Gå til innhold

Topptur utstyr


Anbefalte innlegg

Vinteren er på plass og første tur i bakken unnagjort og det er like moro som det var i fjor og for så vidt like kaldt på tæra når det er -15.

I forbindelse med at jeg vekket alpininteressen til live i fjor så endte jeg (som flere andre) opp med et sett topptur utstyr, men blir ikke helt kompis med støvlene og må finne noe annet.

Oransje 2021 Scarpa Maestrale i 28,5 

K2 Wayback 84 i 174cm (er 180cm) med Dynafit TLT Speedturn

Det var egentlig ingen plan bak innkjøpet, men når jeg snubla innom XXL på tømmesalg så stod skia der nedsatt til 2000 og når jeg kom i kasse så var den egentlige prisen 1500 så da var det vanskelig å la være.

Tror ikke jeg kommer til å reise langt og bruke veldig mye tid på topptur før evt om noen år når det ikke er unger igjen hjemme, men har funnet ut at noen runder opp og ned alpinbakken på hytta i helgene og liknende er godt trening.

Kanskje noen vårturer på gamle trakter i Hardanger er gjennomførbart.

Basert på noen uttalelser fra selgere av ski så har jeg fått med meg at akkurat denne modellen av støvel er lav over tærne (og det er vel det som er hovedproblemet) i tillegg til litt mye volum over vrista og rundt ankel. 

I bakken liker jeg fart samt å carve både små og store svinger, men blir litt bambi med en gang jeg er i løssnøen.

Spørsmål:

1. Hva bør jeg legge meg på av utstyr til mitt bruk? 

Tror egentlig at jeg vil ha lettere støvler og litt bredere men fortsatt lette ski.

2. Hvilke støvler/støvelmerker har lavere volum over vrista/ i ankelen, men bedre plass over tærne?

Forsøkte å varmerformer skoa rundt tærne i butikk i fjor, men det hjalp ikke mye.

28,5 er min størrelse, har samme i alpinstøvler og har hatt samme i telemark tidligere.

Takknemlig for innspill.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge, er redd Dynafit blir for brede, såvidt jeg kan lese meg til har det 103mm lest.

Har stort sett 100mm og kunne kanskje hatt 99mm.

Hadde et par gamle TLT6 av den smale typen og de var ganske perfekte, med tanke på hvor det var plass, men akkurat den modellen jeg hadde hadde innerstøvel som ikke kunne varmebehandler og var ganske tynn.

Problemet er ikke bredde foran, men at skoen er veldig lav i front, nyere modeller av samme støvel skal være bedre på det punktet, så kanskje det er den enkleste løsningen.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du går for ville jeg vurdert om du slal skifte mindset i retning «lett»-utstyr ut fra det du beskriver av bruk. Til treningsrunder i alpinanlegg og vårskitur kan du med litt justering av kjørestil ha det veldig artig med mer treningsrettet utstyr. 
 

sko under kiloen med bra gåutslag og ski rundt 80mm og vekt rundt 1000g. Husk lett binding- dvs 250g og nedover. Bytte fra kjøre til gå modus uten å ta av skia. Blir fort 3-4 turer opp bakken isteden for en. Morro og blytungt. Det er jo dyrt alt i hop, men man være heldig på Finn.

Fæsjen På Sunnmøre om dagen er Technica zero g peak. Men den koster jo 10 løk og har begrenset varighet.

vil stå bra til skia du allerede har. Tror du har tung støvel til Skia..

Endret av Kopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (14 timer siden):

Uansett hva du går for ville jeg vurdert om du slal skifte mindset i retning «lett»-utstyr ut fra det du beskriver av bruk. Til treningsrunder i alpinanlegg og vårskitur kan du med litt justering av kjørestil ha det veldig artig med mer treningsrettet utstyr. 
 

sko under kiloen med bra gåutslag og ski rundt 80mm og vekt rundt 1000g. Husk lett binding- dvs 250g og nedover. Bytte fra kjøre til gå modus uten å ta av skia. Blir fort 3-4 turer opp bakken isteden for en. Morro og blytungt. Det er jo dyrt alt i hop, men man være heldig på Finn.

Fæsjen På Sunnmøre om dagen er Technica zero g peak. Men den koster jo 10 løk og har begrenset varighet.

vil stå bra til skia du allerede har. Tror du har tung støvel til Skia..

Det er absolutt et poeng😀

I vinter så hadde jeg problemer med en arm og valgte å bruke toppturskia som "langrennski" på hytta rett og slett fordi jeg ikke kunne bruke den ene armen til å skyve fra på vanlige ski.

I forhold til ski på 1000g så er Wayback 84@174cm 1280g og Speedturn bindingen er 370g, men det er definitivt i den lettere enden av skalaen.

Et par støvler rundt 1kg hadde nok passa bedre enn den Maestrale støvelen jeg har i dag for den er vesentlig tyngre enn jeg trodde🙈 (faktisk 1604g per støvel)

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lav vrist /ankel og har endt opp med La Sportiva som lette sko, de har også en stor og fin tåboks. Salomon har ofte vært lave over vristen også og kan være verdt å prøve. 

Er veldig stor forskjell i størrelser mellom ulike merker også, skiller fort minst en skallstørrelse i virkeligheten. Og for topptur er det ikke uvanlig at man må opp en størrelse mot alpinstøvler siden man går med litt mer åpen sko og har mer bevegelse i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Satt akkurat å titta på Salomom S-LAB MTN Summit som er på tilbud nå samt Dynafit Speed støvelen. 

