Gå til innhold

Piggdekk i 2023


Anbefalte innlegg

Funderer på litt vintersykling, med gravelsykkelen (ikke el, rytter er 92kg. Plass til 45mm i bredden)

Må ha piggdekk, og har lest gjennom tråden flere ganger. Samt googla litt ellers og mast på folk…

Bor rett nord for trondheim og her seiler suomi routa opp som foreløpig no brainer. 
 

Trør ikke mye feil her? Det skal sykles i plussgrader og eller nesten 0 men da sol, på blanding av is, asfalt og muligens litt pakka snø.

Kjøper jeg så bredt som mulig? 

 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Gravdal 38mm i 60 tpi. De er klart raskere enn Routa, samtidig som forskjellen i grep ( 38mm vs 45mm) er minimalt. Da kan du i tillegg kjøre tubeless, og det er veldig digg om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg blir dnb-kunde er dagen det regner oppover, hvor jeg iført kun en litt for stor boxershorts knøvla innunder ei trang fuktig dongeribukse, og tvangstrøye blir nødt til å høre på rune nilson og torfinn borkhus på repeat

  • Like 2

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (45 minutter siden):

Den dagen jeg blir dnb-kunde er dagen det regner oppover, hvor jeg iført kun en litt for stor boxershorts knøvla innunder ei trang fuktig dongeribukse, og tvangstrøye blir nødt til å høre på rune nilson og torfinn borkhus på repeat

Til mitt tips, så trenger man ikke å være kunde engang. Så det heter takk 😜

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor forskjell er det egentlig på 33 og 60 tpi når det er et piggdekk og til vinterbruk?

Sykkelkomponenter har 38mm 33TPI til rett under 600kr.

Bredere dekk er "bedre" i nysnø, løssnø og slaps siden de ikke sporer like mye. Dog, forskjellen mellom 38 og 45 er kanskje ikke så stor, i praksis, da mye avhenger av knastene/mønsteret. Bredere dekk er også litt tyngre å sykle med, likt med flere pigger.

Hvis du hovedsakelig vil lufte beina/sykkelen om vinteren på bar/isete asfalt er det kanskje greit å fokusere på noe som ruller bra og har nok pigger. Skal du sykle på grusveier med variable forhold, alt fra knallhard frossen snø til løssnø, er det mer fornuftig med større knaster. Dog, det er natt og dag forskjell på schwalbe marathon winter plus og suomi piikkisika når føret er "tungt". Det er også ganske stor forskjell i hvor lettsyklet de er.

Greit å huske på at det ikke er kjempe gøy å sykle lange etapper i slaps/løssnø. Det er tungt, sporete, man spinner og det tapper krefter. Gøy om en har motorassistanse og solide dekk med knaster, ala piikkisika .

Som regel er det ikke spesielt gøy å sykle langt på gravelsykkel i forhold som er verre enn dette:

VegasGrab5.jpg#?s_aid=21ac0694-28f5-44b2

Slike forhold er knall. Smell på 5 cm snø til, så blir det fort ganske så tungt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pendla rundt på slike 35mm Hakkapellita-dekk nå i noen år. Og jeg har kommet fram til at jeg framover egentlig har lyst til å gå for noe bredere. Når man bikker førti er det ikke staselig lengre å skli rundt på sporete snø i bratte bakgater. I tillegg savner jeg litt komfort. Mine neste vinterdekk blir trolig noe nærmere 45mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Hvor stor forskjell er det egentlig på 33 og 60 tpi når det er et piggdekk og til vinterbruk?

Sykkelkomponenter har 38mm 33TPI til rett under 600kr.

Bredere dekk er "bedre" i nysnø, løssnø og slaps siden de ikke sporer like mye. Dog, forskjellen mellom 38 og 45 er kanskje ikke så stor, i praksis, da mye avhenger av knastene/mønsteret. Bredere dekk er også litt tyngre å sykle med, likt med flere pigger.

