Gå til innhold

Bokanmeldelser - korte kommentarer om sykkelrelaterte bøker


baroudeur

Anbefalte innlegg

En samletråd for diskusjon av sykkelrelaterte bøker. Kan forhåpentligvis fungere som en nyttig bokliste for interesserte brukere. Her kan man anbefale (og eventuelt fraråde) papir- og lydbøker med sykkel og syklister som hovedtematikk. Lengre bokanmeldelser kan gjerne tas i egne tråder om man ønsker det.

Under følger en liste med bøker det kan være verdt å bla/lytte seg gjennom, med hovedperson/tema i parentes og en setning eller tre om innholdet. Rangert i tilfeldig rekkefølge.

The Art of Cycling (Evans) En av de lengre bøkene på listen, men omhandler også en svært innholdsrik karriere. Cadel Evans var et stort terrengsykkeltalent som til slutt ble en av verdens beste sammenlagtryttere. Hadde kanskje et rykte på seg for å være vanskelig, men det handlet nok mest om at han var svært opptatt av å gjøre alt riktig. Fremstår sympatisk og engasjert, verdt å lese.

Tour de Force (Cavendish) Handler primært om Cav sin Tour i 2021 og hans fire etappeseire der. Tegner også et bilde av hvilken person Cav er og hvordan hans ekstreme fokus på detaljer gjør at han, i likhet med Evans, kan fremstå vanskelig. Om du kjøper lydboken er det Cav selv som leser. Det får være opp til den enkelte om det er en bra eller dårlig ting.

The Climb (Froome) Overraskende god bok. Froome er mye mer interessant enn mange tror. Karrieren er på hell og det er lett å glemme hvor dominerende han var. Anbefalt lesning.

My Time (Wiggins) Handler om Wiggins’ ferd mot Tour-seier i 2012. Mye har blitt sagt før og etter og det finnes noe ulike versjoner av denne Touren, eksempelvis den Froome og Wiggins forteller i sine respektive bøker.

Icons (flere) Bradley Wiggins skriver om sine 21 favorittsyklister. Et interessant innblikk i hvem som inspirerte Storbritannias første Tour-vinner.

Triumphs and Turbulence (Boardman) Jeg begynte å følge landeveissykling kort tid etter Boardman la opp og har derfor lite forhold til hans tid som aktiv. Jeg kjenner imidlertid til ham som en av de som var tidlig ute med et ekstremt detaljfokus for å bli raskere på sykkel, både som rytter selv, men også som rådgiver til British Cycling. God bok!

It’s All About the Bike (Yates) En av sykkelhistoriens ‘hard men’ og god kompis med vår egen Dag Otto. Interessant og åpenbart litt krevende type. En hardhaus, rett og slett.

Shut Up, Legs! (Voigt) En av sykkelsportens mest likte ryttere, kanskje med unntak av de som mener han lyver om hva han selv så og hørte om doping da han var aktiv. Likevel, god og lystig bok, Voigt var unektelig en interessant rytter med sterk mentalitet.

The Tour According to G (Thomas) Boken som fikk meg til å bli Geraint Thomas-fan. Rett og slett spennende, selv om vi vet hva som skjer til slutt. Det finnes flere ‘according to G’-bøker og denne fikk meg til å ønske å lese flere. Han skriver vel også på en ny bok nå.

The Break (Cummings) Tidligere Team Sky-rytter (blant annet) og nå Ineos DS, Steve Cummings, deler sin historie som selverklært outsider i sykkelverden. Det er alltid interessant å høre fra de som ikke nødvendigvis var ‘great champions’, men heller hjalp andre å bli det.

It’s Not About the Bike (Armstrong) Lance Armstrong sin dominans i Tour de France var formativ for mange sykkelinteresserte på den tiden, også meg. Man kan mene hva man vil om Lance, men for meg er både mannen og prestasjonene hans på sykkelsetet fascinerende. Jeg synes også dette er en relativt velskreven bok, sannsynligvis takket være medforfatter Sally Jenkins.

We Might As Well Win (Bruyneel) På samme måte som med Lance er det mange som tenker sitt om Johan Bruyneel, men at han har et hode for sykkel er det ingen tvil om. Mange interessante teknisk-taktiske betraktninger fra det de som dominerte sykkelsporten på den tiden.

