martinjahr Posted August 18 Share Posted August 18 Fra tittel høres det ut som jeg har en veldig komplisert jobb til hjulretteren. Nei; jeg har bare et hopehjul og et Rovalhjul som jeg så gjerne skulle gitt en et menneske som: a)har tid til å gjøre det raskt, dvs ikke ber meg komme tilbake om 2 uker b) kan få det nesten pinne rett, men også ser raskt at prosjektet er håpløst hvis det er dét. Så: har du noen gode erfaringer fra Oslo sentrum? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted August 18 Share Posted August 18 Ole Dogstar er en kløpper på hjul men usikker på om han har tid med en gang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinjahr Posted August 18 Author Share Posted August 18 Takk! Usikker på om han tar sånne små rettejobber eller bare bygger fra bunn, men kan jo spørre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stislask Posted August 18 Share Posted August 18 Årvoll sykkelverksted! Evt. Mikesbikes om du kan dra til Eidsvoll. BC i Sandvika er også en mulighet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SOPrestmo Posted August 19 Share Posted August 19 Jeg har brukt Birk sport på Rud i Bærum for bytte av eiker på CXen min noen ganger. De har vært behjelpelige i løpet av et par dager og felgen har vært rett. Du kan også høre med deres Oslo avdeling. https://birk.no/sykkelbutikk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnoos Posted August 19 Share Posted August 19 Hvis hjulet trenger å skifte en eike, eller ikke er rett pga ujevn eikespenning, så er ikke dette spesielt vanskelig å gjøre selv. Tipper du finner en DIY på youtube og klarer dette på ca like lang tid som det tar deg å hente og bringe til/fra verksted. Hvis det må rettes pga at felgen har fått seg en støyt kan det fort være vanskeligere å få det bra. Er den mekaniske deformasjonen på hjulet "skarp" er det i mange tilfeller heller ikke mulig å fikse ved justering av eikespenning og hele felgen må byttes. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted August 19 Share Posted August 19 Utfordringen er vel kapasitet på verkstedet. Vet at at verkstedet jeg bruker har hatt fullt trykk gjennom hele sommeren, og nå går det vel en del ritt også som folk skal ha syklene klare til. I Oslo sentrum er det ikke mange å velge blant, jeg kjenner ikke kvaliteten, men Oslo Sportslager og Bike Brothers er vel to i sentrum, hhv Torggt og Pilestredet. Så er det jo noen mindre sjapper som Oslovelo, Kirkens Bymisjon har Paahjul osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinjahr Posted August 20 Author Share Posted August 20 stislask skrev (På 19.8.2023 den 0.17): Årvoll sykkelverksted! Evt. Mikesbikes om du kan dra til Eidsvoll. BC i Sandvika er også en mulighet. Fikk god hjelp på Årvoll igår! Takk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinjahr Posted August 20 Author Share Posted August 20 Magnoos skrev (På 19.8.2023 den 9.01): Hvis hjulet trenger å skifte en eike, eller ikke er rett pga ujevn eikespenning, så er ikke dette spesielt vanskelig å gjøre selv. Tipper du finner en DIY på youtube og klarer dette på ca like lang tid som det tar deg å hente og bringe til/fra verksted. Hvis det må rettes pga at felgen har fått seg en støyt kan det fort være vanskeligere å få det bra. Er den mekaniske deformasjonen på hjulet "skarp" er det i mange tilfeller heller ikke mulig å fikse ved justering av eikespenning og hele felgen må byttes. Takk! Har sittet litt på YT. Problemet mitt er skeiv felg og jeg var egentlig i tvil på om det lot seg fikse. Dro på Årvoll. Endte m å sette bort bygg til nytt hjul, med det 6 år gamle hope-navet mitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnoos Posted August 20 Share Posted August 20 martinjahr skrev (5 minutter siden): Takk! Har sittet litt på YT. Problemet mitt er skeiv felg og jeg var egentlig i tvil på om det lot seg fikse. Dro på Årvoll. Endte m å sette bort bygg til nytt hjul, med det 6 år gamle hope-navet mitt. Ja, bulka/skeiv felgring er ikke så lett å gjøre noe med. Bygget et hjul selv da jeg bygde meg grussykkel, og etter det har jeg ikke vært særlig redd for å rette selv. Var overraskende mindre vanskelig enn jeg trodde på forhånd egentlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts