mtb Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 (edited) Hei, jeg har byttet kulelager (6902 RS) ny Boss (DT Swiss 240S). Når jeg nå monterer alt tilbake lurer jeg om jeg har gjort noe feil. Det vil ikke rulle skikkelig rundt når jeg setter det på sykkelen og strammer til. Se vedlagt bilde. Kan det være at jeg skulle ha brukt annen type lager enn 6902 RS? Det stikker litt ut..(?) Alt fungerer bra helt til jeg strammer skikkelig til.. så tydeligvis no som presse på rundt lageret og gjør at det ikke ruller skikkelig. For info om sykkel https://archiv.cube.eu/hu/2016/758400 Edited September 16, 2023 by mtb Quote
York Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 Kan lageret være montert bak frem? Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
mtb Posted September 16, 2023 Author Posted September 16, 2023 (edited) Hm, er det mulig da..? Det er altså når jeg presser her (se bilde) at den ikke ruller skikkelig Edited September 16, 2023 by mtb Quote
HenrikG Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 Hvis lageret ikke er presset helt inn vil ikke innerringen i lageret få støtte i bakkant, og lageret står i spenn når du strammer akslingen. 1 Quote
mtb Posted September 16, 2023 Author Posted September 16, 2023 Jeg er helt sikker på at lageret er presset helt inn. Har byttet samme lager flere ganger, og hører når det slår mot metall (kommer metallyd) når det er på plass. Men jeg var litt upresis, det er bosset som er tungt å rotere når jeg presser (Men det påvirker også rotering på hjulet) Quote
mtb Posted September 16, 2023 Author Posted September 16, 2023 (edited) Og av det jeg kan se har jeg montert i riktig rekkefølge.. så forstår ikke helt hvorfor bosset roterer treigt desto hardere jeg presse endestykket .. Edited September 16, 2023 by mtb Quote
Goride Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 Har hatt samme trøbbel på flere dtswiss nav (350 ratchet nav). I de tilfellene har det vært fjær som har vært deformert, viktig at den sitter skikkelig fast i ratchet system, e voldsomt sensitiv før minimale avvik. Quote
mtb Posted September 16, 2023 Author Posted September 16, 2023 (edited) hm.. ja du kan være inne på noe der. Skal undersøke nærmere i morgen... Selve Bosset er helt nytt, så det skal ikke være noe feil med. (har også teste med det gamle bosset, og samme problem.) Skal også teste med å slå inn kulelageret i morgen.. men mener det ikke er mulig å få lenger inn. Edited September 16, 2023 by mtb Quote
Goride Posted September 16, 2023 Posted September 16, 2023 Har hatt samme trøbbel på helt nye hjul.. alternativ e som nevnt at lager ikke er pushet inn, skiftet ende kopp har før meg de har ulik lengde driv side vs brems Quote
mtb Posted September 17, 2023 Author Posted September 17, 2023 Hm.. ja kan ha rotet der også.. altså byttet om endestykke/endekopp.. Quote
anerds Posted September 17, 2023 Posted September 17, 2023 Item 4 på den tegningen som er lenket til her, den lille skiva som ligger mellom lageret og bosset. Er den installert? Mener det var den jeg hadde glemt når jeg hadde samme problemet. Quote
Christian87 Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 På den gamle typen av ratchet systemet har jeg noen ganger blingsa å montert fjærene feil vei, og da har ikke hjulet klart å rotere. Quote
mtb Posted September 19, 2023 Author Posted September 19, 2023 Då fikk jeg løst det. Trolig var det skiva som var bøyd/låg ujevnt mellom lageret og bosset. Samt at den ene fjæra var ørlitegrann skeiv. Når er alt bra! Takk for gode råd! 1 Quote
Kaiost Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 mtb skrev (På 16.9.2023 den 20.46): Jeg er helt sikker på at lageret er presset helt inn. Har byttet samme lager flere ganger, og hører når det slår mot metall (kommer metallyd) når det er på plass. Men jeg var litt upresis, det er bosset som er tungt å rotere når jeg presser (Men det påvirker også rotering på hjulet) Har du byttet lager på dette hjulet flere ganger? Eller flere ganger på DT Swiss 240? Hvor langt sykler du mellom hvert lagerbytte? Trodde DT Swiss var "State of the art"....Lurer litt fordi jeg sykler stort sett på Novatec nav og har kun hatt behov for å skifte lager en gang og det var et sett jeg hadde brukt i 5 år (bla Birken hvert år). Quote
mtb Posted September 21, 2023 Author Posted September 21, 2023 Tror det er 5 år siden sist.. så har vel ikke byttet ofte nei.. litt usikker. Har syklet mye ja. Quote
Recommended Posts