The Race to Truth (Armstrong) Skrevet av Armstrong's tidligere soigneur, Emma O'Reilly. Forord av Lance! Vel verdt å lese. Setter ikke Lance-kritiker David Walsh i særlig godt lys. Ei heller Bruyneel. Gir et balansert bilde av Lance.

Half Man, Half Bike (Merckx) Solid som vanlig fra Fotheringham.

Racing Through the Dark (Millar) Fascinerende fortelling om og av et av Skottlands største sykkeltalenter før og etter dopingbruk.

Rough Ride (Kimmage) Kan vel sies å være obligatorisk lesning for landeveisentusiaster. Jeg likte boken, kanskje mer enn hovedpersonen selv.

One-Way Ticket (Vaughters) Alle vet hvem Jonathan Vaughters er og mange mener mye om ham. Han er kanskje mer en karakter enn en sykkelstrateg. Boken hans er god og vel verdt å lese. Vaughters er også en av dem som nevnes hyppig i andre bøker på listen, bare unntaksvis i særlig positiv forstand (O’Reilly virker å like ham).

Thor (Hushovd) Verdt å lese for hovedpersonens del. Kunne kanskje vært kortere og like dekkende. Jeg var ung og påvirkelig da jeg så hans første etappeseier i Touren live og det var nok til å starte en interessekonvertering fra terreng- til landeveissykling. Det er veldig fint å ha Thor tilbake på TV i Tour-sammenheng som ekspertkommentator.

The Secret Race (Hamilton) En bombe da den ble sluppet i 2013 og fortsatt ganske god. Sannsynligvis skrevet delvis for å sette hovedpersonen selv i et fordelaktig lys, men det er kanskje bare naturlig. Vaughters gjør dette i enda større grad i sin bok.

The Loyal Lieutenant (Hincapie) George Hincapie var en fryktelig god sykkelrytter og virker som en veldig sympatisk type. I likhet med Millar forteller han om livet som syklist før og etter doping. Går i overraskende detalj og kaster nytt lys på enkelte av Armstrongs kritikere, uten å egentlig prøve på det.

Gul Feber (Rasmussen) Litt vanskelig å få tak i, lite oversatt, men kan av oss nordmenn enkelt leses på dansk. Veldig detaljert innblikk i dopingrutiner, svært utleverende og delvis ganske unnskyldende ovenfor hovedpersonens handlinger. Rasmussen fremstår ikke veldig sympatisk og det er han kanskje ikke heller, men han er i hvert fall ærlig. 

The Secret Cyclist (N/A) Skrevet av en anonym proffsyklist som jeg lurer fryktelig på hvem er. Verdt å lese.

We Were Young and Carefree (Fignon) Selvbiografien til en av de store som gikk bort altfor tidlig. Særlig interessant å lese om Fignons forhold til Cyrille Guimard og hvor langt fremme sistnevnte var hva marginal gains angår.

The Descent (Dekker) Virkelig en tell-all fra et vanvittig sykkeltalent med tilsynelatende fraværende impulskontroll. En til tider heseblesende fortelling med høy underholdningsfaktor.

God is Dead (Vandenbroucke) Frank Vandenbroucke er ikke den syklisten jeg fulgte tettest, men dette er en av de bedre biografiene jeg har lest. Vel verdt å få med seg.

Pro Cycling on $10 a Day (Gaimon) Denne står på mange anbefalingslister og det er det en grunn til. Phil Gaimon inviterer oss med inn i hverdagen som ung og strevende proffsyklist med, etter hvert, store ambisjoner. Gaimon skriver med særpreg, men det kan kanskje blitt litt vel beskrivende noen ganger. I tillegg er det veldig mye som er andre sin feil, selv om Gaimon også tidvis tar eierskap til hvorfor ting ble som det ble. Gaimon er fortsatt en karakter i sykkelverden med sine KOM-prosjekter og andre sprell, primært i videoformat.

Draft Animals (Gaimon) Oppfølgeren til boken over. Også verdt å lese.

Bad Blood (doping) En bok om doping i Tour de France og sykling generelt av Jeremy Whittle. Denne kom ut i 2009 som var lenge før vi visste mye av det vi vet nå. For en med særlig interesse for fysiologien, historikken og politikken rundt dopingbruk i sykkelsporten er dette obligatorisk lesning.

The Doper Next Door (doping) Et utrolig interessant (og stadig mer aktuelt) premiss som ikke helt når opp til forventningene. Jeg tror imidlertid den kan fenge den del MAMILs som nok kan kjenne seg igjen i situasjonen til forfatter Andrew Tilin. Tilin omkom dessverre i 2018 på tragisk vis etter å ha bli påkjørt mens han byttet slange i veikanten.

