Gå til innhold

Piggdekk i 2023


Anbefalte innlegg

knuthaug skrev (På 28.10.2023 den 15.59):

[ice spiker pro versus piikkisikka]

 

Ice spiker har større knaster ja, men mønsteret er egentlig ganske så rævva på nesten det meste av underlag sammenlignet med pikkisikka. Kanskje griper det litt bedre i nysnø, men personlig mener jeg Pikkisikka er et mye bedre vinterdekk/piggdekk generelt og på sti spesielt. Bedre mønster så det sitter bedre på barmark/røtter/stein, bra grep på is, bra i snø. Bedre gummi-blanding også vil jeg si. 

Og jeg kjenner ingen som har prøvd begge som mener Ice spiker er best. 

 

Derfor så trist at de er konk. 

Ice Spiker er bedre på klink is, sies det. Jeg har ikke giddet prøve. Pikkisikka er et terrengsykkel dekk som er bra på mange måter, ikke bare et piggdekk.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (3 timer siden):

Ice Spiker er bedre på klink is, sies det. Jeg har ikke giddet prøve. Pikkisikka er et terrengsykkel dekk som er bra på mange måter, ikke bare et piggdekk.

Det gjelder kanskje for den versjonen av Ice Spiker med skarp pigg, kanskje, har flere sesonger på begge typer og er ikke helt sikker på hvilke jeg mener sitter best. 

Løs nysnø er det eneste jeg mener Ice Spiker er merkbart bedre på.

Det finnes også en versjon av Ice Spiker med flate aluminiumspigger, de er komplett ubrukelige på is. Jeg klarer ikke å finne ut av hvilke versjoner av Ice Spiker som har hvilke pigger, og det er natt og dag forskjell, mulig jeg er idiot, ellers er det helt håpløst av Schwalbe. 

Hovedproblemet med Ice Spiker må være at de er laget av noe som minner mest om hardplast. Så det er helt elendig på alt annet enn is. Piikkisika er faktisk laget i myk, deilig gummi og fungerer på alle underlag.

 

Rater de sånn:

Ice Spiker med alupigg 2/10

Ice spiker med pigg-pigg 5/10

Piikkisika 10/10

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 30.10.2023 den 22.15):

Er det verdt det? Kunne tenkt meg litt bredere altså for mindre sikksakk-kjøring av forhjulet når det er snø i sykkelfeltet. Og merkes dobbel piggmengde?

Kjøpte to ulike for å teste litt hva jeg foretrekker. 2,1" / 54mm bred Piikkisika som er grov og med 400 pigger. Og Schwalbe Marathon 42mm bredt, ikke så grov og 200 pigger.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjene. Fersk gravelsyklist her.
Skal ha piggdekk til sykling fra markagrensa i Bærum og så via tour de finans til sentrum.
 

Hvilken bredde på dekk anbefaler folk?
Sitter på noen 700c 40mm nå. Plass til 50mm regner jeg med, men er det for mye?

Endret av Hallvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer @Jørgen S. fra tråden Piggdekk til stisykling:

Jørgen S. skrev (På 31.10.2023 den 8.33):

Jeg skal være mer presis.

Målte med linjal, husker ikke trykk, sikkert rundt 20psi, 30mm innvendig bredde.
Michelin Wild Enduro Rear 29x2.4 - høyde 55mm bredde 60mm
Pikkisikka 2.25 første gen - høyde 57mm bredde 57mm

Supplerer med mål for Suomi Piikkisika 29"x2.1" (wire): Knastbredde: 50mm, Veggbredde: 52,5mm, Høyde(litt vanskelig å måle): 50mm. Felger med indre bredde: 25mm, ca. 40psi, pendlersykkel.  Erstattet sommerdekkene Continental Race King 29x2.20". Var lette å montere, ingen vonde tomler. Sånn om det er noen som vurderer dekkene.

Med raskt øyemål så jeg ikke merbar kast på dekket, siden Piikkisika visstnok har historikk med kast.

