Gå til innhold

Nextie Racing Road vs alternativer (~50mm dype, ~30mm brede, ~10k)


Anbefalte innlegg

Nextie Racing Road fra XXL virket å være populære på gamleforumet, særlig når prisen var nede i 8 600,- i april. Til den prisen virker de omtrent uslåelige. Nå ligger de 11 990,- og er utsolgt, men det er lov å håpe på bedre lagerstatus og pris til høsten. Eller? Allroad- og MTB-utgavene er i hvert fall på tilbud nå.

Dersom de ikke skulle bli tilgjengelige igjen til ålreit pris (veil. er vel ganske grei pris det også), hvilke hjul med lignende spesifikasjoner (~50mm dype, ~30mm ytre bredde) finnes i samme prisklasse?

Foran:

ROAD-ARX_05.jpg

Bak:

ROAD-ARX_06.jpg

443c2eb91c91460898bdf64d38e82159?resize=

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNAAS sine 50 LTD er vel i samme klasse, om noe smalere. 26,2 mm brede. Selges for 12.490. https://unaascycling.no/collections/landeveishjul/products/unaas-55-ltd

Zipp 303s med 27 mm bredde og 45 mm høyde selges på Braasport for 14.000. Kanskje litt dyr. Kun tubeless. 
 

Bikeshop sine Aerlite Elite Disc hjul 26 mm bredde og 55mm profil fåes for 12.000. Usikker på hvordan disse er. 
 

EDIT: Ser du jakter felgbrems? Men alle hjula er tilgjengelig også som felgbrems, og er gjerne noe rimeligere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hen9ng 303s har jeg, men de skal tilbake på grusraceren.

Sykler stort sett med 28mm dekk så kunne tenkt meg rundt 30mm ytre bredde. Ser veldig mye med 26mm. 

Aerlite ser jeg dukker opp regelmessig på Finn: https://finn.no/299307532

Har heller ikke særlig kjennskap til dem, men ser ut som om de er i samme sjanger som Nextie, bare smalere. 

Er til skivebrems. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker fort at Aerlite og Nextie kan være mye av samme greiene med eventuell rebranding fra ulike aktører, men som du skriver; smalere. Uten ha noe mer holdepunkter for dette. 

Om du er fornøyd med 303S og de ikke blir for smale, virker dette som et fornuftig valg til under prisen av Nextie P.T:

 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=300608146

 

 

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med Zipp 303s er garantien du har som første eier , dette er verdt ganske mye for min del . Zipp 303s ble solgt på kampanje hos BS for 8990,- i vinter . 
den prisen kombinert med Zipp sin garanti er ganske uslåelig , røyk på et sett til LV sykkelen som går med 28mm dekk

Endret av Lømo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med 303s, men de kunne gjerne vært både bredere og hooked, noe bl.a. Nextie er. 

Jeg betalte 10 698,- for mine for et par år siden uten noen form for rabatter, men jeg ser de har steget litt i pris i Norge. Fortsatt mulig å få til under 10k da: https://www.bike-discount.de/en/zipp-303-s-carbon-disc-tubeless-wheelset-sram/shimano

Livstidsgarantien tenkte jeg også var praktisk da jeg kjøpte, men vanlig garantitid + forsikring bør uansett være minst like god så det er ikke så viktig for meg nå.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light Bicycle er nok egentlig øverst på listen når kronen styrkes og høsttilbudene kommer, selv om Nextie til 8600,- hadde vært et enkelt valg det også. 

Den konfigurasjonen jeg har på LB havner på 15-16k slik ting er i dag. Det får man Zipp 404 for om man er tålmodig. @rosandholm tipset om 404 til 15,9k på Sigma på gamleforumet husker jeg.

Testet Scribe tidligere i år. De er ikke lydløse akkurat. Vet det er mange i bransjen som sykler på det pga bransjerabatt, kanskje det er mulig å få gode decals brukt eller via via. 

