Gå til innhold

Anbefaling. Helt fersk på bikepacking + sykkeltips - er jeg på rett spor?


wwater

Anbefalte innlegg

Etter å ha snoket rundt masse og lest meg opp på sykkel har jeg en viss oversikt, men jeg er fortsatt helt grønn.

Tenker starte med bikepacking fremfor å traske rundt, vil ut noen ganger før det begynner å snø for mye og tenkte gå i gang nå. 
En av syklene jeg har landet på er: https://surlybikes.com/bikes/bridge_club - den stemmer ca. med budsjett og bruk. Jeg er 182cm og tenker large. Tanken er å ha fleksibilitet på valg av underlag, trenger ikke nødvendigvis bukkestyre og skal kose meg i naturen fremfor rase av gårde.

  • Har noen erfaringen med selve denne sykkelen? Evt. noe kjennskap til merke eller noen lure alternativ jeg burde tenke.
  • Det finnes ingen demo eller sykkel tilgjengelig i noen norsk butikk - jeg er grønn på sykkelmekanisk med hendig nok - er det galematias å bestille sykkel på nett og sette den sammen selv for å få det riktig?
  • Er jeg fanget av en hype og nett-reviews på akkurat denne sykkelen? 😄 

Setter pris på noen tips og hint - det er enten sykkel eller piggdekk til bilen, jeg velger sykkel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wwater skrev (53 minutter siden):
  • Er jeg fanget av en hype og nett-reviews på akkurat denne sykkelen? 😄 

Kanskje litt. Det er en kul sykkel, men det er vanligere å bikepacke med en form for gravelbike eller bare en allsidig terrengsykkel. Før trengte en kanskje litt mer dedikerte sykler, men utvalget av forskjellige vesker er stort nå. Så stort at det nesten er fantasien som setter begrensninger.

Bikepacking.com Review av sykkelen.

wwater skrev (55 minutter siden):

Det finnes ingen demo eller sykkel tilgjengelig i noen norsk butikk - jeg er grønn på sykkelmekanisk med hendig nok - er det galematias å bestille sykkel på nett og sette den sammen selv for å få det riktig?

Du hadde ikke vært den første forumbrukeren som setter i gang med noe slikt. Som regel går det bra, enten ved googling, spørsmål her(el. gamleforumet) eller i ytterste nød en tur til et sykkelverksted. Eneste negative er at en fort må kjøpe inn litt spesialutstyr.

Bikeshop selger 700c-utgaven. Samme gjør BCSport, i tillegg til 27.5"-utgaven. Sistnevnte er In Stock i Large.

 

For bedre råd kan du kanskje si hvordan terreng du ser for deg. Er det mer etablerte skogsveier/landevei og lange distanser, eller er det lange stier/singletracks som kanskje på fjellet? Er du en lettvektscamper eller har du litt tungt utstyr? Bukkestyre er ikke spesielt for fart, det er gjerne mer komfortabelt når man sykler langt.

Selv har jeg en Rondo Ruut AL 1 fra 2020. Oslo Sportslager selger det merket, og Rondo Rutt Al 1 (2022?) er ganske greit priset der. En allsidig sykkel med mange festemuligheter. Til lange stier, med oppakning, er den ikke å anbefale. Da vil en standard terrengsykkel med gode vesker fungere bedre. Kanskje en lett 29er hardtail med god demper, om en skal bevege seg der det er litt humpete. Sett flere som sykler inn i marka på Scott Scale sykler, påmontert sete-, ramme- og styreback. Mao. det er mange muligheter.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surly leverer robuste sykler som er enkle å mekke på. Fine sykler for en førstegangskjøper med ambisjoner om å tilegne seg noen ferdigheter innen sykkelmekking. Min første sykkel i voksen alder var en Surly Cross-Check, og det er med den jeg har gått fra å kunne null og niks om sykkelmekanikk til å bli en habil hobbymekanikker. Ingen obskure standarder eller proprietære deler gjør at man kommer langt med enkle sykkelverktøy. Stålramma gjør at det er vanskelig å ødelegge noe selv om man tuller det til.

I mine øyne er Bridge Club er en kul og allsidig sykkel. Den er jo noe ganske annet enn grussyklene folk farter rundt på her til lands og kan nok heller plasseres i "ATB"-kategorien, som er mer populær borti i Statene. Her i Norge skal alt enten ha bukkestyre eller dempegaffel, og ATB-er som ikke har noen av delene kan derfor fremstå litt skumle for enkelte. :classic_wink: Vi snakker forøvrig om relativt komfortable sykler som kommer seg rundt stort sett over alt, inspirert av 80- og 90-tallets stive terrengsykler.

Pga. mer oppreist sittestilling og feite dekk vil nok ikke Bridge Club være veldig rask på landevei eller "sportsgrus". Du vil heller ikke kunne bombe ned hissige stier på Hafjell. Men for det meste midt i mellom disse ytterpunktene tror jeg det vil være en knall førstegangssykkel. Med 700c-hjul og noen halvfeite dekk kan du lett cruise komfortabelt rundt i marka, utforske noen stier utenfor allfarvei, samtidig som får en helt okei fart på landeveien. Du kan uten problemer slenge på noen bikepacking-vesker for et raskt eventyr en natt eller to, eller kjøre på med bagsjebrett og sidevesker om du vil sykle Norge rundt. Med 26"/27,5"-hjul støtter den dekk som grenser til fatbike-territoriet, og du kan sikkert krysse Hardangervidda uten større problemer (sett deg i så fall inn i Nasjonalpark-reglene :classic_ninja: ).

