Gå til innhold

Piggdekk i 2023


Anbefalte innlegg

Maggan skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøpte et pent brukt sett med Gravdal i 38mm (650b) som skulle på erstatte noen Soumi Routa 54mm (2.1"). Nå kunne jeg sikkert prøvd enda lenger før jeg ga opp, men det virket nesten umulig å få på mine Notubes Crest S1 felger. Mulig jeg må prøve på nytt.

Dekka på badet et døgn i forkant hjalp på isp husker jeg. Kanskje her også

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (47 minutter siden):

@Maggan og @Ivar Elverum orker dere måle hva som er reell bredde/høyde på gravdalene deres med "normalt" lufttrykk?

Med 40ish psi.

Hva som er normalt har jeg ikke funnet ut av, enda…

(er av typen som pumper opp hardt når jeg først pumper, og så slipper jeg ut på feelingen.. Jada, har prøvd feeling på gaffel også. Det ble med den ene gangen..)

og jaaada, jeg SKAL ha meg elektronisk skyvelær

IMG_8029.jpeg

IMG_8026.jpeg

  • Thanks 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Marathon Winter plus, 29, 50mm på hardtail. Vinter #2 med disse, og første med mye is (og snø). Pga dumpete har jeg ofte kjørt annen sykkel, fullboing med ISP, men nå er det tilbake til stedvis hard og blank is.

Tidligere har jeg kjørt 35mm MW på CX, og hadde også en tur i helgen med grævel og samme dekk. Av en eller annen grunn syntes jeg MW+ biter dårligere i is? Er det noen forskjell? Klarer ikke å stole på disse i det hele tatt.

Fikk en episk aketur i går etter å ha gått all inn på et idiotisk stykke GS. 90 grader sving ut av tunnell rett i seriøst bratt kneik. Kom nesten opp før det ble hjulspinn, ned på rumpa, og rutsje sammen med sykkel helt ned igjen. Selvfølgelig masse publikum 🙂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 5.2.2024 den 10.37):

@Maggan og @Ivar Elverum orker dere måle hva som er reell bredde/høyde på gravdalene deres med "normalt" lufttrykk?

Oppdatert: jeg visste jeg hadde en dekktrykkmåler, som jeg nå fant igjen. Med batteri funka den også… 

Jeg tok ut litt luft på feeling i går, kaaaanskje et par psi gled ut noe fort, men det er altså 30psi nå, og bredde/høyde er så og si lik

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Søkte litt i forum, men fant ikke. 
Luftmengde i gravdal 45mm da tro? Sykla med ca 37psi i dag, føler det både ruller og sitter bra, men er det litt mye? Forserte en sving i sommerfart, og det var bittelitt sketchy, skled ikke ut, men følte dekka jobba, det var isdekke.  
91kg rytter, ca. 
Kjettingspor og vaskebrett tar på henda gitt, men fint på tur i dag! 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar: Neida, 37 psi burde går fint! Jeg kjører med maks dekktrykk i begge mine hjul (37mm, 60 tpi) uansett vær. Tror jeg ligger på rundt 5.7 bar om jeg ikke husker feil. Ruller meget bra og har ennå ikke falt. Samtidig vet jeg hvor i løypen det er skummelt og avpasser alltid fart etter forholdene. 

Endret av 1482
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1482 skrev (9 timer siden):

Ivar: Neida, 37 psi burde går fint! Jeg kjører med maks dekktrykk i begge mine hjul (37mm, 60 tpi) uansett vær. Tror jeg ligger på rundt 5.7 bar om jeg ikke husker feil. Ruller meget bra og har ennå ikke falt. Samtidig vet jeg hvor i løypen det er skummelt og avpasser alltid fart etter forholdene. 

5,7 bar? 
Da har du jaggu ikke mye dempeeffekt av dekka… Uten at jeg har dekksia her ved frokosten, ække maks 65? 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men opplever dem som kvikke og responsive. Jeg sniffer på 105-110kg egenvekt, så må nesten kjøre med harde dekk. Opplever ikke plager med  hardt underlag. I så fall ville jeg kjørt med dekkinnlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ser at jeg kan få et par Schwalbe marathon piggdekk til godt under prisen av et månedskort på toget nå.  Jeg lurer derfor på om jeg skal kjøpe et par slike å starte sykkelpendlesesongen litt tidligere.  Skal altså ikke pendle to og ei halv mil all slags føre, bare kunne starte en måned eller no sånt før det er helt isfritt.  

Men hvilke varianter går jeg for?   Bredde, åssen er de i forhold til vanlige dekk?  Har 40 mm på gravel en nå uten stor margin, får jeg da greit plass til 40 mm med 🐖

Og hvor mange pigger? Ruller de med 120 pigger dobbelt så bra som de med 240 pigger?  Dobbelt grep med dobbelt så mye pigger?   120 bak og 240 foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vims skrev (På 21.2.2024 den 17.18):

 

Jeg ser at jeg kan få et par Schwalbe marathon piggdekk til godt under prisen av et månedskort på toget nå.  Jeg lurer derfor på om jeg skal kjøpe et par slike å starte sykkelpendlesesongen litt tidligere.  Skal altså ikke pendle to og ei halv mil all slags føre, bare kunne starte en måned eller no sånt før det er helt isfritt.  

