Gå til innhold

Lysterapi, spesiallampe vs arbeidslampe?


Anbefalte innlegg

Jeg forbedrer meg for mørketiden og denne vinteren skal jeg prøve daglys. Nå har jeg begynt å se litt på aktuelle produkter og det ser ut til at 6500K og 10 000 lux er oppskriften. Det er for øvrig mye variasjon i hvor nære lampa 10 000 lux er målt, 10-20 cm unna. Nå ser jeg at flere av arbeidslampene jeg har også har oppgitt 6500K som farge og jeg er bra sikker på at de største er langt mer enn 10 000 lux. Så med mindre de er for kraftige (ukomfortable) Er det noen ulempe å bruke en arbeidslampe som er 6500k og >>10 000 lux til lysterapi?  

Endret av erikskon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • erikskon endret tittelen til Lysterapi, spesiallampe vs arbeidslampe?

Verdt å lese NHI: Har undersøkt om lysterapi virker mot vinterdepresjon og DagensMedisin: Studie: Lysbehandling hjelper mot depresjon. Står litt om lysstyrker her: Psykologisk.no.

Virker som resultatene er litt diffuse når det kommer til vinterdepresjon, men eksponering for dagslys/lys om morgenen er bra for døgnrytme, fokus og med mer. Har forsøkt lysterapilampe for å ikke være så trøtt og ha bedre fokus i den mørke årstiden, det fungerte til en hvis grad. Spesielt om en bor steder hvor det er lite lys eller en ikke har anledning(eller lyst) til å være i dagslys en halvtime-ish på morgenen (helst før formiddagen). Hovedsakelig hjelper mye lys på fokuset, og dagslyslampe gir sikkert en ekstra liten placeboeffekt. En fordel lysterapilampene er at en får lyset i ansiktet, og ikke ned i pulten, som med de fleste lamper.

Elkjøp har 50 dagers åpent kjøp, hvis en f.eks. kjøper Beurer Brighlight lysterapilampe TL30 og ikke merker effekt, kan en jo levere den tilbake.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte jeg hadde veldig god effekt av å ta D-vitamin piller med ganske kraftig dose vinteren som var. Mener det var 1000% anbefalt daglig eller noe. Kommer til å starte på disse igjen når novembern nærmer seg og energinivået daler. 

Forøvrig følte jeg også jevnlig trening, især noen skikkelige utblåsninger med høy puls, var med på å holde energinivået oppe. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale helårsbading, uavhengig av effekten på døgnrytme/søvn 🙂 Badet året rundt i 7 år, det kaldeste rent temperaturmessig var -16, men opplevd kulde var en dag med kuling og sludd. Ikke noe jeg vil anbefale å prøve.

Jeg har hatt perioder med kontorplass på baksiden av kontorbygg. Det har gått kraftig utover helsa i flere omganger. Jeg supplerte med vitaminer og melatonin for å få døgnrytmen i vater.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg ikke ødelegger det for deg, men jeg har hardt for å tro at en Beurer TL30 på 5watt kan gjøre noe som helst forskjell mot å sitte ved et vindu, på et godt belyst kontor e.l. Men, hvis man tror og føler at det gjør en forskjell, så gjør det kanskje det... Og den psykologiske effekten skal man nok ikke ta for lett på. 

Jeg innså akkurat at vi nå er nede på like korte dager og lite solintensitet som i slutten av mars, og at 2023 neppe har særlig mange dager igjen med mulighet for utendørs opphold i kortkort... Jeg kommer nok til å starte opp med vitamin D3 (60ug/2500IE) hver morgen, i tillegg til inntak fra fet fisk o.l.  Den psykologiske effekten og at jeg har tro på at dette hjelper meg, vil nok også hjelpe for min del. Så er det jo å gripe sjansene som byr seg til få litt sol i fleisen de dagene den gule kula viser seg på himmelen! Om så bare ta med seg kaffekoppen til et solfylt vindu i noen minutter og absorbere litt 🙂 Det føler jeg gir meg en liten boost hvertfall, og senker også stressnivået med en sånn pustepause! 