Alltid flott når Sykkelkomponenter svarer på 2 forespørsler på formiddagen, sender bestillingen samme dag, og man kan hente pakken i en pakkeboks i lunsjtider. Sånn når man ikke klarer vente til salgsdagene denne måneden.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallvis skrev (På 3.11.2023 den 23.09):

Tjene. Fersk gravelsyklist her.
Skal ha piggdekk til sykling fra markagrensa i Bærum og så via tour de finans til sentrum.
 

Hvilken bredde på dekk anbefaler folk?
Sitter på noen 700c 40mm nå. Plass til 50mm regner jeg med, men er det for mye?

Jeg har syklet to sesonger på Schwable Marathon Winter Plus* 700x40C. Føler 40/42 er fint kompromiss. Vet ikke om bredere dekk hjelper så mye hvis det er snø på asfalt, og man velger dekk ala SMWP eller Routa. Hadde vel valgt Routa i år, om jeg trengte bytte de.

*Oppdaget at det var Plus etter dagens jakt i garasjen.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (30 minutter siden):

Alltid flott når Sykkelkomponenter svarer på 2 forespørsler på formiddagen, sender bestillingen samme dag, og man kan hente pakken i en pakkeboks i lunsjtider. Sånn når man ikke klarer vente til salgsdagene denne måneden.

Brukte de selv nå for første gang for å bestille piggdekkene jeg nevner. Ble sendt raskt, litt for raskt da de sendte meg et dekk som både var feil modell og størrelse enn det jeg bestilte. Men da jeg sendte mail ringte de meg allerede neste morgen og sendte nytt med en gang (som da kommer i morgen), så bra service når det først gikk feil. Men smått irriterende da jeg ikke gadd legge om til de gamle bare for å kunne sykle i helgen.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg Piikkisika på elsykkel, men ser spørsmålet ditt over. 396 pigger og knaster er helt klart merkbart. Krever dog mer kraft for fremdrift, men det er jo litt slik det bare er. Når det er sagt, det er tyngre, men faktisk mindre tyngre enn jeg trodde, når jeg skrudde av elmotoren. Trenger kanskje ikke bruke ringeklokke så mye lengre når man sykler på asfalt, da man høres i god tid.

Til ren asfaltsykling i Oslo-gryta, hvor det ofte er måkt, tror jeg Routa 42 kanskje er dekkende nok, hvis en tar bussen de 1-10 snøtunge dagene. Hvis en vil sykle de dagene er kanskje Piikkisika å foretrekke, men av egen erfaring tidligere, er det tungt å sykle når det er slaps/snø. Har som nevnt hatt SMWP på gravelen, og det er lett å spinne/stoppe opp når det er litt slaps/snø. Sideveis ustabilitet er også merkbart. Har såvidt prøvd Piikkisika og de er bedre på snø enn SWMP og sommerdekkene mine, men det er en ustabiltiet der uansett. Sikkert fordi knaster og pigger bare "flyter" på snøen. Kanskje større dimensjoner er bedre på den type ustabiltiet, for de som har plass til det.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg sykler de snøtunge dagene 😄 Enten i et prosjekt i å sykle alle Oslos gater (og derfor sykler jeg alt mulig av dårlig brøytede veier) eller bare herjer i snøen på gravelbiken. At det er litt tyngre spiller ingen rolle, bare bedre trening.

Så derfor tenkte jeg prøve Piikkisika. Dessverre ser det ut til at 29" og 2,1"/54mm bred ble for mye for sykkelen min der jeg vanligvis kjører 28" og 37mm. Det passer på felgen, og i gaffelen, det hadde jeg sjekket på forhånd. Men storetåa sneier borti om jeg svinger litt og pedalen er klokka 3. Så da blir det nok ikke 29" på denne. Så må finne noe annet.