Men hvilke varianter går jeg for?   Bredde, åssen er de i forhold til vanlige dekk?  Har 40 mm på gravel en nå uten stor margin, får jeg da greit plass til 40 mm med 🐖

Og hvor mange pigger? Ruller de med 120 pigger dobbelt så bra som de med 240 pigger?  Dobbelt grep med dobbelt så mye pigger?   120 bak og 240 foran?

Jeg tenker 240 er nødvendig. Ikke enorm forskjell på trilling, men stor forskjell på feste på is. Jeg ser på 120-piggsvarianten for den veldig forsiktige syklisten kanskje på sørlandet eller steder som vanligvis bare får litt frost på nattestid. 

Men kanskje ikke dumt å kun ha det bak, med 240 foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kikka nøye på bildene, så det ut som alle de ekstra piggene er på sidene, mens dekka var like midt under.  Jeg kom  derfor til omtrent samma konklusjon, at det trolig er mye større forskjell på grep enn rullemotstand. Jeg bestilte derfor 480 pigger total. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er dette normal slitasje på piggdekk etter en sesong? Er et par steder hvor flere pigger har brukket. 2x5 km pendling hver dag i vinter

45Nrth Kahva

Mine Conti-spike har vart tre sesonger uten noe

IMG_6208.jpg

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, burde ikke mistet så mye pigger. Ble de rolig innkjørt?

 

Sidespor:

Vurderer å ha kahva+isp på pendler neste vinter. Bruker man isp foran eller bak mtp den har betraktelig røffere mønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, chimp said:

Nei, burde ikke mistet så mye pigger. Ble de rolig innkjørt?

Hva vil rolig innkjørt si?
Vil ikke si at hun som sykler er en racer, og dette er ikke fra en elsykkel, men en vanlig sykkel

Gjorde heller ikke noen bevisst "innkjøring" på mine back in the day

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (20 timer siden):

Er dette normal slitasje på piggdekk etter en sesong? Er et par steder hvor flere pigger har brukket. 2x5 km pendling hver dag i vinter

45Nrth Kahva

Mine Conti-spike har vart tre sesonger uten noe

IMG_6208.jpg

Hvis dette er etter pendling på asfalt med så kort daglig distanse virker det som stor slitasje. Jeg har noen Piikisika-dekk som har gått mye lenger enn dette på asfalt som fremdeles har mange kilometer igjen før de må skiftes ut. Piggene er helt ok og kan ikke erindre at jeg har mistet noen heller på to vintersesonger på asfalt. Selve dekket er overraskende lite slitt.  

Erfaringen med 45NRTH på sti er god for min del, da med Wratchild og Dillinger på fatbike, men til asfaltsykling har jeg ikke noe å bidra med. Det sagt så synes jeg 45NRTH generelt holder dårlig på piggene, også på Dillinger dekkene som hadde "normal"-pigg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (1 time siden):

Hva vil rolig innkjørt si?
Vil ikke si at hun som sykler er en racer, og dette er ikke fra en elsykkel, men en vanlig sykkel

Gjorde heller ikke noen bevisst "innkjøring" på mine back in the day

Innkjøring betyr bare ingen bråbremsing eller kraftig aks. Høres ut som normal bruk og sånn bør det ikke være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan oppsummerer folket piggdekkene sine for vinteren?

Oppsummerer mine Suomi Piikkisika 29×2.1 med svært godt grep, passe rullemotstand, markant lyd på asfalt og bittelitt vobbling i 30km/t+. Gruer meg til den dagen grepet begynner å svikte, for jeg har bygd meg opp en litt for høy tillit til grepet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 9.11.2023 den 10.16):

Målte forøvrig mine eksisterende "37" dekk. De viste seg å være 30mm brede på felgen. Så ikke rart jeg hadde et litt skrudd bilde av hvor bredt jeg måtte gå. For disse gravdal 45mm skulle jo bare vært 8mm bredere, men de var det dobbelte av det. Så tror 45mm blir perfekt bredde.

Endte opp med å bli veldig fornøyd med disse 45 NRTH gravdal i 45mm bredde. Dobbel mengde pigg sammenlignet med tidligere år gjorde det føltes veldig trygt på glatta og selv med litt lening/fart i svinger, og kom meg opp glatte bakker. Og følte disse håndterte slafsesnø mye bedre, skled ikke like mye sikksakk med fordekket på disse dagene. Ikke mistet noen pigger, og rullemotstanden var helt ok. Ikke så sjukt støyete heller, høres ikke ut som en fatbike.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...