Hvis du hovedsakelig vil lufte beina/sykkelen om vinteren på bar/isete asfalt er det kanskje greit å fokusere på noe som ruller bra og har nok pigger. Skal du sykle på grusveier med variable forhold, alt fra knallhard frossen snø til løssnø, er det mer fornuftig med større knaster. Dog, det er natt og dag forskjell på schwalbe marathon winter plus og suomi piikkisika når føret er "tungt". Det er også ganske stor forskjell i hvor lettsyklet de er.

Greit å huske på at det ikke er kjempe gøy å sykle lange etapper i slaps/løssnø. Det er tungt, sporete, man spinner og det tapper krefter. Gøy om en har motorassistanse og solide dekk med knaster, ala piikkisika .

Som regel er det ikke spesielt gøy å sykle langt på gravelsykkel i forhold som er verre enn dette:

VegasGrab5.jpg#?s_aid=21ac0694-28f5-44b2

Slike forhold er knall. Smell på 5 cm snø til, så blir det fort ganske så tungt.

Enig, jeg blir å velge fatbike når føret passer sånn. Men det er mye blankis, og på fat orker jeg ikke kjøpe pigg. 
så, blir når mildt nok, oppholds gjerne solgløtt, semitørr asfalt med innslag av is på sideveier. Sykle litt av det jeg triller med racer. Mest for turen sin del, trening er det uansett. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (5 timer siden):

Ein må ikkje bli meir kunde enn å ha kredittkort, men er jo kunde det også.

Men kan du fortelle meir om ditt forhold til Rune Nilson og Torfinn Borkhus!

Hører i overkant mye radio, gjort i mange år. Arv og miljøskadet, min far har radio overalt, samme her. På bad, i bod, garasje osv. de står selvsagt alltid på…

er bittelitt lei av de fiktive figurene og det som imo er fjas. Begge er dyktige, men har muligens fått litt overdose… 

Holder med ett kredittkort her i gården, det blir nok hos eika en stund til tenker jeg.

Banksjefen i lokalbanken drar en mill, og er åpen om det, sa nei til mer mener jeg huske.

sjefen i dnb drar 15mill og uttaler seg i tillegg om at folk må spare…

  • Like 1
  • Haha 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (1 time siden):

Enig, jeg blir å velge fatbike når føret passer sånn. Men det er mye blankis, og på fat orker jeg ikke kjøpe pigg. 
så, blir når mildt nok, oppholds gjerne solgløtt, semitørr asfalt med innslag av is på sideveier. Sykle litt av det jeg triller med racer. Mest for turen sin del, trening er det uansett. 

Det høres ut som forhold for Suomi Routa 42-622mm / 700x42c, 248 pigger. Godværssykling på asfalt.

Hadde du vært jobbpendler som må sykle i mange forhold elelr en som vil benytte skogsveiene med variabel måking er nok Gravdal eller grovere bedre.

Hele prosessen med vintersykling er litt mer tiltak enn vanlig sykling. Vaske sykkel, smøre sykkel etcetc. Mange gidder bare ta et par turer hver vinter, for interessens eller erfaringens skyld. Resten av vintern sitter de på rulla.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Det høres ut som forhold for Suomi Routa 42-622mm / 700x42c, 248 pigger. Godværssykling på asfalt.

Hadde du vært jobbpendler som må sykle i mange forhold elelr en som vil benytte skogsveiene med variabel måking er nok Gravdal eller grovere bedre.

Hele prosessen med vintersykling er litt mer tiltak enn vanlig sykling. Vaske sykkel, smøre sykkel etcetc. Mange gidder bare ta et par turer hver vinter, for interessens eller erfaringens skyld. Resten av vintern sitter de på rulla.

Det ble gravdal…

kjøp dyrest, bruker du det én gang er det verdt det. 
sier en kompis av meg

Dyr kompis, men viser seg ofte stemme!

Får håpe jeg gjør din spådom/erfaring til skamme og at jeg får dratt meg ut litt mer enn én gang. 
Blir rekreasjonsturer, kan ta de sånm ca omtrent når været vil.  😀

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (6 minutter siden):

Får håpe jeg gjør din spådom/erfaring til skamme og at jeg får dratt meg ut litt mer enn én gang. 