Jan Ullrich: The Best There Never Was (Ullrich) Veldig god og dekkende bok om Ullrich av Daniel Friebe. Et stortalent med sart sjel og mange utfordringer på og av sykkelen. Jeg er veldig glad for at Ullrich ser ut til å ha landet på beina. Friebe skriver godt om hvordan dette fort ikke kunne ha skjedd. En av de bedre bøkene på listen.

The Line (Team Sky) Skrevet av Team Sky’s tidligere laglege, Richard Freeman. Til tider overraskende lavt faglig nivå. Freeman er i nyere tid dopingdømt og kan ikke lengre praktisere som lege. Hele historien rundt dette er ikke helt kjent, men jeg synes ikke The Line var veldig imponerende.

My World (Sagan) Lettlest og interessant om en stor rytter. Full av detaljer rundt hans største seire. Inneholder også skryt av Kristoff, som han følte «alltid» var der. Han virket nesten litt sympatisk ovenfor Kristoff og hvordan han kanskje hadde dominert mer i en annen æra.

***

Har The Rider av Krabbé, Domestique av Wegelius og Chased by Pandas av Martin på leselisten. 

Tar gjerne i mot nye anbefalinger og andre synspunkter på bøkene over. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

The Hardmen Legends of the Cycling Gods. For litt uhøytidelig moro fra folka bak The Velominati kan jeg anbefale denne. Den tar for seg hvem som har vært harde opp gjennom tiden. Og det er ikke lett å nå opp. Man kan mene hva man vil om Velominati og The Rules, men at sykling er full av knallharde folk er helt klart. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

The Hardmen Legends of the Cycling Gods. For litt uhøytidelig moro fra folka bak The Velominati kan jeg anbefale denne. Den tar for seg hvem som har vært harde opp gjennom tiden. Og det er ikke lett å nå opp. Man kan mene hva man vil om Velominati og The Rules, men at sykling er full av knallharde folk er helt klart. 

Takk for anbefalingen og ikke minst påminnelsen om at jeg glemte The Rules på listen. Bør selvfølgelig også leses av alle.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange godbiter over her altså!

 

Jeg leser nå Higher Calling av Max Leonard. En absolutt leseverdig bok om hvorfor bratte fjell tiltrekker oss alle.

Andre anbefalinger (fritt etter hukommelsen.)

Mountain High - Europes Greatest Climbs (bare bildene er nok til å forsvare kjøpet egentlig!)

Put Me Back On My Bike (Tom Simpson)

Slaying the Badger (LeMond, Hinault)

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg bestilte nettopp A Dog in a Hat: An American Bike Racer's Story of Mud, Drugs, Blood, Betrayal, and Beauty in Belgium til £0.56 (+ frakt, totalt 80 NOK) fra World of Books via Amazon UK. Har kjøpt mange bruktbøker gjennom dem og aldri blitt skuffet. Fortsatt en igjen til denne prisen sist jeg sjekket.

Plukket også med meg Sidste tour av Jørn Mader og Jørgen Leth i Danmark i høst og den har vært fornøyelig så langt. Lever dessverre også opp til tittelen med Maders bortgang i desember.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The rider" av Tim Krabbé er en absolutt klassiker man bør ha lest. Fantastisk skildring fra innsiden av hodet og kroppen til en rytter (forfatteren) under et amatørritt i Frankrike 1977. Kan fint leses på norsk.

 

Apropos norsk, litt i samme gata finner man "Å sykle" av Håvard Syvertsen. Kanskje ikke like sterk kultstatus som boka over, men fin og nostalgisk om kjærligheten til sykling. 

Endret av rednaskela
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Racersykkel er den nye hentesveisen av Herodes Falsk

Herodes markedsfører boken som "vinner av komiprisens hederspris" hvilket sannsynligvis bare er tull, i motsetning til alle de små anektdotene som boken er fylt med. Fortellingen "Racersykkel er den nye hentesveisen" er sannsynligvis selvopplevd av forfatteren og jeg kan garantere at ingen av forumets lesere kjenner seg igjen eller blrr krenket...ett par andre artige historier fra dengang da Prima Vera, Herodes Falsk og Tom Mathisen var hete i media

Artig liten sak av en bok som sikkert faller litt utenfor kategori

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...