Fins forøvrig apper for å måle Lux-nivå på mobilen, så kan du måle hvor mye lys en lampe gir sammenlignet med hva du får f.eks. ved et vindu. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 80W ? Disse lampene har 6500K farge. Finner det ikke på nettsiden, men det står på esken. https://www.monter.no/verktoy/smaelektrisk/arbeidsbelysning/arbeidslampe-led-80-watt/

En slik lampe er jo heller ikke billig, men har et bredere bruksområde. Det var for øvrig Beurer TL45 jeg hadde sett meg ut og den er 10 W, men fortsatt puslete sammenlignet med ei arbeidslampe. 

Jeg skal vurdere å ta D vitamin også. Hva er det 2500IE definerer? Ser at noen er 800IE. 

Det er dosen. 60/2500IE er en ganske høy dose ser det ut til. 

Endret av erikskon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (22 timer siden):

Jeg skal vurdere å ta D vitamin også. Hva er det 2500IE definerer? Ser at noen er 800IE. 

Det er dosen. 60/2500IE er en ganske høy dose ser det ut til. 

Det er ingen forskning som tyder på at det er farlig å ta 2500IE d-vitamin, selv om dette er 600% anbefalt daglig dose ref FHI. 

Mange vitenskapelige forsøk bruker doser på både 10000IE og høyere for pasienter med bl.a. osteoporose.  FHI er likevel konservative og anbefaler maks 4000IE som øvre dose. 

https://forskersonen.no/kronikk-meninger-sykdommer/en-regnefeil-ligger-til-grunn-for-anbefalte-vitamin-d-doser/1820040 

 

Min "følelse" er hvertfall at D-vitamin tilskudd på denne dosen gir meg mer energi. Du kjenner jo meg litt allerede  @erikskon og vet at jeg er en bortimot så rendyrka realist som det er mulig å bli. Men, det er likevel ikke alt man vet, forstår eller kan legge forskning og vitenskap til grunn for. 

Etter noen vintere etter jeg runda 30 og fikk kidz, der livet har føltes man bare har lyst å legge inn årene helt i perioden januar til mars , har overgangen til å ta en sydentur rundt juletider og d-vitamin tilskudd ført til at jeg føler meg mye bedre! Var 1 uke på GranCa i jul/nyttår 21/22 , uten D-vitamin tilskudd, og så 2 uker på Tenerife jul/nyttår 22/23 pluss d-vitamin tilskudd, og den siste vinteren har vært den letteste vinteren energimessig siden jeg var i 20årene. 

 

Ang temaet lys syns jeg denne youtube videoen og podcast som det nevnes og linkes til var svært spennede. Det er vist en god del ny forskning som foregår rundt dette temaet . 

Jeg har ikke satt meg nok inn i det til at jeg klarer å ha helt en mening om bruk av lamper vil ha noe for seg. 

Det er det rød lys, eller muligens fraværet av blått, inn i fotoresptorene i øynene på morgenen og kvelden som det snakkes om her.

Det har jo allerede kommet svært mye forskning rundt at hvitt/blått lys fra skjerm på kvelden ødelegger døgnrytmen vår. (her kan jeg nok bli flinkere på å legge bort skjermen på kvelden selv! )  

 

I "keep it simple stupid"-metologien tenker jeg at det er bra å prøve å komme seg ut i dagslys på morgen og kveld, og oppsøke de solgløttene som vi har, også midtvinters. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg diskuterte d-vitamintilskudd med legen reagerte hen ikke på at jeg sa jeg hadde fått 80 ug kapsler av noen. Så tydeligvis ganske normalt med høye doser. De som er mørke i huden sliter ekstra med d-vitaminmangel. Kjenner flere som starter med det rett etter sommeren og følger opp med blodprøver utover vintermørket.

Angående arbeidslampe som dagslyslampe, det må bli ganske slitsomt. Har Mareld(?) arbeidslampe på 3000-4000 Lumen, og jeg ser stjerner om jeg ser rett inn i lyset på kort avstand.

Det med skjermlys på kvelden er ikke spesielt ny forskning. Tror jeg ble fortalt noe lignende av legen min på universitet for 10-15år siden, når jeg slet med døgnrytmen under masterskriving. En forklaring pleier å stå i enhver god artikkel/bok om søvn. Henger sammen med at kroppen liker å våkne til lys og at det er viktig å la kroppen roe ned før søvn. Lys av forskjellig typer påvirker noen hormoner (I`m no doc). Logisk når en tenker på en person i steinalderen og evolusjon. Stå opp når det er lyst, sove når det er mørkt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...