Har relativt solide fotball legger selv om jeg aldri har spilt fotball og S-LAB MTN ser litt høy ut.

Dynafit Speed likner veldig på TLT6 som jeg prøvde i fjor vinter med 99mm lest og 1050g men Speed har formbar liner i motsetning til den TLT6 jeg prøvde som hadde "gammeldags"liner som ikke kunne formes. 

Tror den jeg prøvde var en tidligere utleie sko og de har kanskje andre linere.

Sliter ofte med å få helen til å sitte, det problemet hadde jeg og i Scarpa T2 Eco når jeg prøvde å gå topptur i de på telemark

 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med at helen glipper, er mye styr med såler og tilpasning! Har aldri fått Dynafit til å sitte godt, opplever at de er for høy over vristen. Samboeren min som har høye vrister kjører kun med Dynafit 🙂

Går an å prøve Atomic Backland, hadde den gamle modellen og den var lav og hadde dessuten (for) god plass til legg. Har ikke prøvd den nyeste versjonen, så usikker på om den er lik den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte 2 par Dynafit fra VPG for å prøve de på foten så får vi se. TLT6 som jeg prøvde i fjort satt bra på alle måter, men liner var litt tynn på en måte.

Speed skal være TLT6 uten carbon, men med litt tjukkere formbar liner.

TLT8 bestilte jeg bare for å prøve de. 

49kr for retur er mindre enn det koster å kjøre t/r Oslo for å prøve så det er det verdt og ifølge VPG så var det noe de forventet at kundene gjorde i og med at det var plassert som de var.

Litt langt å kjøre til Oppdal for å prøve😀 

Backland er en kandidat, men har ikke tro på skru stramming for å holde vrist og hæl på plass, så det må bli en med spenne.

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer meg selv her.

Fikk Dynafit TLT8 og Dynafit Speed i posten fra VPG i går og fikk prøvd.

Dynafit Speed har 99mm lest og Custom Light liner.

For min fot var den for smal og lineren for tynn slik at det blir trykkpunkter oppå foten.

TLT 8 har 103mm lest og var vesentlig mer komfortabel uten noen ubehaglige punkter helt til man stramma over vristen. 

Da kom den tynne linern i spill(Custom Light) og gav tilsvarende trykkpunkter som Speed.

Ergo går begge i retur noe som er litt kjedelig da prisen og vekta var fin.

Dynafit TLT X har 101mm lest, tjukkere liner og BOA over vrista, men er dessverre over dobbelt så dyr.

Tror den hadde passa bra, men jakta fortsetter....

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (På 9.12.2023 den 8.48):

Ligger litt ymse speedfit/pro støvler på Finn som bør kunne prutes..ingenting i din størrelse?

Joa, det ligger mye på finn og jeg har kjøpt mange par opp igjennom og solgt igjen, men prisene har gått opp endel.

Når VPG synes det var en grei løsning å bestille 2 par for å evt returnere når de ikke passa så er jo det en enkel og smidig løsning for meg.

De passa ikke så begge gikk i retur den ene var for smal (99mm lest) og den andre var for brei (103mm lest) og da ser jeg for meg at det er 100-101mm som er rett og da er det bare TLT X som kan funke, men den er dyr. 

Prøvde tilfeldigvis et par Roxa RX 1.0 i helga og de satt dritbra, men de var litt for små i 280mp.

Har Salomon MTN/S-Lab summit på vei i posten og ser frem til å prøve de.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallet er ikke så viktig, det er innerskoen som betyr noe. Har et par Atomic Backland Carbon. Fantastisk gåutslag, og lettere enn fjellskiskoene mine. Men ble ikke venn med innerskoen. Kjøpte Intuition liners, og fikk både linere og skall varmeformet. Det var som natt og dag. Mistet ørlite gåutslag, men kan gå og kjøre i skoene hele dagen uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeepFu skrev (6 minutter siden):

Skallet er ikke så viktig, det er innerskoen som betyr noe. Har et par Atomic Backland Carbon. Fantastisk gåutslag, og lettere enn fjellskiskoene mine. Men ble ikke venn med innerskoen. Kjøpte Intuition liners, og fikk både linere og skall varmeformet. Det var som natt og dag. Mistet ørlite gåutslag, men kan gå og kjøre i skoene hele dagen uten problemer. 

Varmeformet du innerskoen fra Atomic og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Scarpa F1 XT på foten i går og de var bra egentlig på alt som kan prøves i butikk.

Mindre volum i fot og rundt ankel.

God hælgrep og ingen trykkpunkter

Grei vekt og solid gå mekanisme

Har Salomon S/lab MTN SUmmit på vei i posten som evt må prøves før jeg kryper til korset og kjøper F1 XT

En ulempe med begge støvlene er sålelengde som er 308mm mot 322mm på Maestrale som bindingene mine er montert til og de må dermed flyttes.

Kan bare justere 12,5mm og da blir det for mye luft mellom helstykket og støvel.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endte med Scarpa F1 XT etter en runde med prøving hos Jesting Sport.

Veier 1250g i str. 28.5 på kjøkkenvekta dvs ca det sammen som skia som skal være 1240g per fot ifølge K2.

Første prøvetur i bakken i dag, satser på at det blir bra.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...