hadde vi fantastiske vær, men forsto også det var unormalt "fint"/varmt for årstiden. Trodde før vi dro at vi gamblet litt med tidspunkt men viste seg å være innertier. Dog ser jeg for meg at det blir noen uker tidligere i år. Når jeg går inn på Norwegian er først og fremst 3 flyplasser som dukker opp som aktuelt.

1. Alicante. Føles som det safeste og har kun hatt en sykkeltur i Benidorm for mange mange år siden så er også motivert for å dra til Costa Brava. Tipper værmessig ikke noe å bekymre seg for.

2. Nice. Kort vei til kystalper, klassiske TdF coler, litt lenger til Mnt Ventoux men ikke lenger at en kanskje skal få sykle opp alle tre sider samme dag. Var der i 18, droppet den enklere turen fra Sault pga ekstrem vind. Angrer fortsatt så har unfinished business med fjellet. Men leser jo at oktober er mnd med både mest nedbør og vind av sykkelmånedene (sykles sjelden senere en oktober). Erfaringer med NIce/kystalpene/Ventoux i oktober ? NIce blir billigst, og bra sykling rett fra byen + er litt kjent her uten at jeg vil slite med å finne nye veier/klatringer.

3. Barcelona. Og da Girona. Hvordan er det her i oktober, hvordan er det i Pyreneene eller Andorra i oktober, noen erfaringer ? Frister ikke med å være i nærhet av Barcelona, har syklet landeveistur en dag, ok men ikke noe mer. Så minuset her er at det blir litt lenger transport fra flyplass, usikker på tempratur. Girona frister jo også for vet det er eldorado for sykling og Pyreneene/Andorra har stått på listen lenge.

Kunne tenkt meg en tur til Malaga igjen for har kun dekt mindre deler av det og feks nord for Malaga står på listen min men tar gjerne en uke til i Sierra Nevada/Granada området hvor vi var i fjor.  Men pga flypris setter jeg det på hold. Mallorca er uaktuelt pga der har jeg vært masse og helt sikkert skal nedover 10+- dager i april 24. Kananriøyene er også uaktuelt nå. 

Noen tanker ? hva hadde dere prioritert av de 3  forslagene nevnt over her uten å tenke pris eller overnatting ? kun sykkel og vær ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke valgt noen av de, men dratt til Mallorca på den tiden. Noen av de fineste turene jeg har hatt på Mallorca har vært i slutten av september til midten av oktober. Fortsatt fint vær og turistene har reist hjem. Drar man til Palma området så er det en veldig fin tid i Palma. 

 

Av de 3 du har skrevet ville jeg valgt Nice.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med Nice og Alicante/Murcia i oktober, og ville definitivt valgt Nice av de to på den tiden. Utrolig vakkert i frodige åssider, mange gode og lite trafikkerte veier, og hauger av mindre og større klatringer å velge blandt. Personlig ville jeg bodd litt utenfor Nice, a la Vence eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke Nice, men Barcelona. Leiebil og avventer bo før nærmere avreise for best mulig vær. Men en kombo med Girona og nordover til Pyreneene er egentlig ønskeområdet. Med bil ser jeg også muligheter for Andorra hvis vi får en varmhøst. Alternativet er sørover til Costa Blanca (Deia etc). NIce hadde som sagt gode flypriser (samme med Barcelona, bare litt dyrere), men grunnen til at det ble droppet var at vi har en kompis som skal være i Spania i hele høst og hans rute passet med oss så vi joiner han  den uken, da har han gjort seg kjent også (feks Girona-området). 

Mallorca ble droppet (selv om jeg også sjekkket priser) fordi jeg har vært der mye og skal helt sikkert tilbake igjen (feks til våren). Jeg liker å sykle nye områder og på Mallorca kan jeg sykle ei hel uke uten å se på kartet en gang. 

