Gå til innhold

Altmuligsko/pedaler, hva er gode muligheter?


Ndreas

Anbefalte innlegg

Fersk i gamet, sykler ca 100km/uka på asfalt til/fra jobb og hiver gjerne på 40-70km på grus i helga når det går, litt pakksykling m/telt etterhvert.

Kommer fra flats på terreng, og etter XX antall sting i leggen derfra vurderte jeg klikk ganske sterkt, men fant ut at den enkleste løsningen for grussykkelen min var å bare skru av tå-posene på de billige pedalene den kom med og sykle med joggesko. Nå, fire-fem mnd senere begynner den venstre pedalen å slarke litt så jeg tenkte det var lurt å være litt i forkant med innkjøp.

 

Så, er det noe vits å begynne med klikk i det hele tatt? Har hatt en del langturer ~100km uten problem på flats/joggesko og ser ikke helt for meg gevinsten. Med såpass mye jobbpendling og div småturer i byen/etter jobb/etc så er det kjekt å ikke måtte vralte rundt med klikksko, tenker også dette er en fordel på feks pakksykling med telting. Tenker jo også at det blir noen få lang-langturer på 150-350km etterhvert.

Men hvis klikk har noe for seg (noe må det jo være, føler alle har det), hva er noen gode klikk/kombisko som går an å gå med på gata/i marka?

 

 

Og hvis det ikke er verdt det, hva er noen gode flats-sko og pedaler til grussykling? Terrengskoa mine (5.10) har kjempefin stiv såle som jeg savner litt, men de har noe fuck ifht foten min så der får jeg nummen lilletå på høyre fot på langtur, og spesielt om jeg må gå langt med dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombipedaler? Jeg har Cube RFR på lastesykkelen og shimano std kombi på grussykkelen. Utover at skruene på cube-pedalene herjer med finskoene så har det funket fint. Har litt "greier" med en fot og der gjør den ekstra flaten på kombipedalene det litt mer behagelig å sykle. vinn-vinn for meg ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med spd til pendling (jobber ikke lenger) og trening samt teltturer er det nå (nesten) helt slutt. Bruker nå spd sporadisk kun til treningstur og ser vel at det er den eneste bruken hvor jeg muligens syns jeg får noe igjen for det. Til all annen bruk er det joggesko og flat pedal som gjelder.

Nå var det trøblete knær som var den egentlige årsaken til at jeg sluttet med klikkpbedal, men har i ettertid sett at jeg ikke savner dem. Til min sykkelbruk trumfer flatpedal og gode sko klikk og spd, selv om de spd skoene jeg har ikke er de verste å gå i. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...