Gå til innhold

Oak components hendler til Magura


Anbefalte innlegg

Bestemte meg for å bytte ut bremsene som fulgte med stisykkelen min. TRP trail evo måtte vike for et sett med Magura mt5. 

Jeg er godt vant med Magura fra før, og har hatt forskjellige varianter på de 3 siste fulldemperne mine. Nå kom jeg over et godt tilbud på et sett mt5 med HC1-hendler ferdig installert. Disse kom også med Maguras merkelige løsning for å feste girhendler fra Shimano på samme klemme som bremsen. Har gir fra sram og dropper-hendel fra wolftooth, så da landa jeg på klemmer på bremsene fra wolftooth. Det ble ryddig og fint, og ting havna akkurat der jeg liker å ha det. Satt også på bremseklosser fra Trickstuff. 

Så kom jeg over noen jålete cnc-fresa greier fra Tyskland. Hendler fra Oak components.. Var jo ikke så mye å lure på, tenkte jeg. De ser jo helt råe ut, og siden jeg syns prisen jeg betalte for bremsene var så bra, så kunne jeg koste på meg en liten oppgradering til. 

Rimelig fornøyd med oppsettet her nå. Bremsene er lette og fine å dra i, og det krever ikke mye kraft i fingrene før man kjenner at bremsene tar godt. Er også lett å porsjonere ut bremsekraft. Hendlene gjør det lett å stille inn både posisjon og hvor bitepunktet inntreffer, større justeringsmuligheter med disse enn med Magura sine.

Fant ikke så veldig mye om disse hendlene på nett bortsett fra en anmeldelse på pinkbike, og ihvertfall ikke noe på norsk. Så da tenkte jeg at jeg kunne skrive noen ord om dem. Syns bremsene til Magura kjennes veldig gode ut med vanlige hendler, men disse fra Oak components hever følelsen noen hakk. Prisen er heller ikke helt avskrekkende sammenlignet med hva Magura skal ha for et sett med HC3-hendler f.eks. Disse er bedre, og ser jo helt sinnsykt fete ut også: 

PXL_20230826_1940163652.jpg.404d1fce5c6cdc1fb9fef2523c9d870b.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg bare på lovprising av Oak-hendel.
Har hendel på MT7, ser SJUKT mye bedre ut enn org. Gadd ikke kjøre en meter med org hendel heller. Justeringa er nydelig, bremsene generelt er jeg også meget fornøyd med. Den passer fingrene, glir ikke, er bare digg.
Når jeg kjøpte hadde de kun svart, så da ble det svart. Har et sett MT5 på hardtail som egenltig bare venter på samme hendel.

Ang Magura-festene til SRAM-girhendel og setepinne-hendel så måtte jeg ta av disse. De hadde altfor lite justeringsmulighet fordi jeg kjører ganske "flat" vinkel på bremsehendel, dessverre. Med litt mer oldschool vinkel nedover vil de funke bra, men for flatere og der jeg vil ha hendler funka de ikke.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte både svart og raw, men endte på de gråe midt i mellom. De er fete uansett farge!

Enig i at justeringsmulighetene til Magura-festene er dårlige, særlig om man liker flat vinkel på hendler. Wolftooth-festene har ikke noe mer justering, men posisjonen passa meg ganske godt. Jeg har hatt festene til sram girhendler tidligere og disse funka helt greit for meg. 

Festene til shimano-skifter og dropperhendel er derimot noe for seg selv.. Prøvde dette på forrige sykkel, men bestemte meg fort for å kjøre egen klemme på både skifter og dropperhendel. De ser merkelige ut, skifter havner i en lite gunstig posisjon (for meg ihvertfall) og har lite mulighet for jujstering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldemort skrev (15 minutter siden):

I kaldt vær bruker du vel hansker? 

Bruker hansker når det er varmt også.

Lurer på hvor kald man kan bli på pekefingeren som følge av aluhendel vs karbon.

Nei, jeg lurer ikke på det. Det er jo et ekstremt ikke-tema gitt alt annet som er viktig når man hamrer ned et eller annet og kvalitet på bremsene er alt som har noe å si.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (11 timer siden):

Hvor kjøper dere disse hendlene? Jeg tok et kjapt søk, men de jeg fant koster jo fort like mye som bremsene inkl fortolling osv.

r2-bike, før jul, 116euro.

Gikk litt all in, og tok med Galfer Shark-skiver også 🙂

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (29 minutter siden):

Har merket tydelig forskjell på stiturer i minusgrader. Artikkel om temaet: https://nsmb.com/articles/better-living-through-carbon-fibre/ 

Ja, nei. Alle fordelene de bladene har er betydelig viktigere enn et ørlite potensiale for at det kan være noe med temp på hendelbladet 🙂

Men fint, du sparer en del kroner på å ikke kjøpe Oak 🙂
 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...