Gå til innhold

Alternativt verktøy til Topeak Ninja?


Anbefalte innlegg

Jeg har en god stund sverget til Topeak sin Ninja-tool serie, som innebærer en brakett som skrus fast sammen flaskeholder, og så sitter det en liten boks med verktøy under flaskeholderen. Jeg liker dette, siden det betyr at verktøyet alltid er med, uten at jeg trenger å pakke noe annet. Jeg har en liten seteveske som inneholder tynn overtrekksjakke, dekkspak, CO2-patron og en reserveslange. I tillegg har jeg pumpe sittende sammen verktøyet langs seterøret.

Jeg syns jo selve patentet har vært supert, men det har vært litt motstand i det siste. På tur i går oppdaget jeg at verktøyet hadde falt av på min blandeveissykkel! Selve braketten er jo syltynn, og med en enslig gjennomgående skrue og kanskje 2 fulle omdreininger med gjenger, så måtte jo det mislykkes. Det var ikke spor av noe loctite på gjengene heller, så jeg gjetter på at dette har ristet løs.

Tidligere har jeg klart å ødelegge lokket/hengslet på en slik boks, og det finnes null erstatning for disse, så da står man med et fullt fungerende multiverktøy uten bolig. Jeg har også knekt 6mm unbrako under bruk, denne var heller ikke mulig å få erstattet. Så Topeak Ninja (som jeg i utgangspunktet var superpositiv til) får nå terningkast 2 av meg.

Svaret er altså gitt - jeg skal over på et annet system, helst et som fungerer omtrent som dette, men som faktisk tåler å brukes, og gjerne også har reservedeler.

Hva er dine beste tips?

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syncros Matchbox Coupe og/eller Tailor Cage eller Specialized Rib Cage w/tool er to alternativer.

Syncros sine har jeg ingen kjennskap til. Det fra Spec hadde jeg på en sykkel for noen år siden og det var for så vidt praktisk og jeg hadde ingenting å utsette på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 21.8.2023 den 10.21):

Kombinert minipumpe og OneUp-verktøy?

Ja, jeg har faktisk et OneUp liggende, som aldri ble montert…. Men så har jeg karbongaffel, det er vel diskvalifiserende Mtp den gjenga biten kanskje? Var litt nysgjerrig på EDC patenten men så ble den liggende i kasse med nye deler…

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 timer siden):

Tror han mener pumpe+verktøy i ett, som festes ved flaskeholder. Sjån har vært veldig fornøyd med sin vet jeg.

Ja, det var den jeg tenkte på..

Krever lite modifisering. For å bruke i stem, må du vel enten bruke et mindre verktøy som ikke krever gjenging, bruke det opprinnelige som krever gjenging av styrerør, eller evt kjøpe varianten av festet som krever at du fjerner stjernemutteren, og så sette opp feste som har en gjengestang fra undersiden av gaffelen. Når det gjelder blandevei og landeveissykler er det vel endel løsninger disse ikke vil passe på og.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt en separat Lezyne som tross sin lunefulle konstruksjon mtp ventilkjerner stort sett har gitt meg problemfri hjelp på tur.

Det viktigste for meg er at verktøyet har så godt det lar seg gjøre alle relevante unbrako-størrelser, kjedekutter og gjerne også noen flere verktøy avhengig av hvilken disiplin det er snakk om.

 

 

Endret av andersar

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...