Gå til innhold

Gode hjulrettere i Oslo


Anbefalte innlegg

Fra tittel høres det ut som jeg har en veldig komplisert jobb til hjulretteren. Nei; jeg har bare et hopehjul og et Rovalhjul som jeg så gjerne skulle gitt en et menneske som:

a)har tid til å gjøre det raskt, dvs ikke ber meg komme tilbake om 2 uker

b) kan få det nesten pinne rett, men også ser raskt at prosjektet er håpløst hvis det er dét.

Så: har du noen gode erfaringer fra Oslo sentrum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hjulet trenger å skifte en eike, eller ikke er rett pga ujevn eikespenning, så er ikke dette spesielt vanskelig å gjøre selv. Tipper du finner en DIY på youtube og klarer dette på ca like lang tid som det tar deg å hente og bringe til/fra verksted.

Hvis det må rettes pga at felgen har fått seg en støyt kan det fort være vanskeligere å få det bra. Er den mekaniske deformasjonen på hjulet "skarp" er det i mange tilfeller heller ikke mulig å fikse ved justering av eikespenning og hele felgen må byttes.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er vel kapasitet på verkstedet. Vet at at verkstedet jeg bruker har hatt fullt trykk gjennom hele sommeren, og nå går det vel en del ritt også som folk skal ha syklene klare til. 
 

I Oslo sentrum er det  ikke mange å velge blant, jeg kjenner ikke kvaliteten, men Oslo Sportslager og Bike Brothers er vel to i sentrum, hhv Torggt og Pilestredet. Så er det jo noen mindre sjapper som Oslovelo, Kirkens Bymisjon har Paahjul osv. 
 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (På 19.8.2023 den 9.01):

Hvis hjulet trenger å skifte en eike, eller ikke er rett pga ujevn eikespenning, så er ikke dette spesielt vanskelig å gjøre selv. Tipper du finner en DIY på youtube og klarer dette på ca like lang tid som det tar deg å hente og bringe til/fra verksted.

Hvis det må rettes pga at felgen har fått seg en støyt kan det fort være vanskeligere å få det bra. Er den mekaniske deformasjonen på hjulet "skarp" er det i mange tilfeller heller ikke mulig å fikse ved justering av eikespenning og hele felgen må byttes.

Takk! Har sittet litt på YT. Problemet mitt er skeiv felg og jeg var egentlig i tvil på om det lot seg fikse. Dro på Årvoll. Endte m å sette bort bygg til nytt hjul, med det 6 år gamle hope-navet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martinjahr skrev (5 minutter siden):

Takk! Har sittet litt på YT. Problemet mitt er skeiv felg og jeg var egentlig i tvil på om det lot seg fikse. Dro på Årvoll. Endte m å sette bort bygg til nytt hjul, med det 6 år gamle hope-navet mitt.

Ja, bulka/skeiv felgring er ikke så lett å gjøre noe med.
Bygget et hjul selv da jeg bygde meg grussykkel, og etter det har jeg ikke vært særlig redd for å rette selv. Var overraskende mindre vanskelig enn jeg trodde på forhånd egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...