Gå til innhold

Piggdekk, tubeless og vinter


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe piggdekk til vinterriggen.

Har tidligere kjørt slange på vinter fordi tubeless har vert litt hassle på vinteren, men lurer på å prøve tubeless igjen.

Har kommet frem til at Piikkisika TLR SL dekk er det jeg vil ha, men er usikker på bredde da det var mye skriverier om svære dekk for en stund siden samt kast i dekk.

Ifølge produsent så har ramma plass for 2,5 bak og det skal jo være 63-64mm, men det er nok egentlig litt mer plass enn det.

Hjula er 29mm innvendig. 

1. Er det slutt på kast i dekk med Piikkisika??

2. Kan jeg gamble på at det er plass til 2,6" i ramma? Er det noen som har målt disse på 29-30mm felg??

Er store hopp mellom 2,25 og rett til 2,6. Hadde vært fint med et 2,6 foran og 2,4 bak.

Eller er 2,25 fortsatt kjempestore?

3. Regner med at guffa fortsatt fryser? Er det noen flere enn Orange som har sub zero guffe?? Eller er det like greit med slange??

Er jo relativt dyrt med piggdekk, så greit å "treffe" på første😀

Takk

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt problemer med kast dessverre, men mindre enn tidligere. Mindre problemer med wire enn folding. Har denne informasjonen fra serviceavdelingen til en stor og flink nettbutikk i Bergensdistriktet. 

Jeg monterte to stk. 2,25 folding fra nevnte forhandler på søndag, disse skal være fra siste batch. Det er litt kast i det ene dekket – men innenfor min tålegrense. Merket ikke noe til det på stien.

Bredden ser ganske nære 2,25" ut, montert på 30mm felg. Uten at jeg har målt.

Det var grei skuring å blåse opp slangeløst med Airshot. Det ene dekket lakk litt langs feilgkanten men det gikk seg til i løpet av første tur. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun 2.1" wire og merker først kast på asfalt i 30km/t+. Egentlig ikke et problem. Kjøpt for 1 mnd-ish siden.

Mål på mine 2.1" og en annens 1gen. 2.25" står i Piggdekk i 2023-tråden. Om det er av betydning.

Nå er det litt forskjell på 28" graveldekk og 29"x2.1", men jeg forventet såre tomler og banning ved montering. Overraskende nok var de skikkelig smooth å montere.

Vet ikke om sykkelkomponenter har satt opp dekkene selv og dermed har mål, men de er ganske raske på svar når en tar kontakt med dem, så verdt et forsøk

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (17 timer siden):

Har 2,6" piikisika i 27,5 på en sykkel og 2,25 i 29 på en annen. Kjøpt sommer 2022. Ingen kast, men har ikke klart å få de opp slangeløst. De vil absolutt ikke tette mot felgkant. Så jeg har kasta inn håndkleet og kjører med slange på de.

Slet også med å få tettet mot felgkant i fjor, men med Orange sub zero gikk det på første forsøk i år. Piplet litt zalo langs felgkanten de første par timene, men mistet ikke merkbart trykk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen!

Det høres jo fortsatt ut som om det er litt bingo med å få dette til å funke optimalt med Piikkisika.

Noen som har erfaring med Wrathchild i 29 x 2,6??

Er godt fornøyd med feste og oppsett med Ice Spiker Pro Evo, men de er så smale å dunke rundt på i skogen

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (49 minutter siden):

Takk alle sammen!

Det høres jo fortsatt ut som om det er litt bingo med å få dette til å funke optimalt med Piikkisika.

Noen som har erfaring med Wrathchild i 29 x 2,6??

Er godt fornøyd med feste og oppsett med Ice Spiker Pro Evo, men de er så smale å dunke rundt på i skogen

Jeg har Wratchchild 29 x 2.6 fremme og bak på den ene sykkelen nå, og er fornøyd med de altså. Hvis det er stort sett bar mark med fare for is, så tror jeg Wrathchild er å foretrekke for min egen del. Men når det er orntlig snødekke/hardpakket snø eller man skal over/ned skikkelige issvuller så er nok Piikisika favoritten. 

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da gjenstår bare å velge.

Bor sånn til at det er litt varierende vinter i nabolaget. Har en fatbike med Dillinger 5 som dekker den verste snøsyklinga, så det høres ut som om 45nrth dekker det meste av mitt bruksområde.  

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...