Gå til innhold

Enkel sykkelvask


Anbefalte innlegg

Vask av sykkel, hva er lurt og ikke?

Er man helt idiot om man kjører på med bilshampoo og høytrykksspyler (banner sikkert i kjerka nå). Eller går det greit så lenge jeg holder meg unna lagre (kranklager og hjullager) 😇

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker elsykkelen nesten aldri. Holder innerbein på dempere og dropper rene. Utfører regelmessig smøring av dropperen. Holder drivverket nysmurt og rent (bruker en tørr fille). Bortsett fra det har jeg ikke vasket sykkelen siden i våres. Eller spylt av med hageslange. Såpe brukte jeg en gang i fjor. Avfetting bruker jeg kun på kassetten når den ligger I en bøtte. Husk at sykkelen skal stå riktig vei om du skal vaske.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker så ofte det trengs, og det er ofte nå om dagen. Vasker som hvilken som helst annet fulldempet sykkel. Bruker Muc-off sin "høytrykk" og passer på rett rundt ladeluke og display at jeg ikke er for ivrig med vannet. Akkurat som med hageslangen 🙂

Er jo ikke sånn at elsykkel ikke tåler vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (På 10.7.2023 den 23.28):

Jeg vasker elsykkelen nesten aldri. Holder innerbein på dempere og dropper rene. Utfører regelmessig smøring av dropperen. Holder drivverket nysmurt og rent (bruker en tørr fille). Bortsett fra det har jeg ikke vasket sykkelen siden i våres. Eller spylt av med hageslange. Såpe brukte jeg en gang i fjor. Avfetting bruker jeg kun på kassetten når den ligger I en bøtte. Husk at sykkelen skal stå riktig vei om du skal vaske.

vasker ca etter vær annen tur med en forsiktig håndpumpe, er ikke det bedre for holbarheten? eller er så hyppig vasking bare å utsette EL delene for skade? sykkel står inne i leiligheten så den tørker rimelig sjapt værtfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angybikemechanic  sier fy, fy til TdF-mekanikere som bruker høytrykkspyler, og som jo er riktig. Det ser en også cyclocross-mekanikere gjøre.
For tv-seere og sykkeleiere som ser dette og tenker at, ja det skal jeg også bruke, så blir det feil.
De nevnte mekanikere og deres lag er sponset fra topp til tå, noe vanlige sykkeleiere ikke er, noe som burde vært tatt med i betraktning før en bruker høytrykkspyleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...