eOpseth Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 Blir stadig litt mørkere når høsten banker på, og jeg er ny på bruk av helhjelm, men som halvgammel gubber er jo gode og lyse briller viktigere og viktigere. Hva er verdt å satse på? Hovedbruk blir skog og noe park med skiftende lysforhold (inn/ut av skog f.eks). Quote
perbl Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 Jeg har nå klare glass på mine Oakley A-Frame. Men for å være ærlig bruker jeg dem lite, synes det er mer komfortabelt med klare glass i Jawbreakerne mine. Bruker heller ikke helhjelm så mye da, så mulig man bør bruke goggles der for å unngå besøk av stilpolitiet? Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/
Roy Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 Helt klart klare linser som blir mest brukt på goggles sammen med helhjelm i min bok. Eller, du bør ha klare linser til gråværsdager i garderoben i alle fall, jeg synes det blir alt for mørkt med fargede linser om ikke sola skinner. Du har større skjerm på helhjelmen enn på en halvhjelm, så den skygger mer for sola. Solbriller i helhjelm... Nei. 1 Quote NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter
Hbakken Posted August 15, 2023 Posted August 15, 2023 Roy skrev (3 timer siden): Solbriller i helhjelm... Nei. Du har egentlig så rett.... Men jeg brøyt dette prinsippet i år etter jeg skaffet meg en lett helhjelm for litt park-kjøring og dager med litt grovere nedkjøringer. Det gjør at jeg faktisk bruker den type hjelm oftere.... Og har oppgradert brilleparken med litt større solbriller. Et par pittesmå solbriller bør unngås 😄 Har jo kommet litt slike hjelmer nå mtp enduro-ritt. Har selv en Specialized Gambit. Fox har jo også type lette helhjelmer. Tidligere, med bruk av tyngre helhjelm (type utforhjelm), som også ser kraftigere ut så har det vøri no-go. Quote
eOpseth Posted August 15, 2023 Author Posted August 15, 2023 Jeg har for min del blitt venn med Arbitrator fra Sweet, og syntes vanlige brillet blir trangt inni der. Har hatt noen tryn der brilla har lagt igjen gode spor, så det er også en grunn til at helhjelm blir goggles. Quote
Flo Posted August 16, 2023 Posted August 16, 2023 Om du kjører med Sweet-hjelm så kan du jo sjekke ut sweet sine goggles også. Da får du fin tilpasning mellom hjem og briller. https://www.sweetprotection.com/eu/en/bike-gear/mtb-goggles/ "This goggle is made for the more gravity or race fed kind of biking, offering extended ventilation and a perfect fit to both our Fullface- and Trail/Enduro specific helmets." 1 Quote
eOpseth Posted August 18, 2023 Author Posted August 18, 2023 Ser ut som denne selges vesentlig billigere i Europa/EU enn her hjemme i Norge? Quote
Recommended Posts