Gå til innhold

Landeveistur fra nærhet til Barcelona flyplass.


Anbefalte innlegg

Flyr til Barcelona og skal sykle i Girona neste helg (14.10). Men tenker å dra tilbake til Barcelona siste kvelden og finne noe bo i nærhet av flyplass slik at vi får syklet en liten tur på hjemreisedagen. Ser for meg 2-4 timer, og 6-10 mil alt ettersom hva vi rekker og når vi starter. Ser for meg at vi må tenkt sørover retning Sitges eller innover landet. Ikke mot Barcelona by (har leid sykkel der en gang før, syklet fra byen og t/r Monteserrat-klosteret). Kikker i Landevei nr 22 og reisereportasjen der (som også var inspirasjonen til den turen jeg nevnte over der). Men stravasporene som det linkes til er "ikke i funksjon" skal jeg tolke Strava. Noen tips ? sykkel-Øyvind ? andre ? Mulig jeg lar også turen bestemme hvor vi skal bor, men jo nærmere flyplassen jo bedre mht sykkelturens lengde.

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir nok en Rat Penat variant, hvis tid langs kysten og den runden jeg linket til over her. Dårligere tid så kanskje kun Rat Penat t/r. Men gjerne kom med andre forslag på sørsiden av flyplassen, også hoteltips, selv om vi nok går for noe billig og funksjonelt nær motorvei og flyplass slik at det er kort tur dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en ekstradag i området etter en tur i Pyreneene, vi bodde litt opp i lia der som man kan se fra start/stop. Fin runde, men ble litt knot enkelte steder da vi ikke la alt for mye i forberedelser til runden. Vi ville ned til kysten for lunch og ta kystveien bortover. Den er fin, men endel trafikk må påregnes.

https://www.strava.com/activities/7845015474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips og spor hrukin, har lagd meg ett strava spor fra ca hvor vi kanskje vil bo og den koomot linken jeg har la ut først, og så laget et spor til opp Rat Penat og en kortere runde ala dere. 12 mil og 5 timer er nok litt for langt i forhold til flyet vårt. Må være på flyplassen med bilen senest 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig mye fint fra El Prat altså. 
Rat Penat er et beist, men gir en god inngang til Cava-land. Har du god tid er det vel fint å sykle mot Montserrat og til og med klatre helt opp til klosteret. 

Obac er en super klatring på vei til Montserrat: https://www.strava.com/routes/9174839

Den lille landsbyen Mura er en fasinerende raritet i samme retning: https://www.strava.com/routes/9174747

Dette er en variant av min go-to-runde der nede: https://www.strava.com/routes/3150066200110406594 - Kan gjerne sykles motsatt også. Bakken fra Gava til Begues var min favoritt 20 minutters klatring. 


En mer sentrumsnær variant som tar med et par-tre av de fine 15-20-minutters bakkene i Collserola kan også være artig. Forat del vent mellom 80 og 90 km her er de lokales faste testbakke - da fra nordvest som her. https://www.strava.com/routes/3150067505843264302
Min testbakke fra Molins del Rei opp opp mot Valvidrera er også en perle tett på byen. 
Partiet mellom Olesa og Vallirana er en svingete berg-og-dalbane med veldig lite trafikk. Strekket mellom Cervello og Molins er dog noe trafikkert. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips Øyvind. Montserrat har jeg syklet en gang tidligere når jeg var på langhelg i Barcelona. Flott tur bare en kommer seg ut av Barcelona by. I går (lørdag) syklet vi den ruten jeg linket til i andre innlegget mitt i denne tråden. Rat-Penat er som du sier ett beist av en klatring, og hadde vært kult å syklet den på gode bein, noe jeg ikke var i nærhet av å ha etter en ukes sykling med 2 klart sterkere ryttere i Girona. Men til tross for lavt tempo, tungpustet (antaglig lav puls, sykler uten pulsbelte) og zig-zaget meg opp de bratte partiene med 20ish %, klarte jeg å nyte utsikten oppover, og ikke minst på toppen. Den utsikten vi hadde på toppen triumfer alt vi hadde i Girona-området, også Vallter 2000 (Pyreneene). Veldig fint videre også, og hadde vi hadde bedre tid skulle vi sjekket enda mer innover i landet, men tok da planlagt tur og nedenom Sitges og kysten tilbake. Tidvis mye trafikk der uten at det var slitsomt. Og selv om vi var tidlig ute, var det haugevis med sykelister over alt. store grupper/lag som hadde sin lørdagstur, mange på gravel, mange på terrengsykkel som stakk ut på diverse stier. 

IMG_5957.jpeg

Endret av Oddefa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...