Blir rekreasjonsturer, kan ta de sånm ca omtrent når været vil.  😀

Do it!

Du får ha som mål at brukskostnaden/gjennomsnittskostnaden per tur blir under kr 100 i 2024😅 Som regel sånn jeg legitimerer litt kostbare kjøp.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (15 minutter siden):

Do it!

Du får ha som mål at brukskostnaden/gjennomsnittskostnaden per tur blir under kr 100 i 2024😅 Som regel sånn jeg legitimerer litt kostbare kjøp.

Grei regnskapskalkulator det! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triarii skrev (På 31.10.2023 den 12.20):

Det gjelder kanskje for den versjonen av Ice Spiker med skarp pigg, kanskje, har flere sesonger på begge typer og er ikke helt sikker på hvilke jeg mener sitter best. 

Løs nysnø er det eneste jeg mener Ice Spiker er merkbart bedre på.

Det finnes også en versjon av Ice Spiker med flate aluminiumspigger, de er komplett ubrukelige på is. Jeg klarer ikke å finne ut av hvilke versjoner av Ice Spiker som har hvilke pigger, og det er natt og dag forskjell, mulig jeg er idiot, ellers er det helt håpløst av Schwalbe. 

Hovedproblemet med Ice Spiker må være at de er laget av noe som minner mest om hardplast. Så det er helt elendig på alt annet enn is. Piikkisika er faktisk laget i myk, deilig gummi og fungerer på alle underlag.

 

Rater de sånn:

Ice Spiker med alupigg 2/10

Ice spiker med pigg-pigg 5/10

Piikkisika 10/10

 

TLE-versjonen har spiss stålpigg med alu rundt. Ikkefoldbar RaceGuard har stålpigger med flat ende. Evo Liteskin har også spisse pigger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tur! 

Kjenner det var enklere å manøvrere i piggdekkjungelen da det kun var Schwalbe som hadde aktuelle dekk. Er dritlei av innendørstrening, og vil ha vintersykkel. Jeg tenker å sykle på asfalt med tildels ganske mye is og litt snø. Skal ha dekk til en hardtail 29". Fordi den står ganske ubrukt og trist, og jeg har lyst til å spare grusraceren for påkjenningen det er å være vintersykkel.

Koker det ned til omtrent disse tre: Rotua, Gravdal eller Marathon winter+? Eller om noen har andre tips?

  • Like 1

instagram.com/asmundisaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 5.11.2023 den 21.53):

Jeg har syklet to sesonger på Schwable Marathon Winter Plus* 700x40C. Føler 40/42 er fint kompromiss. Vet ikke om bredere dekk hjelper så mye hvis det er snø på asfalt.

Har Schwable Marathon Winter 700x30C på ene landeveissykkelen. Veldig fornøyd med det. Kommer også til å gå ned til 30 mm piggdekk på hybridsykkelen når nåværende dekk er utslitt. Syns 30 mm piggdekk triller bra og sitter godt på is o.l. I løs snø (på vei) syns jeg også de tar seg bra frem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel 700x35, og er fornyød med den utgaven av Marathon Winter. Disse er på tredje sesongen, så piggene begynner å bli slitne. Dekkene er vel heller ikke av de letteste, men det funker greit. Har ikke testa noe annet.

Jeg har iaf lekt med tanken om å gå opp til x40 ved neste kjøp, eller teste et annet merke. Det jeg liker med MW er at de ikke har så jævli mye pigger, så du får rulla litt på gummi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1482 skrev (40 minutter siden):

Gratulerer med er godt valg! Gikk du for slangeløst ?

Jepp, kunne poppa med et sugerør omtrent. Fikk de greit over felgkant, med litt spakebruk (jeg eier ikke krefter i henda)

skjermer er iflg ups på vei, så må ha trua på at jeg greier komme meg ut snart

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et pent brukt sett med Gravdal i 38mm (650b) som skulle på erstatte noen Soumi Routa 54mm (2.1"). Nå kunne jeg sikkert prøvd enda lenger før jeg ga opp, men det virket nesten umulig å få på mine Notubes Crest S1 felger. Mulig jeg må prøve på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...