Jump to content

Ny racer 40-50 000,-


Recommended Posts

Hei

 

jeg er på utkikk etter ny racer, den gamle er 8 år gammel og er vel fortsatt god nok. Men nå ønsker jeg noe nytt 

 

prisklasse 40-50’ish +/- 

type sykkel: aero’ish - rask. Rask sykkel løser alle problemer med å bli eldre.

Helst ny, ingen ting er som å ha noe helt nytt. hjul etc. kan oppgraderes i ettertid så ramme er viktigere enn f.eks. Hjulsett.

 

Forslag/anbefalninger/tips mottas med takk.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da jeg for et snaut år siden var i en lignende situasjon falt valget på en Specialized Tarmac SL7. Den får du nok ned mot 50k nå om du leter og pruter litt. Hjulene solgte jeg med en gang.

Andre modeller som ble nevnt i den diskusjonen (noen av dem kanskje litt over budsjett, i hvert fall i disse dager) er:

  • Rose XLITE 04 
  • Cinelli Superstar Disc
  • Canyon Ultimate CF SL 8 Aero
  • Specialized Aethos Comp
  • Trek Madone SL 6 
  • Cannondale SuperSix EVO
  • Giant TCR Advanced Team
  • BIanchi Oltre XR3
  • Cube Litening Air
  • Cervélo Soloist

Kanskje noen av disse kan være aktuelle? SL6 er en outsider som for meg var høyaktuell, men ikke tilgjengelig med ønsket utstyrsgruppe.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Av de du nevner her er vel SL7 den som slår meg som den jeg har mest lyst på.


- Canyon utgår fordi jeg liker å kunne justere på ting og bytte deler (styre/stem) og dette går vel ikke her.

- Giant sikkert en fin sykkel, men ikke like fin som SL7. (Personlig preferanse)

-Rose var jo fin, har ikke så mye erfaring med merket. Men en kompis har en fulldempet Rose og han er fornøyd 

- Cube, tja, da er det vel å vente på et salg igjen på XXL da, det er jo et par ganger i uka 😅

- Bianchi Oltre Comp koster 54 på Velodtrada, men ser jo unektelig litt snål ut med sånn type stem 

- Trek/Cervelo har jeg ikke lyst på (igjen personlig preferanse 😂)

-Cinelli ser litt utdatert ut utseendemessig kontra en del andre føler jeg. Men kul sykkel.

- Cannondale kan jo vurderes.

 

fornøyd med SL7?

Hvilkey hjulsett kjøpte du til den?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med den. Har egentlig ikke kjøpt hjulsett enda, men hadde et Zipp 303s stående på grusraceren som jeg flyttet over mens jeg vurderer andre alternativ. Hjulene fungerer såpass bra at jeg ikke har noe hastverk, det er nok mest fordi grusraceren fortjener bedre at jeg har lyst på nytt.

Link to comment
Share on other sites

SL7, TCR, Cube eller nye Supersix, personlig mening basert på andres erfaringer (hvis det er lov). Cube kan dog bli litt over prissegmentet ditt. 

 

Canyon Ultimate SL syns jeg er litt tung samt har det styret. Oltre XR3 er gammel ramme og iallefall tung. Cinelli/Rose kjenner jeg ikke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Sry jeg antok TS ville ha elektronisk giring av nest beste utgave (Ultegra/Force)

 

her er en til 49 med SRAM Rival, så det går an  

forstår bare ikke at man utstyrer en så bra ramme med tung gruppe, blir som å kjøpe ny Audi med stålfelger isteden for alu felger  

https://sykkelsport.no/produkt/specialized-tarmac-sl7-comp/?gclid=CjwKCAjw_uGmBhBREiwAeOfsdwW8GxZPVrweaelaykb3YecYEkcuP76ptn7KBS0BPV_Qs235lJSlhxoCFn0QAvD_BwE

Link to comment
Share on other sites

For min del fungerer Rival AXS helt utmerket. At det veier litt er det ingen tvil om, men man kommer langt med å bytte kranksett og eventuelt kassett og kjede. Det som fort blir litt perler for svin er hjulene som følger med de rimeligste SL7-modellene (DT Swiss R470). Dette "problemet" gjelder nok uansett de fleste innstegsmodeller med dyr ramme. Det virker imidlertid som om TS er innstilt på å oppgradere hjulene etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

@baroudeur: har du bare godord om sl7? Jeg vurderer å gå for den ettersom enkelte varianter er mer ok priset etter sl8 ble lansert. S-Works er over budsjett.

