Gå til innhold

Triatlon


Gubben

Anbefalte innlegg

Da har vi gjennomført vårt første triatlon i helgen og det var en artig erfaring. Rimelig stort spenn i ambisjoner og ikke minst sykkelpark, men fin stemning.

Junior og jeg var omtrent de eneste som stilte i baroverkropp til svømmeetappen i sognsvann. 16grader i vannet er varmt for de som er vant med å svømme midtvinters i Oslofjorden.
Vi fikk beskjed om at det går mye raskere å svømme med våtdrakt enn i baris, stemmer det og hvor mye er det snakk om i % ?

Så var det forferdelig forbudt å slipstreame, hvilket vi gjorde oss noen tanker om når det feide forbi fire-fem stykker i slengen med temposykler og platehjul som kjørte rulle innover i Maridalen. Er det vanlig praksis at folk gir F og bare slipstreamer etter beste evne ?

Vi stiller neste år med enda større lag og forhåpentligvis litt mindre dårlig trent

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt sikkert noen som mer eller mindre bevisst bryter reglene, men tror på lang vei de aller fleste prøver å holde seg innenfor. Regelen her er minimum 10 meter frem til neste (12 meter fra forhjul til forhjul), og det er faktisk ikke så mye. Når man sykler i 40 km/t tilsvarer det 0.9 sekund mellom hver rytter (40 km/t er 11.1 m/s).

I tillegg så var det svært mange deltagere på en relativ kompakt sykkelløype. Runden i Maridalen er 16 km, og med omlag 400 deltakere samtidig der inne er det bare 40 meter mellom hver deltager om alle er perfekt porsjonert ut og ingen sykler forbi hverandre. Legg til veldig stor variasjon i fart, masse biler med folk som skal på tur i marka, busser, rulleskiløpere og så videre så blir det nødvendigvis slik at det er vanskelig å alltid holde seg innenfor.

På starten av dagen (når vi som deltok på halvdistanse var de eneste i maridalen) var det dommer ute på motorsykkel som kontrollerte dette, men virket som om de ga opp dette etterhvert pga trafikksituasjonen.

Edit: mine observasjoner er fra 0845-11. Mulig de som deltok på sprint senere på dagen var mindre flinke til å ikke drafte.

Endret av eriksvatn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtdrakt er en del raskere, ja. For oss dårlige svømmere vil jeg til og med påstå det er mer enn 10%, da vi får mye hjelp til å ligge riktig i vannet som de med flink teknikk ikke trenger. Det eneste er man bør øve litt på å svømme i den. Er litt annerledes for skuldre og slikt.

Det er dessverre tilnærmet umulig å holde riktig avstand på Oslo Tri. En kort løype som skal sykles flere runder gjør at det blir trangt. Spesielt om man som meg er en treg svømmer men rask syklist, så er det et tog av mennesker å sykle forbi. (Klatret 52 plasser på syklingen..)

Jeg prøver å unngå å drafte, da det er meg selv jeg kjemper mot og tidene mine fra tidligere år. Så jeg prøver å aldri ligge bak noen men heller da også flytte meg litt til siden i veibanen. Det har vanligvis vært litt vanskelig pga hullete asfalt, men blitt bedre nå.

Synes forøvrig det er dumt de ikke får sperret veien for annen trafikk disse få timene. Eller i det minste begrenset det kraftig. Kjipt når du havner bak en bil som ikke kommer forbi noen syklister som er tregere enn deg. Og mye hissig forbikjøring.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...