Gå til innhold

Backup av forum


baroudeur

Anbefalte innlegg

En av risikoene ved nettbaserte forum er tap av data grunnet utfall, uhell og sikkerhetsbrister. Ettersom et forum ikke er bedre enn sitt innhold er det viktig å ta steg for å verne om dette. Jeg har vært i kontakt med Invision, som hoster nåværende løsning, og forhørt meg rundt deres rutiner for gjenoppretting av data ved utfall. Her er deres rutiner:

Sitat

We have daily, weekly, and point in time restorations. If content, members, etc... gets deleted, we would need to restore the whole database so we would establish when the content/data existed and look for the best backup we have to get that content/data back. However, please keep in mind, any data/content created since the backup was taken would be lost. Due to this fact, we always recommend only giving staff permission to items which are completely necessary, i.e. have your moderators hide content instead of deleting it, only select administrators have ability to delete forums, members, etc...

Finally, it is worth mentioning that while we have point in time restoration, it is rather complex to restore so if the loss of data was not due to a software fault, this may incur a charge.

De påpeker blant annet noe som jeg selv ser på som en reell risiko ved forumdrift som går på uhell med en driftsbruker, altså at et medlem med utvidede rettigheter gjør en endring som har utilsiktede konsekvenser. Dette er noe som står sentralt ved engasjement av flere som kan drifte.

Ellers er rutinene deres ganske bra og selv om det ikke er grunn til å forvente tap av data, er det greit å vite at det meste/alt kan gjenopprettes, avhengig av når tapet skjedde. Så da vet dere det!

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker Invision sin egen hosting, har du da fortsatt direkte tilgang til databasen og kan dumpe innholdet til en fil og på den måten lage din egen backup med jevne mellomrom? Det er jo en kjekk siste utvei for at ikke alt skal gå tapt om en krisesituasjon oppstår, selv om det kanskje ikke er noe man gjør daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal la seg gjøre å migrere til en annen løsning, men jeg vet ikke hvor enkelt det er eller om det er så komplisert at det vil medføre kostnader. Erfaringsmessig er Invision imidlertid en bedre plattform en konkurrenter som phpBB og SMF, både fra et bruker- og driftsperspektiv, så jeg tror vi slipper å ta stilling til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis dere trenger lagringsplass, er det sikkert flere som kan dele litt av sist. Jeg har så jeg klarer meg og kan sikkert avse litt til backup. I så fall anbefaler jeg å bruke restic sånn at backupen kan gå både raskt og sikkert uten at den som lagrer dataene trenger (eller bør ha) kryptonøkkel til dataene. På den måten kan dere ta backup til kanskje 4-5-6 plasser og sjøl om det "bare" er private, usikre steder, så kan veldig mange gå ned før det utgjør noe problem. Jeg bruker restic på et tjuetalls vm-er i dag og det funker fint og kjører på det meste av plattformer og koster kr null. Se https://restic.net/

Endret av Roy Sigurd Karlsbakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Roy Sigurd Karlsbakk skrev (5 minutter siden):

Har dere ssh-tilgang inn til serveren? I så fall kan jo backup løses veldig enkelt med restic, som nevnt over. Jeg kan sikkert stille med tilstrekkelig plass til dette, helt gratis.

Jeg kjenner jo jeg er litt skeptisk til at foruminnhold plutselig kan svirre rundt i hender på flere privatpersoner.
Hyggelig tanke ved en gjenopprettingssak, men flere personvernhensyn å tenke på.

Men velkommen til en av flere grunner til at Schibsted ikke ville holde på med slikt mer.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (38 minutter siden):

Jeg kjenner jo jeg er litt skeptisk til at foruminnhold plutselig kan svirre rundt i hender på flere privatpersoner.
Hyggelig tanke ved en gjenopprettingssak, men flere personvernhensyn å tenke på.

Ja, det er jeg enig i og er også grunnen til at det per nå ikke eksisterer lokale backups av forumet. Vi har valgt å belage oss på Invision sine interne rutiner nevnt over her. De er såpass gode at dersom det skulle vært behov for å gjenopprette forumet så skal det være relativt enkelt. 

Andre synspunkter på backup-rutiner er velkomne. Så lenge vi ivaretar personvern er det muligens flere alternativer her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...