Spm om leiebeil. Har leid gjennom Norwegian. Får spm om fullforsikring (premier) der, men av erfaring tidligere så blir en også nesten overtalt å gjøre det samme på flyplassen og den er vel aller best også ?. Men har ikke leid biler på noen år nå så vet ikke hva som er "lurt", bestille det nå eller på flyplassen. Leier hos Budget men da via Norwegian. Ok priser (litt overrasket) med 2200 kr for "vanlig" forsikring + 800 for premium forsikring for stasjonsvogn. Kan avbestilles 2 døgn før en lander på flyplass gratis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring på leiebil kommer i to deler. Den ene som du er pålagt å ha og som inngår i leieprisen og den andre som er en egenandelsreduksjon eller -eliminering. Den andre delen kan man enten kjøpe dyrt samtidig som man booker bilen, eller vanligvis vesentlig billigere over skranken når man henter bilen. Men i tillegg er det slik at det er veldig stor sjanse for at din reiseforsikring allerede har en slik egenandelsreduksjon/eliminering for leiebil, slik at det å betale for «ekstra fullforsikring» enten ved booking eller over skranken er 100% bortkastede penger.

Dog, det er én viktig forskjell. Hvis det skjer noe med bilen og du har betalt for fullforsikring så kan du vanligvis bare levere bilen tilbake med riper og bulker uten at det gjør noen som helst forskjell og du får tilbake depositum der og da. Mens hvis du bruker reiseforsikringen så beholder leiebilfirmaet den delen av depositum som skal dekke skaden. Og så må du melde fra til ditt forsikringsselskap og vente på beslutning i saken og tilbakebetaling til deg. Kort sagt, å bare bruke reiseforsikringen blir billigere uansett, men hvis noe skjer så må du ligge ute med penger en tid.

MEN, sjekk vilkårene for din reiseforsikring. Det er ikke alle som dekker dette og hvis ikke så må du skaffe deg fullforsikringen fra leiebilfirmaet.

Og én ting til, jeg ville ikke ha brukt noe annet enn de store anerkjente leiebilfirmaene, Avis, Hertz, Europcar og Budget. I vinter tok jeg sjansen på Goldcar i Nice, siden bilen da ville koste meg 1200,- isteden for 1700,- som var Avis tilbud. Ved uthenting fikk jeg spørsmål om hvor jeg skulle kjøre og jeg svarte at jeg skulle til Italia. «Da koster det €60 ekstra». Men det skal sies, Goldcar leverte bilen med en gratis klissete oliven under håndbrekket. Det ville ikke Avis ha spandert på meg.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (9 timer siden):

Forsikring på leiebil kommer i to deler. Den ene som du er pålagt å ha og som inngår i leieprisen og den andre som er en egenandelsreduksjon eller -eliminering. Den andre delen kan man enten kjøpe dyrt samtidig som man booker bilen, eller vanligvis vesentlig billigere over skranken når man henter bilen. Men i tillegg er det slik at det er veldig stor sjanse for at din reiseforsikring allerede har en slik egenandelsreduksjon/eliminering for leiebil, slik at det å betale for «ekstra fullforsikring» enten ved booking eller over skranken er 100% bortkastede penger.

Dog, det er én viktig forskjell. Hvis det skjer noe med bilen og du har betalt for fullforsikring så kan du vanligvis bare levere bilen tilbake med riper og bulker uten at det gjør noen som helst forskjell og du får tilbake depositum der og da. Mens hvis du bruker reiseforsikringen så beholder leiebilfirmaet den delen av depositum som skal dekke skaden. Og så må du melde fra til ditt forsikringsselskap og vente på beslutning i saken og tilbakebetaling til deg. Kort sagt, å bare bruke reiseforsikringen blir billigere uansett, men hvis noe skjer så må du ligge ute med penger en tid.

MEN, sjekk vilkårene for din reiseforsikring. Det er ikke alle som dekker dette og hvis ikke så må du skaffe deg fullforsikringen fra leiebilfirmaet.

Og én ting til, jeg ville ikke ha brukt noe annet enn de store anerkjente leiebilfirmaene, Avis, Hertz, Europcar og Budget. I vinter tok jeg sjansen på Goldcar i Nice, siden bilen da ville koste meg 1200,- isteden for 1700,- som var Avis tilbud. Ved uthenting fikk jeg spørsmål om hvor jeg skulle kjøre og jeg svarte at jeg skulle til Italia. «Da koster det €60 ekstra». Men det skal sies, Goldcar leverte bilen med en gratis klissete oliven under håndbrekket. Det ville ikke Avis ha spandert på meg.

Er Budget. Ja skal sjekke reiseforsikringen, men har IF/Europeiske og de bruker å være "gode". Har leid par ganger med Goldcar, Granca (positiv) og Milano (mener det var en del rot/forsinkelser). Takk for gode tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...