Gå til innhold

Piggdekk 27,5 tommer


chimp

Anbefalte innlegg

Fortsatt litt tidlig, heldigvis. Men sykkel er kjøpt inn, så nå skal jeg handle dekk.

Det virker som det blir 27,5, er det store ulemper vs 29?

Hvilke dekk anbefales? Maks bredde 54c

Bruksområde er dårlig brøytet bilvei med mye snø og sykkelveier i sentrum, Oslo. Verste jeg vet er dager rett etter snøfall/høy slaps, hvor sykkelen sporer så mye at jeg føler 0 kontroll.

Jeg foretrekker stabilitet og sikkerhet om vinteren. Sykler ikke i skogen på denne tiden av året.

Det jeg så langt har tenkt er Kahva 2,1" bak, suomi routa 54c foran. Begge i 60tpi.

Evt smalere foran for å grave meg gjennom snøen og unngå sporing? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 5
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg skal ha piggdekk til 650b grussykkel selv. Har blitt anbefalt, og kommer nok til å kjøpe, 45nrth Gravdal 38mm. Bruksområdet er pendling til jobb, men også noe skogsbilveier i marka. Har ikke selv erfaring med dekket, så jeg kan ikke uttale meg vedrørende stabilitet.

Hører gjerne fra andre på forumet som evt har erfaring med nevnte dekk.

Endret av Maggan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De graver seg mer ned i snøen enn de dekkstørrelsene jeg snakker om, så da får du bedre kontakt med underlaget. Jeg begynner å tenke i de baner selv, men har allerede bestilt opp suomi routa 54c 1 dekk. Så det tenker jeg å ha foran (?), kombinert med 38c Gravdal bak, og håper da å få det beste fra to verdener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til pendlerbruk kan jeg ikke tenke meg at det er store forskjeller på 27,5 vs 29. 

Har 29 selv og brukte Piikisika 2.25 (som er ganske beefy ift oppgitt) i Oslo-gatene. Sitter på en 85 Nm elektrisk sykkel, så straffen for 400 pigger i hvert dekk var ikke merkbar. 
 

Kom meg trygt til og fra jobb alle dager, selv de dagene hvor det kom et lass med snø, og det ikke var brøytet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet gjennom fjorårets vinter med 45NRTH Kahva 60tpi 27,5x2.1 på en grov grussykkel. Skal se om jeg finner bildet igjen som jeg la ut på det gamle forumet.

Jeg har en relativt kort reisevei i Bærum t/r Fornebu, men veiene i boligomtådene og ned mot Lysaker er ofte til dels dårlig brøytet.

Jeg synes dekkene er gode. Skikkelig gode på is og snø. Men gir assosiasjoner til borrelås på bar asfalt. Hvis man har lengre pendlervei, ikke EL, og bare kortere innslag av dårlig brøyta veier ville jeg vurdert noe annet, i alle fall på bakhjulet.

IMG_5432.jpeg

IMG_5221.jpeg

IMG_5222.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var grunnen til at jeg kjøpte suomi, de bråker ikke så mye, det erfarte jeg fra 42c-varianten i fjor. Fine asfaltdekk som ruller bra. Men ser at mønsteret er en del grovere på kahva, og det er en fordel fordi det var enkelte dager snøen kladdet seg litt vel mye. Og kanskje det gir mindre sporing også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...