Gå til innhold

Nybegynner på sti og tips til sykkel


Anbefalte innlegg

Jeg søker å utvide syklinga litt. Nå går det kun i landevei og noe grus med bukkestyre.

Ser at XXL selger GT Sensor Sport til 13k. Da må jeg være litt på ball. Jeg er 190 cm med 91 cm innsteg. Sitter rimelig aggressivt på landeveissykkel. Aner ikke om det betyr noe for valg av sykkel eller størrelse. Skal jeg ha XL?

Ser at det er en leverandør av gruppesett jeg ikke har prøvd før. Funker dette? Hadde Tektro-bremser på en hardtail jeg pendlet året rundt med tidligere og det fungerte ganske bra.

Gjennom sommerhalvåret tilbringer jeg en del tid på Oppdal, men har aldri benyttet meg av sykkelmulighetene i fjellet. Bor i Trondheim og kommer meg lett til flere av sykkeldestinasjonene rundt byen. Antar, uten noe som helst grunnlag, at denne sykkelen dekker de områdene ganske greit. At den kan brukes til mye er bedre enn at den er spesifikt tunet til klatring, flyt, downhill, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en sykkel der det er spart på absolutt alt av komponenter. 

Tektro kan være greit, men det finnes mye som er bedre til litt mer penger.

MIcroshift er ikke til å kimse av og et godt alternativ i lavere prisklasser.

At du er 191 betyr at du MINST må ha XL (jeg er 185 og stort sett på store L og XL-sykler.  Landeveissittestilling og stisittestilling er to forskjellige ting. Sittestilling på landevei er for å få rolig sittestilling med lite luftmotstand, mens på stisykler må du ha en annen sittestilling for å få kontroll.

Sensor-plattformen er fin, den, men du kan kanskje raskt ønske at demper og gaffel hadde vært bedre. De beveger på seg, men gir ikke i nærheten av samme kontroll som (litt) dyrere saker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som baronen skreiv, her er spart på alt. 

Men det skulle berre mangle på ein fulldemper til 13k. Vi snakkar altså om pris som var vanskeleg å oppnå på demosyklar av billigaste utgave i 2008.

Som nybegynnar kan eg ikkje tenke meg anna enn at det er eit flott verktøy for å få oppleve stisykling for første gong. 

Vert du bitt av basillen og syklar mykje, vil du antakeleg oppleve at du skulle ønske deg noko meir sofistikert og haldbart etter kvart. Då kan du synes det er verdt å legge meir penger i ny sykkel eller oppgraderingar av den du har. 

Du vil spare penger i lengda på å lære deg å skru sykkel sjølv etter kvart som ting treng service. 

Gå for xl. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinkongen skrev (57 minutter siden):

Sitter også å vurderer denne! 
Er selv 177cm. Hvilken størrelse ville dere valgt? 

 

vinkongen skrev (58 minutter siden):

Sitter også å vurderer denne! 
Er selv 177cm. Hvilken størrelse ville dere valgt? 

Jeg er 180 cm, havner i grenseland mellom medium og large. Velger som regel størrelsen ned. Dette handler egentlig om av avstand i flere variabler, stack og reach. Men kort sag er en mindre sykkel mer leken. Kan gi en for oppreist sittestilling, men på en fulldemper vil du ha kontroll: derfor medium. Ser den er utsolgt. Se gjerne om det finnes cube 140(?) eller Scott genius 950/60. Da er det litt mer sykkel, men du kan gå et godt kjøp.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelstørrelser varierer stort. Noe du kan se på er reach. Det er en ganske standard målenhet når det kommer til sykkelstørrelse. Jeg vil anbefale deg å holde deg over 490mm reach. Har selv sykla på sykler over og under 490, og er 187cm. Syns 470 ble akkurat litt for kort, men nå driver jeg mest med nedoversykling, og der er lengre sykler artigere. Husk at bruktmarkedet nå er vanvittig billig. Jeg ville heller kjøpt en bedre spec brukt-sykkel enn en ny GT sensor. Og den er utsolgt på linken din. Men gå for en trail / enduro-sykkel hvis du sykler mye i Trondheim og Oppdal. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...