Har også sett litt på Elite som begynner å bli mer populært nå og leverer gratis og momsfritt i Europa: https://www.elite-wheels.com/product/drive-aero-50mm-disc-brake-carbon-spoke-wheelset-ceramic-bearing/

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@YOLO Nei, er ute etter raske hjul for landeveien. Siden 28mm ofte er den raskeste dekkbredden bør felgen være >29,4mm iht 105-regelen.

image.png.c751d769f03d8214a0246db4ba598f7f.png

Flisespikkeri, men det er ingen grunn til å ikke gjøre det når man først kan. 

Edit: 404 er vel 28mm brede så kunne gått ned til 26-27mm dekkbredde feks. Må uansett kombinere dekk og felt tenker jeg. 

Endret av baroudeur

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vil en mulig LB-konfigurasjon se ut:

image.png.a2e8e2e9b8514a97f6c9a6118f40a57e.png

Med dagens kurs vil det hele, i følge importkalkulatoren, havne på 18 443,- ferdig levert. Og det er ikke aktuelt. Det jeg imidlertid lurer på er om shipping fra EU-lageret vil gjøre at man slipper MVA: https://www.lightbicycle.com/express-delivery

Det er jo ikke alltid lett å vite med Norge som er i Europa, men ikke med i EU.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 303 Firecrest. Litt bredere enn ønsket her, men jeg valgte de framfor 404 Firecrest etter å ha prøvd dem side ved side en måneds tid. For meg var det opplevd bedre komfort og at de er enda bedre med dekkene jeg foretrekker for tiden, GP5000 S TR 32 mm.

Omtrent halve testperioden var i Danmark med ca. helt flate og flotte veier ispedd en del vind. Syns jeg fikk et godt inntrykk av begge på den tiden. Mye komfort i begge hjul. Litt mer ustabilt i vinden med 404 (en del dypere, så ikke overraskende). Jeg likte likevel 303 bedre, selv om 404 skal være raskere. Jeg kunne ikke føle aerofordelen med 404 og fikk lite målt utbytte av dette med gjentatte turer på samme rute, selv om Danmark og lite vind kan by på totimersøkter med snittfart på oppunder 40km/t (solo) siden det er paddeflatt og veiene kan være helt smoothe. Det er helt sikkert en fordel med 404, men jeg har ikke noe å legge til grunn ettersom det ikke var eksakt like vind-/vær-/form-/treningsforhold på turene. Det er uansett mye høyere enn jeg får til her i Trøndelag, med gamle og nye hjul.

Jeg betalte omtrent 15-16k for hjulsettet. 404 fikk jeg for samme pris og solgte det igjen til samme pris.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (39 minutter siden):

Hva baserer du dette på?

Choosing the right road tire

Sitat

Now running these wider tires like a 28mm makes the contact patch on the road much wider and shorter.  Ultimately this will put less rubber on the road at any given time which reduces rolling resistance while giving the rider more grip around corners.  The rider is also able to use a larger volume of air with a lower pressure giving more comfort and speed to the rider as well.

This is how wider tires and rims can make you faster

Sitat

With 28-mm tires, we aren’t bouncing in the potholes any more. We can run a lower tire pressure and be more aerodynamic using wider rims as well.

What we learned by measuring tyre widths at the Tour de France

Sitat

The WorldTour peloton has long since copped on to the marginal gains in running wider and softer tyres. That trend may have slowed a little as most teams converge on the 28 mm solution. But as our findings here prove, a 28 is rarely just a 28 with tyres still growing as internals rims get wider and wider.

How wide wheels and wide tires can make you faster

Sitat

The results showed that using the 23mm tire inflated at the pressure (105psi) that required the least amount of power to maintain the target speed, the rider put out 1 watt more power than when riding a 25mm tire at its optimum pressure (90 psi) and nearly 4 watts more than the 28mm tire at its optimum (75 psi).

Are wider tyres faster?

Sitat

‘In real life, from rider feedback, 28mm is the new normal because of the entire package. It’s the size that’s going to reduce the time it takes from point A to point B.’

