Gå til innhold

Rart sammenbrudd i XT clutch


Anbefalte innlegg

Heisann. 

For litt siden slutta clutchen på XT bakgiret å virke på tur. Kjede hang trist ned og glapp på harde tråkk. 
Rådsnar som jeg er (selvskryt kommer fra hjertet) demonterte jeg jævelen på stedet og kjørt med bråkekjede etterpå. 

Vel hjemme så jeg over delene og så at hele clutchen, clutchuset og akselen clutchen er montert på var full av støv som ser ut som aske. Sort og fælt og satt godt på fingre og klær. Men det var definitivt ikke grease, og det dekket alt. Også innsiden av lokket. Forsøket på å rense og fette opp det som skal fettes opp endte med at jeg ikke får presset clutchen på akslingen igjen. Rullene i clutchen og akslingen er helt korrodert med et slags brunsvart belegg som ikke er vanlig rust. Det ser i grunnen ut som om det har vært i en brann. Jeg har en clutch fra et annet gir, men heller ikke den kan brukes her.

 

WhatsAppImage2023-10-08at20_02_56.jpeg.ecc007ef3d2759cb447e5323214c7650.jpeg

dårlig bilde av halvrenset clutch

Konklusjonen er at hele giret er kaputt. Det var nytt rett før terrengsykkerittet. Jeg har måtte smøre opp clutch før etter samme symptomer, men har selvsagt ikke gjort det på dette ganske nye giret. 

Er dette noe som andre har opplevd eller lest om ?

Hater du Shimanos clutch som kan, og MÅ vedlikeholdes og justeres?. Er Sram som ikke kan fikses når den blir slapp mye bedre?
Eller er er det omvendt?


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5 eller 6 sykler med SRAM clutch - 5 stk med GX Eagle og en med GX 11 delt og ingen av de har hatt noen som helst issues med clutch.

Har et GX Eagle bakgir som ble bytta pga sideveis slakk i foringen der den festet mot girøret.

Den sykkelen som brukes mest går mellom 10-20t i snitt i uka hele året uten noe særlig annet vedlikehold enn kjedebytte, squirt på kjedet og vask.

 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (30 minutter siden):

Du vet du kan bytte den bolten osv? Varenr 11.7518.086.000 hos SRAM

Vet, men når dette pågikk så hadde jeg et annet liggende som ble satt på og litt senere fikk det lov å donere pulley hjula.

Om jeg gidder så kan jeg jo bytte bolten nå, så har jeg et fungerende reserve gir.

Takk for påminnelsen.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Samme problem her med xt bakgir/clutchen,

Normalt sett har jo alltid shimano xt utgaver stått for kvalitet, men her er det noe galt, har opplevd 2 ganger at bakgiret har knekt clutch område og det på to forskjellige sykler.

Det rare var at det faktisk skjedde på flatt mark og rolig fart, jeg tenkte første gang at jeg hadde bøyd girøre eller bøyd bakgiret og at det var derfor det knakk, så jeg kjøpte bare nytt.

Når det nå skjedd på nytt på annen sykkel og etter bare to turer, så kontaktet jeg forhandler.

Forhandler sier noe vagt at shimano har hatt "litt" problemer med det xt giret, og sa at de skulle ordne reklamasjon, Fikk beskjed om å ta bilde å sende forhandler så skulle de fikse, ingenting skjedde, tok kontakt med forhandler igjen og da ville de at jeg skulle ta det med lokal forhandler i nærområdet, jeg nektet det og fikk beskjed om å sende inn bakgiret til forhandler så skulle de fikse for meg som opprinnelig avtalt,  har nå vente over 1 mnd så jeg er spent??

 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...