Gå til innhold

Jura kaffemaskin og rensetabletter


Anbefalte innlegg

Hei! Hva gjør dere andre forumister med kaffemaskiner og rensetabletter. Bruker dere originale, eller kjøper dere og bruker andre uoriginale? Prisforskjellen er betydelig, men er det forskjell i hvor godt maskinene blir renset? 

 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de orginale for å være sikker. Såpass lite rensing at de kronene det koster ekstra utgjør ikke så mye i året. Hvertfall ikke sett opp mot hva maskinen koster hvis det ikke skulle funke.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, samme som siste taler. Det finnes en litt større boks med rensetabletter til Jura. Svir på kjøpstidspunktet men varer lenge. Akkurat hvor lenge avhenger selvsagt av bruksmønsteret. 
 

Avkalking er jeg litt mer slepphendt med. Ikke mye kalk i vannet her, så kjører vel med tabletter omtrent annenhver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig nøye med å rense som anbefalt/varslet på min siste maskin fra Jura. Den forrige holdt kun i 3 år og Black Cat fastslo at den ikke hadde vært renset på langt nær så ofte som den burde. Da var det ikke mulig med reklamasjon. Min nåværende maskin har holdt i 5 år og 2 måneder og nå teller jeg på knappene om jeg skal sende den inn til service eller kjøpe meg noe annet.

 

Hvilken erfaring har dere med Jura-maskinene? Beklager at dette ligger litt på siden av tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reparer Jura en og annen gang, dvs min egen, de som er på jobben, 11 år den eldste, og sporadisk for innehaveren av en kaffesjappe, som jeg har blitt kompis med, og kanskje noen som har hørt rykter om at jeg fikser sånt.

Beste sjappa for å handle deler er:

https://www.jura-ersatzteile-shop.de/

Hos Black Cat får du ikke kjøpt så mye som en skrue til maskinene.

Jeg synes Juramaskiner er helt finfine, jeg.  Billig å reparere selv, og holde i god stand, år etter år.  XS90'en har brygget 80000 kopper, og den andre, Xj60 har dyttet ut 57000 kopper.

Bryggeenhet og kvern blir byttet annenhvert år eller så, den som heter XS90 kan brygge noe som ligner på espresso, den andre kan ikke det, siden den har kvern som ikke maler fint nok. Aroma+ er kjapp, men greier ikke å male fint nok.  Ene gangen hadde vi slumset med renseintervallene, sånn at rørsystemet gikk tett, av kaffegugge.  Kjempelett å fikse, når man har deler tilgjengelig.   Varmesensor havarerer også en sjelden gang.  Latterlig enkelt å putte inn ny sånn, også.  Ene gangen det skjedde på jobben, så var den operativ en halvtime etterpå.  Skal man få reparatør til ta seg av sånt, så tar det måneder, jfr erfaring til en annen avdeling.

Jeg blir deppa av å høre om maskiner som kastes, når jeg vet hvor lett de kan settes i stand til å ca bli like gode som nye.

Endret av ØysteinS
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (2 timer siden):

Jeg reparer Jura en og annen gang, dvs min egen, de som er på jobben, 11 år den eldste, og sporadisk for innehaveren av en kaffesjappe, som jeg har blitt kompis med, og kanskje noen som har hørt rykter om at jeg fikser sånt.

Beste sjappa for å handle deler er:

https://www.jura-ersatzteile-shop.de/

Hos Black Cat får du ikke kjøpt så mye som en skrue til maskinene.

Jeg synes Juramaskiner er helt finfine, jeg.  Billig å reparere selv, og holde i god stand, år etter år.  XS90'en har brygget 80000 kopper, og den andre, Xj60 har dyttet ut 57000 kopper.

Bryggeenhet og kvern blir byttet annenhvert år eller så, den som heter XS90 kan brygge noe som ligner på espresso, den andre kan ikke det, siden den har kvern som ikke maler fint nok. Aroma+ er kjapp, men greier ikke å male fint nok.  Ene gangen hadde vi slumset med renseintervallene, sånn at rørsystemet gikk tett, av kaffegugge.  Kjempelett å fikse, når man har deler tilgjengelig.   Varmesensor havarerer også en sjelden gang.  Latterlig enkelt å putte inn ny sånn, også.  Ene gangen det skjedde på jobben, så var den operativ en halvtime etterpå.  Skal man få reparatør til ta seg av sånt, så tar det måneder, jfr erfaring til en annen avdeling.

Jeg blir deppa av å høre om maskiner som kastes, når jeg vet hvor lett de kan settes i stand til å ca bli like gode som nye.

Jeg mistenker at det er behov for service/reperasjon på kverna siden det er tynt skvip som kommer ut. Dette er sikkert lett å fikse om man vet hva som skal gjøres og har eventuelle deler. Jeg kjøpte den fra Black Cat. De har faste satser for service og reperasjoner og jeg er ikke interessert i å betale snaue 5,000 i rep for en maskin jeg betalte 7,500 for for 5 år siden. I tillegg må den sendes frem og tilbake. 

Kjenner du til noen i Vestfold som fikser sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen kjenninger i vestfold, dessverre.  Men det fins jo folk som mekker og skrur, overalt.  Hvor gira på å hjelpe ukjente, varierer. Skulle gjerne hjulpet til, men fra Trøndelag er det litt verre, det innebærer sending fram og tilbake.  Leveringstid på deler fra Tyskland er også 8-10 dager.

Det med 5000 høres kjent ut, ja. Grøss og gru. Kvernskifte er ikke noe mye styr, det som er mest styr er stort sett åssen en får åpnet opp, og det trengs et verktøy for å få tak i minst to skruer med ovalt hode, som er å få kjøpt.  Nebbtang med riktig appetitt går ofte fint, på de skruene. Sånn skruesett som brukes for å klampe to IKEA-kjøkkenskap sammen kan også brukes, om man banker ene delen litt oval. 

Delesjappa har kvern til 79 euro og 150 euro, usikker på hva man får ekstra om man kjøper den dyre.  Det går også an å bytte maleinnsatsene, da blir det bare noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår passerer 8 år i tjeneste i disse dager. Hjemmebruk da, som nok er snillere enn bedrifts-bruk. Men hjemmemodell også, som jeg antar det er litt forskjell på. Har tatt den fra hverandre to ganger. Første gang da vi hadde slurvet med vedlikeholdet og vært på ferie, slik at det var en kombinasjon av forsteinet og muggen grut overalt. Andre gang mer preventivt vedlikehold med dyprensing og smøring.  
 

Kun tatt ut og plukket fra hverandre bryggeenheten, ikke vært borti elektronikken. Men superenkelt å skru på den siden i alle fall. Tenker å prøve å holde liv i den så lenge det er mulig. 
 

Trikset med Ikea-skrue som bankes oval funker framifrå 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (På 24.8.2023 den 15.05):

Hei! Hva gjør dere andre forumister med kaffemaskiner og rensetabletter. Bruker dere originale, eller kjøper dere og bruker andre uoriginale? Prisforskjellen er betydelig, men er det forskjell i hvor godt maskinene blir renset? 

 

Har prøvd litt forskjellig, ser ikke store forskjellen fra originale Jura rensepiller til noen andre (som var lagd for blind-lokket til en Rancilio SIlvia)

De inneholder alle omtrent de samme kjemikaliene, men mengde/konsentrasjon er sikkert forskjellig. Å følge intervaller, rense når maskina sier ifra, er nok bra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...