Gå til innhold

Erfaring med Specialized Mirror seter?


HenrikG

Anbefalte innlegg

Er det noen som har testet Specialized sine 3D-printede Mirror-seter på langtur?

De er drøyt priset, men hvis de er så bra som det loves er de jo en mer fornuftig oppgradering enn mye annet man blar opp for.

Jeg hadde 60t i løpet av 6 dager på standard Romin Evo i sommer, og den siste dagen ble det mye stående sykling….

Hvis Mirror-utgaven gjør at jeg kan sitte også på dag seks betaler jeg gladelig blodpris for et 3D-printet sete.

Endret av HenrikG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HenrikG endret tittelen til Erfaring med Specialized Mirror seter?

Ikke prøvd eller sett Mirror setet, men har Specialized BG seter som er jeg er veldig fornøyd med. Det var ganske banebrytende den gang det kom.

Men.

Er det ikke rett og slett punktfriksjon som skaper problemer med så stor mengde sykling? Som lettest bøtes ved en skikkelig god bib ala Assos EQUIPE, med fast og ikke for myk padding. Vaske/bytte bib hver dag for å unngå utfordringene saltene gir og fukt. Assos Chamois for forebygging. Rytterne i TDF klarer noe lignende, og ultrasyklistene også. Alt dette har du sikkert kontroll på og da er det kanskje ikke så mange andre steder å teste enn nytt sete.

Imponerende presentasjon på produktsiden deres. Vanskelig å forstå hvor mye av det som er markedsføring og hvor mye som er forskjellig fra andre gode seter.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Andreas said:

Er det ikke rett og slett punktfriksjon som skaper problemer med så stor mengde sykling? Som lettest bøtes ved en skikkelig god bib ala Assos EQUIPE, med fast og ikke for myk padding. Vaske/bytte bib hver dag for å unngå utfordringene saltene gir og fukt. Assos Chamois for forebygging. Rytterne i TDF klarer noe lignende, og ultrasyklistene også. Alt dette har du sikkert kontroll på og da er det kanskje ikke så mange andre steder å teste enn nytt sete.

Sliter litt med det samme. Kjører full pakke. Krem, skifte fort, ikke for varmt, bra bibs - og det hjelper definitivt. Jeg fikk rumpa målt på Specialized-sjappe etter at jeg fikk ubehag etter et lengre ritt. Mange år siden. Hadde ikke hatt noen utfordringer før det. Ble anbefalt Power ARC i 155mm, og det var nydelig å sykle på komfortmessig sammenliknet med tidligere Phenom og Power (flat) i både 143 og 155 (sti, XC, gravel). Men - i min iver byttet jeg til samme sete på alle syklene, og det gikk ikke lang tid før det ble ubehag. I høst har jeg syklet mest sti med annet sete (Bridge, 153mm), og ikke opplevd problemer, men i går kjørte jeg 2-timers sti/XC med Power Arc og ubehaget er delvis tilbake. Har inntil videre konkludert med at ARC "trykker" på steder som tydeligvis ikke er best for min anatomi, så må ut og lete etter noe annet.

For meg er det superviktig å ikke ha en pute som samler svette, eller "bretter seg" opp mellom skinkene. Har blitt baggy-skeptiker sommerstid pga ekstra varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittestilling er litt forskjellig fra sti, grus og landevei, som igjen gjør at setene presser eller fordeler belastningen litt forskjellig. Ved sti er en jo ofte litt mer oppreist(mer press i setet), men står (avlaster) en del mer. Dermed er det ikke så belastende på kontaktpunktet. Ved BG setene er det vel hofte/rumpebeinet man sitter på, og siden kontaktpunktet ofte er (relativt) hardt på BG setene, kan det fort bli ømt om presset er uvant. Jeg har eldre Alias eller Phenom i 143 på pendle/altmuligsykkelen(uten hjelpemotor), og hver vår er erfaringen hovedsaklig at første sykkeltur uten bib er knall. De påfølgende 2-3 turer inntil huden/punktet er herdet: så smertefulle at det blir mye/bare stående sykling. Etter det går det greit, så lenge man sykler et par ganger i uka på den uten bib. Ikke opplevd det på andre seter som har mer padding der beinet treffer setet.

På korte stiturer føler jeg ikke baggy med bib under er noe problem. Men har erfart på lange stiturer på 4-6 timer, hvor man tar en/to lengre pauser, at det å f.eks. sitte å svette eller kanskje sitte et sted det er litt fuktig, for så å sykle 1-2-3 timer til, øker sjansen for friksjonssår på stumpen. Man lærer etter første gang siden det er smertefullt.

Det er mange faktorer som spiller inn egentlig, og de spiller kanskje inn på forskjellige punkter i syklingen. Ved kontaktpunktet er det press og friksjon. Vinklingen/kurven kan også være noe som skaper problem. De første langtestene jeg hadde på elsykkel med kurvet originaltsete, dyttet eller påvirket hofta, slik at fra 40km var hele hofta øm og litt nummen. Problemet forsvant når jeg gravde opp et fossilt BG sete fra deleesken.

EQT-1405__Story_Features_01_580x618

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...