Men er det virkelig så lite knastedekk å finne til 28" som er bredere enn 40mm? Alt av litt grovere jeg finner er enten 27,5" eller 29". Det beste jeg har funnet så langt er Suomi Hile W240, 54mm bred og 28", 240 pigger.

image.png.2be6e08723ab189edc91f420cf4ecd94.png

 

Edit: Men på sidene til Oslo sportslager står dette om størrelsene: Dimensjoner: 32-622, 40-622 og 54-622(29x2.1)

så om jeg da går for 54-bredden risikerer jeg at det blir for høyt igjen? 🤔

Endret av Sykkelmafiaen

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke har forstått feil (noen må gjerne korrigere meg), så har vel 28" og 29" dekk samme felgdiameter, 622mm. 28" dekk er vel "lavere", eller hvordan en skal forklare det.

45NRTH Gravdal kommer i 622mmx45mm. 240 pigger. 2 Forskjellige type TPI og pigger ifølge 45NRTH nettsiden. Markedsføres som 700(28") dekk og ikke 29".

5GLCU_45NRTH_45NRTH_Gravdal_33tpi_622mm_

 

Suomi Tyres Hile W240 29 x 2,10" 622mmx54mm 240 pigger. Kommer i 40mm, som selges som 28"..
98927_Suomi_Suomi_Hile_W240_29_x_2_10__P

Hile 29"x2.1" er vel egentlig samme størrelse som Piikkisika, så litt rart om det passer bedre. Vet ikke om de er lavere.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (10 minutter siden):

så har vel 28" og 29" dekk samme felgdiameter, 622mm. 28" dekk er vel "lavere", eller hvordan en skal forklare det

jepp, og siden høyden ble problemet med pedalen/foten, må jeg ha noe som har en høyde som et 28".

Men jeg ser det bare er bikeshop som selger Hile 2,1" som 28". Alle andre sier det er 29". Så da vil nok ikke det fungere heller, nei.

Så ser umulig ut å finne et bredt og grovt dekk med pigger til 28" såvidt jeg kan se. Litt rart. Men får vel gå for Schwalbe Marathon Winter Plus 50mm-622mm evt, bredeste jeg finner.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (24 minutter siden):

jepp, og siden høyden ble problemet med pedalen/foten, må jeg ha noe som har en høyde som et 28".

Men jeg ser det bare er bikeshop som selger Hile 2,1" som 28". Alle andre sier det er 29". Så da vil nok ikke det fungere heller, nei.

Så ser umulig ut å finne et bredt og grovt dekk med pigger til 28" såvidt jeg kan se. Litt rart. Men får vel gå for Schwalbe Marathon Winter Plus 50mm-622mm evt, bredeste jeg finner.

Tåoverlapp er noe man kan venne seg til. Folk som kjører liten rammestørrelse får det gjerne allerede på 28mm landeveisdekk. Hvis det er et dekk du liker ville jeg ikke latt det stoppe meg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (20 minutter siden):

Tåoverlapp er noe man kan venne seg til. Folk som kjører liten rammestørrelse får det gjerne allerede på 28mm landeveisdekk. Hvis det er et dekk du liker ville jeg ikke latt det stoppe meg.

Jeg er vant med overlapp på landevei, ja, men der trenger jeg sjeldent manøvrere så fint som jeg har tenkt til med den sykkelen her. Litt løk, men jeg sykler inn og ut alle gater og stier i byen, så da blir det mange 180 graders svinger på lite areal. De ble også så høye at jeg må styre med å fikse nye skjermer. Selve skjermen får plass i gaffel og slikt (som jeg hadde målt), men radiusen på skjermen er på en måte for tight når dekket er større. Så da ble det en totalvurdering, litt mye dill å skulle ordne.

 

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (På 7.11.2023 den 12.50):

Skal jeg være ærlig så tror jeg at gravdal i 45 mm er bra nok.

Jeg fikk de siste på Milslukern i går. Takk for tips, de virker midt i blinken. Passe grove og passe brede for å takle det meste.

Litt høyere enn 28", men betydelig mindre enn 29". Så da fikk jeg plass til skjermer og storetå greit. Det eneste var at skjermen buet for mye, men fordelen med alu skjerm er at det bare er å bøye til litt selv. Så nå har den litt større radius og funker fint.