Hjul har jeg, så det er snakk om å gå for en variant med så rimelig hjulsett som mulig med en gruppe jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

Panda skrev (5 timer siden):

Får du Super6, SL7 til 40-50k?!?!!

 

ikke fra ny i all fall

https://www.milslukern.no/cannondale-64-supersix-evo-carbon-disc-105-di2-p23624/matte-black-56-v132380?gclid=CjwKCAjw_uGmBhBREiwAeOfsd9cZv3tRRyZ390IGK8TxV3T4jqkOKYIjMEHlbSSesy0OrdUxXM9LCRoCoFoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lå til 48990 med sånn "Medlemstilbud" nå nylig. Riktignok ikke Ultegra Di2, men Ultegra Di2 og karbonhjul inkludert får man ikke til 40-50k nye nå til dags. Egentlig helt tullete, men sånn er det.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Sram Rival AXS har jeg prøvd og kan leve med det.

Føler det er viktigere med en «high-end» ramme og brukbart godt girsystem.

hjul er ikke høyt på prioriteringslista, byttes neste sesong uansett når man får et innfall av «dyrere og dypere gjør meg garantert raskere» 

 

Den til 55 800 hos Foss er vel med 105 di2?

Edited by Nybegynner
Link to comment
Share on other sites

Nybegynner skrev (17 minutter siden):

Den til 55 800 hos Foss er vel med 105 di2?

Når du sier det ser jeg faktisk ikke at gruppe er spesifisert og at Ultegra bare er en antakelse fra min side. Og jeg tipper den antakelsen er feil, er nok 105.

Rival AXS (og 105 både el og mek) er definitivt "brukbart godt". Jeg kommer nok aldri til å oppgradere på akkurat den rammen, med mindre jeg tryner og noe knekker og det gjør jeg fort.

Link to comment
Share on other sites

Begge modellene er veldig gode sykler. Propel har bedre hjul og er kanskje raskere ut av esken på grunn av dette. SL7 er vel hakket mer aggressiv i geometrien (stack-to-reach ratio på 1.39:1 vs. 1.43:1 på Giant, om jeg har valgt riktig modell). Savner en annen bruker og hans gode innspill på geometri og sykkelvalg, men siden han ikke er her (?) enda (?) kan jeg i det minste poste denne i hans ånd:

image.png.6cd10f40f390c842ac99184a2bac8fa7.png

Link to comment
Share on other sites

rosandholm skrev (8 timer siden):

Ja, at man får Ultegra di2 på sykler uten karbonhjul til 50k er jeg klar over...

Karbonhjul og Di2 i 105-utførelse til 42.300 kr:

https://www.olympiasport.no/giant-23-tcr-advanced-pro-1-disc-di2-aged-denim?gad=1&gclid=CjwKCAjw_uGmBhBREiwAeOfsd5Z0EzntB0l-qFXHpA6Qh9VYOS3fmbm1TdfbwLrgVnEpukliDz4Q6hoCbXwQAvD_BwE

Edited by MOB
Link to comment
Share on other sites

Jeg her totalt inhabil men hadde nok valgt Giant. Synes det gir mye for pengene og gode garantiordninger med en importør som er på ballen hvis det er noe, leveres som regel med ganske så kurante hjul og god spec. 

 

Her er min TCR med Karbonhjul på 1452 gr og tosidig wattmåler som jeg kom over på sesongslutt tilbud, beklager alle stilbrudd så men etter 8 mil i pøsregn og motvind opp til Sirdal så var det nok å komme seg av. 

 

Den startet som Blå, men etter lakkslipp på kjedestaget så ble det ny ramme før 2022 sesongen; 

 

blå.jpg

ny ramme.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MOB skrev (2 timer siden):

Igjen, tror de fleste er klar over at man får 105 Di2 og karbonhjul i den prisklassen, men det var ikke det jeg skrev.

Den sykkelen der er forøvrig et godt kjøp hvis man synes hookless er OK hjul. Kona har TCR og den er bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...