In Search of the Fastest Tire Pressure and Width

Sitat

On rolling terrain with mixed pavement quality the fastest set up was the a 28mm tire pumped up to 90 front and 95 rear. Second fastest by just one second was the same tire at 70 front and 75 rear.

Om jeg bare hadde syklet på velholdt asfalt hadde kanskje 25mm vært like raskt eller raskere, men det gjør jeg ikke og da virker 28mm med brede felger som det beste valget. Det er vel også sjelden man ser WT-ryttere uten minst ett 28mm dekk på sykkelen (som gjerne måler 30mm+ i praksis).

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mer bruk fra WT (som sikkert delvis baseres på forskning, men også på utstyrsleverandørens ønsker) mer enn faktiske tester da. Understøttes av at mange også bryter 105-regelen som vel er mer etablert enn andre «sannheter» innenfor tema  

Den ene testen du linker til her mellom 25 og 28 er gjort med samme dekktrykk, og det blir jo åpenbart feil.

Men som du skriver, tror utvilsomt 28/30 er raskere på dårlig asfalt, og da bør felgen være bred nok. Helt enig her!

404 FC er optimalisert for 25 mm av Zipp, både av hensyn til aerodynamikk og rullemotstand (TotalSystemEfficiency). Ryttere over 90 kg anbefales å bruke 28mm pga nødv trykk. https://www.sram.com/en/zipp/campaigns/total-system-efficiency

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er lite hensiktsmessig å sammenligne dekkbredde uten å ta andre forbehold. Både Dan Bigham og Josh Poertner er vel ganske klare på at felgen bør måle bredere enn dekket og da vil jo felg/hjulvalg styre dekkvalg i ganske stor grad (og her må man jo nå også ta hensyn til hooked vs hookless mtp dekkutvalg). En dyp ~30mm hooked felg virker ganske allsidig i så måte.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har registrert at mange er fornøyde med Farsports, men prisene deres har vel steget en del de siste årene og LB har fremstått for meg som et bedre value proposition. Men Farsports Wave liker jeg godt og ser nå at prisen ikke er så verst - kanskje det blir godpris på Single's Day? 

-798422048-936723474.jpg.a05897d882f6f46c7fef57547bb090fb.jpg

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 29.7.2023 den 14.17):

(...)

Den konfigurasjonen jeg har på LB havner på 15-16k slik ting er i dag. Det får man Zipp 404 for om man er tålmodig. @rosandholm tipset om 404 til 15,9k på Sigma på gamleforumet husker jeg.

(...)

 

Bike-Discount har disse til omtrent samme pris nå. Kommer på 1390EUR = ca 15 500NOK

https://www.bike-discount.de/de/zipp-404-firecrest-carbon-disc-tubeless-sram/shimano-laufradsatz-1

Er ikke det en ok pris?

 

I følge en annen tråd her inne er dette også den endelige prisen man betaler, ikke noe ekstra mva og tollgebyr her.

 

Forøvrig er Allroad-versjonen av de Nextie hjulene på XXL nedsatt til 9999,- nå. Allroad-versjonen har noen lavere profil, utover det er de like som Road-versjonen?

https://www.xxl.no/nextie-allroad-wheelset-with-dt-350-straight-pull-hjulsett/p/1212296_1_style

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...
olve skrev (På 27.2.2024 den 14.41):

Var disse hjulene innom lageret til XXL i løpet av høsten/vinteren?

Ikke så vidt jeg fikk med meg.

Akkurat nå heller jeg mot Reserve 52|63. Jeg hadde kjøpt dem om de var tilgjengelige, men de er ikke leveringsklare før i juli/august i følge Santa Cruz i Norge. 40|44 er tilgjengelige til en fin pris, men jeg vil helst ha litt dypere hjul og det ryktes at 52|63 takler sidevind godt.

Har ikke funnet noen gode, tilgjengelige alternativer til 52|63 i samme prisklasse og med lignende spesifikasjoner, men er åpen for forslag.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...