Endret av arekey
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra oppdragsbeskrivelsen tipper jeg sykkelen vil passe deg bra. Eneste jeg lurer på er om du vil angre på å ikke gå for en sykkel med plass til skikkelige 29er dekk først som sist. Det øker nok kapasiteten i grov retning uten at det trenger å gi dårligere egenskaper på asfalt eller grus. 

Kons unit X, breezer thunder, bombtrack beyond..

https://bikepacking.com/plog/atb-manifesto/

https://bikepacking.com/index/rigid-steel-off-road-touring-bikes/
 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk, dette ga meg mye mer info enn siden jeg begynte google og lese.

@Andreas Takk for info og spesielt vdr. sette sammen selv, listekapping er nok verre enn sykkel uansett. 😄 Det blir noe mer å tenke over, er for det meste type marka (grusvei) og kanskje noen brede stier jeg har tenkt. Takk for lenkene, har tatt kontakt med BCSport og de har også hjulpet noe med info.

Så er det absolutt noe jeg har lyst til å pusle med @arekey. Jeg var faktisk ikke kjent med ATB kategorien enda, for den beskriver hva jeg er ute etter. Der hjelper tanken rundt 29er dekk @Kopp veldig. 

Alt i alt veldig glad for at jeg spurte! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis du skal sykle med fullt backpacking utstyr, med bagger etc. så vil det påvirke hvordan sykkelen føles. Det er fort derfor mange sykler på grusveier. Da kan man ha med seg endel kilo som fordeles jevnt ut over sykkelen, og samtidig klare å sykle ganske langt. Med en gang man er på litt humpete/bumpy stier, vil baggasjen gjøre sykkelen litt mer ustabil.

Et ganske standard bikepacking oppsett ser ofte slik ut:

checkpointsl6etap_22_35170_a_acc-1.jpg?w

En kjent youtuber som har syklet litt over alt, Ryan Van Duzer, har et slikt oppsett.

IMG_4116.JPG?format=2500w

Biketouring er også populært, her er en Surly på Bikepacking.com:

bikes-gins-troll-00.jpg

 

Det er mange muligheter. Fordelen med bike touring med panniers er at det er raskere å pakke sammen. Bikepacking oppsett består ofte av mange mindre bagger, og det kan ta tid pakke sammen. Klarer man sentrere den tyngste baggasjen rundt faste punkter på sykkelen, føles sykkelen bedre når det er ujevnt/bumpy. Gjerne tar det noen turer før en får et bilde av hvordan man liker å pakke sykkelen og hva man vil ha med seg. De fleste løsningene fungerer godt når man har funnet en bra måte å pakke på. Over måneder og år forbedrer man oppsettet litt og litt. Sykkelen gjør det mye raskere, enklere og lettere  å komme til naturperler, kontra det å måtte gå med sekk.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridge Club er eit brillefint produkt til tursykling. Eg kjøpte ein sjølv tidlegare i år. Ramma er kompatibel med så godt som alt eg har liggjande av gamle delar. Eg har montert Vittoria Mezcal i 2,6 tommar, og likevel får eg plass til skjermar og ikkje-boost-krank. Sykkelen er rask nok på asfalt og klassisk kapabel i terreng. Med 700-hjul får du enda raskare dekk.

Eg er 179 cm og har også large, men eg har skifta ut styreframspringet til eit på 70 mm.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå inn på valg av sykkel osv, men vil komme med ett tips når du begynner å nærme deg tid for første tur.

- Ta en til to småtur først i nærområdet med 1-2 overnattinger.

Da vil en finne ut hva som fungere og ikke, jeg byttet f.eks ut rammevesken og styreveske oppsettet etter min prøvetur. Etter første langtur byttet jeg rammevesken enda en gang (samme merke, men enda større). Er nå på Apidura Expedition Full Frame Pack 14L. Så stor rammeveske som mulig anbefales.
Er også greit å få sjekket hele oppsettet med telt, sovepose, klær, mat, drikke osv. Det er ikke før en legger ut på tur en ser mange av disse tingene. Veldig kjipt å sykle langtur også har en utstyr som ikke fungerer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (5 timer siden):

Skal ikke gå inn på valg av sykkel osv, men vil komme med ett tips når du begynner å nærme deg tid for første tur.

- Ta en til to småtur først i nærområdet med 1-2 overnattinger.

Da vil en finne ut hva som fungere og ikke, jeg byttet f.eks ut rammevesken og styreveske oppsettet etter min prøvetur. Etter første langtur byttet jeg rammevesken enda en gang (samme merke, men enda større). Er nå på Apidura Expedition Full Frame Pack 14L. Så stor rammeveske som mulig anbefales.
Er også greit å få sjekket hele oppsettet med telt, sovepose, klær, mat, drikke osv. Det er ikke før en legger ut på tur en ser mange av disse tingene. Veldig kjipt å sykle langtur også har en utstyr som ikke fungerer.

Mini turer er gull verdt for å justere oppsett.  Jeg har hatt nærmere 10 endagers i år, og det er stadig noe en kan lære. Det går litt penger med på lett campingutstyr og vesker på sykkelen,  men jo bedre dette er finjustert , jo enklere er det jo i bruk, og jo mere blir det brukt.

Min neste investering blir en Tailfin aeropack,  helt suverent system, men ganske dyrt desverre .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk folkens for gode tips!

Det ble en Bridge Club, det slo meg at navnet i seg selv passer mitt nivå, uten at jeg føler at jeg bør sykle med hatt og pipe.
Nå har jeg bare ventet på litt mildvær og så tenkte jeg kaste ut en kort rapport.

Sykkelen ser perfekt ut og virker perfekt (på det lille jeg har prøvd). Flere ting som gjør at jeg er fornøyd med valget, nå må de bare kamptestes skikkelig ved anledning.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...