Gå til innhold

Sykkeltilpasning


seda

Anbefalte innlegg

Kort fortalt – jeg er bombesikker på at jeg kunne dratt nytte av en grundig sykkeltilpasning. Jeg føler at sykkelen min «passer» meg greit; jeg sitter «greit» og yter «greit», men får litt for ofte kramper eller irriterende småvondter i knær, legger og korsrygg. Jeg kjenner at henda ligger litt «feil» på styret, skuldrene sklir bittelitt for mye opp i ørene og setehøyde/setback er helt sikkert ikke der de optimalt sett burde være. Jeg er ikke spesielt fleksibel, men jobber med saken, uten at jeg tror det løser de grunnleggende feilene i posisjon på sykkelen. Jeg har ikke lyst til å tilpasse meg ved å kompensere for en ikke-optimal stilling.

Er det noen som kan anbefale en god og grundig sykkeltilpasser, fortrinnsvis på Sørlandet? Jeg bor i Arendal.

Endret av seda
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært greit å vite hvilket nivå du er på som sykkelrytter, er du pendler, mosjonist eller konkuranse utøver ?

Du kan justere inn sykkelen din selv med utgangspunkt i det som finnes av instruksjonsvideoer på nettet, du bør da klare å treffe 95% teoretisk rett. Hva som måtte være optimalt for din kropp blir litt anderlede igjen. Jeg tok en bikefitting for ett par år siden og min innstilling var rimelig spot on

Jeg vil anbefale at du justerer inn så godt du kan, hever/senker styret, vinkler styret, endrer plassering av hendler, bytter stem for å tilpasse. Prøv forskjellige innstillinger på ett par langturer. Tren kjernemuskelatur, mye smidighet og knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon: Under Deutschland Tour tilbød en av partnerne deres enkel sykkeltilpasning i målområdet. Bare å komme innom. Kult tilbud! Jeg stakk innom. Tilpasningen var at han målte skritthøyde og setehøyde og kom til at setet måtte ned to cm. Uten at jeg engang satt på sykkelen. Hmm. Skeptisk. Så skulle han bort og sjekke en ting til, og spurte i farten hvor høy jeg var. Han slo opp i en tabell og kom tilbake med målepinnen sin. Konklusjonen hans var at styret måtte 7 (!!) cm (jepp cm, ikke mm) bakover.

Så sånn kan det gå når "sykkeltilpasning" gjøres på budsjett 🙂 

  • Haha 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seda skrev (20 timer siden):

Ingen som vet om en flink sykkeltilpasser i sør, altså?

Har du vurdert "hjemme-tjenester" som MyVeloFit? Selv om disse tjenestene ikke like god høyde for dine fysiske forutsetninger så kan det allikvel gi en OK pekepinne hvis det er noen som er way off. 

BikeFit subredditen er også en god ressurs for feedback på fit. 

 

Jeg har god erfaring med Are på BikeFitStudio i Oslo/Skarnes og Petter på Sykkeltilpasning i Drøbak dersom du kan ta kjøreturen oppover. 

 

Eventuelt, post et videoklipp av deg syklende på rulle her så kan det være noen som kan gi tilbakemeldinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...