Målte forøvrig mine eksisterende "37" dekk. De viste seg å være 30mm brede på felgen. Så ikke rart jeg hadde et litt skrudd bilde av hvor bredt jeg måtte gå. For disse gravdal 45mm skulle jo bare vært 8mm bredere, men de var det dobbelte av det. Så tror 45mm blir perfekt bredde.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter endel bruk er jeg veldig fornøyd med Piikkisika. Kjørt på noe is i Nordmarka, som gikk uten problemer. Dekkene er markant bedre enn SMWP på snø. Dekkene gir selvtillit.

Eneste som er litt negativt er at i 30km/t+ på asfalt kjenner jeg at det er ørlite kast i dekket. Tatt dekkene av og på for å se om det ga en forskjell, uten hell. Ikke noe som utgjør et problem for meg. De lager litt lyd på asfalt og frossen grusvei, som alle piggdekk. Det er egentlig fint, siden gående hører at man kommer på lang vei.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden litt også, da jeg ikke får helt styr på alle utrykk og mål/dimensjoner.

Trenger piggdekk til en Haibike Sduro Trekking 8, som til vanlig har, etter det jeg kan finne, 27,5" Schwalbe Super Moto X, 62-584 dekk på. Bor ved kysten i Vestfold, så mye variert føre, men første året her, så vet ikke helt hvordan og hvor bra sykkelveier vedlikeholdes om vinteren.  Hva finnes/anbefales av riktig str her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schwalbe 27,5" Super Moto-X 62-584, 27,5 x 2.40.

Googletreffene på sykkelen viser at felgene heter noe ala Tryp 30, med "- Inner width: 30 mm - Outer width: 34 mm". Da kan en se på mulighetsrommet til felgen i Schwable-tabellen. 47mm til 99mm(!?). Sikkert greit å holde seg nær dimensjonene av medfølgende dekk, for fin dekkform. Det må også passe i på sykkelen, og greit å ha litt å gå på siden piggene kan sette spor. Dekkhøyden spiller også litt inn, uten at jeg kan så mye om det.

reifen-felgenkombination-etrto-22-en.jpg

Dekket du har minner meg litt om Suomi Piggdekk 27,5" Routa TLR eBike, som kommer i 54-584, 248 pigger. Virker som et veldig fint pendledekk, men smalere(2.1") enn du har nå. Finnes noen ikke-ebike spesifikke piggdekk med knaster til 27.5x2.25"-ish, Sykkelkomponenter:Piggdekk-Terrengsykkel 27.5" 2-2.25. Det blir litt kortere rekkevidde med grove knaster, men vanskelig å si hvor mye siden kulden påvirker også. Har som nevnt over Piikkisika, og det er ganske digg med godt grep. Ikke vært i de verste forholdene enda.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har begge! 
 

Kjører Gravdal 37mm og 60 TPI på gravel. Slange foran, tubeless bak. Var et sant mareritt å få på felgen. Brukte alle triks i boken, men tror jeg knotet en helg helg likevel. Dekkene holder litt dårlig på guffe, men det funker med litt oftere påfyll enn på sommeren. De ruller klart best i klassen, har veldig bra grep, og knatrer sykt høyt. Har tidligere benyttet Schwalbe maraton winter og Nokian, men disse oppleves som mye dårligere. 
 

Har også Suomi routa 55mm E-bike tubeless-versjon på el-sykkelen. Jeg synes dekket er den perfekte allrounder til norsk føre. Godt grep og ruller bra (etter omstendighetene). Ruller mye lettere enn Schwalbe ISP, men har dårligere grep under de verste forholdene. 
 

Begge dekk sliter om det er mye hard snø som pakker seg, store og løse snømengder (sporing), eller om du plutselig kjører på speilglatt is rett under puddersnø. Jeg hadde en meget spennende tur hjem fra byen med gravdal i svingete og trafikkert nedoverbakke med underkjølt regn. Det var rene skøytebanen, men jeg unngikk velt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...