Gå til innhold

Piggdekk i 2023


Anbefalte innlegg

Gregers skrev (13 timer siden):

Gikk fra Marathon Winter til Suomi Routa 700x50 i fjord høst/vinter og er fornøyd med det valget. Jeg mener at Routa har bedre feste på både vått og tørt vinterføre- og de føles tryggere i sving.

 

 

Jepp, og derfor synd Suomi er konk... så bare å finne ting på lager å græbbe til seg 🙂

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når dere har landet på valg av piggdekk - når bytter dere i Oslo-området over til de? Det kommer vel en tid nå hvor vi kan få nattefrost, men plussgrader på dagen. Men med tidlig morgenpendling til jobb kan man vel møte på partier med is? Hvor lenge er det da trygt med vanlige dekk (Panaracer GravelKing for min del)? 

Hilsen førsteårs vintersyklist og pendler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle bytte forrige uke, da det var nattefrost på slutten av uka. Men så var det helt tørre og fine veier, så da lot jeg være. Det funka veldig bra for meg, men en kompis har allerede ramla to ganger da han kommer fra skyggesiden og det har vært både litt is, men også sleipt vann et par plasser.

Tenkte så jeg skulle skifte i helga, men da var det meldt regn hele uka og greit med pluss, og nå er det opphold hele uka. Så blir å ta det en uke til iaf. Alltid bedre å bytte for tidlig enn for sent, men veldig viktig å ta det rolig første par turene på piggdekk uansett. De har et HELT annet grep på bar/våt asfalt enn skikkelig gummi, så vær forberedt på en del dårligere grep fram til vintern har satt inn skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som taleren over: Jeg hadde egentlig tenkt å skifte forrige onsdag/torsdag, da det var meldt -1 på morgenene. Men da det var helt bart på kvelden, så lot jeg det være - og gikk problemfritt å sykle på tørre, bare veier.

Men kommer til å skifte til neste nattefrost med etterfølgende minus eller null på morgenen, ser absolutt ingen grunn til å ta sjanser i trafikken. Dvs at sommerdekkene lever på lånt tid nå, hvis gradestokken mot slutten av uka bare vipper et par grader nedover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til pigg på traktoren i går. Bor i Stavanger, er nok i tdiligste laget, men bruker annen sykkel inntil det blir kaldt. Så slipper jeg å stå med frosne labber og iskalde dekk en tidlig morgen i november. Vintervottene er derimot tatt i bruk, skikkelig surt høstvær nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta til pigg på pendleren for nesten 2 uker siden. Bor rett utenfor Oslo. Har sett nok folk som tryner med sommerdekk på nyfrosset (våt) asfalt tidlig på morran, så tar ingen sjanser. Er elsykkel da så gjør ikke noe å sykle på tunge dekk. Uten motor hadde jeg nok ventet minst en uke til og nok også startet med pigg kun foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (6 minutter siden):

Er det veldig lite piggdekk-utvalg til 29" hjul?

Har begynt å se etter asfalt-piggdekk til elsykkelen, og virker som utvalget er ganske skralt.

Suomi Routa og Marathon Winter, er ingen andre jeg vurderer selv.
45nrth Gravdal er det noen som også nevner.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (17 minutter siden):

Er det veldig lite piggdekk-utvalg til 29" hjul?

Har begynt å se etter asfalt-piggdekk til elsykkelen, og virker som utvalget er ganske skralt.

Det har du helt rett i, syklet selv forrige vinter på Piikisika 2.25, ruller ikke så bra på asfalt, men det spiller egentlig ikke så stor rolle når en har 85 Nm til rådighet. Til gjengjeld kom jeg meg fram i selv de største snøfallene med helt akseptabelt tidstap (5-10 min) på mine 9 km og på vanlig føre helt minimalt, eneste pris å betale var en dag mindre før ladning. 

Andre dekk er vel ISP, Kenda Klondike og 45NRTH Kavha

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var frisk pris på Benno sine. Et dekk koster mer enn jeg nylig betalte for 2 nye tilhengerdekk inkl. omlegging.

 

Ser det var litt større utvalg til 29" ebike enn jeg trodde. Ser nå at flere av dekkene er 50-622, hvor Schwable kaller det 28", men Sport1 nevner at 28" og 29" har samme felgdiameter(622mm).

- Suomi Piggdekk 28" Routa TLR eBike 50-622, 252 pigger, 1080g, 60TPI. kr 674 hos Braasport.

- Suomi Tyres Piikkisika TLR Wire 29 x 2,25",  396 pigger, Wire og Folding.->Står ikke at det er ebike-dekk.

- Schwalbe Marathon Winter Plus 28×2.00, 50-622, 208 pigger, 1265g, E-25. Schwable-link. kr 599 hos Bikeshop.

- Schwalbe Ice Spiker Pro Folding 29×2,25, 57-622, 402 pigger, 1060g, E-25. Schwable-link. kr 998 hos Bikeshop.

- 45NRTH Kahva 29x2.25, 252 pigger, Wire og Folding 45NRTH-link ->Står ikke at det er ebike-dekk.

- 45NRTH Gravdal 700c x 45mm, 240/252 pigger, Wire og Folding 45NRTH-link ->Står ikke at det er ebike-dekk.

- Kenda Klondike 29 x 2.10, 54-622, 400 pigger, 1459g, 30TPI. Kenda-link. kr 649 hos Bikeshop. ->Står ikke at det er ebike-dekk.

 

Til vanlig bysykling om vinteren, og kanskje en og annen markatur på brøytede veier, er det nødvendig med grove knaster? Har Schwalbe Marathon Winter på gravelsykkelen og det har fungert fint, men det skal ikke mye snø til før det blir en særdeles saktegående tur.

Priser fra 2023-10-25.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (13 timer siden):

Til vanlig bysykling om vinteren, og kanskje en og annen markatur på brøytede veier, er det nødvendig med grove knaster? Har Schwalbe Marathon Winter på gravelsykkelen og det har fungert fint, men det skal ikke mye snø til før det blir en særdeles saktegående tur.

Du svarer litt på spørsmålet selv her. Jeg mener det er behov for grove knaster. Har brukt Marathon vinter på pendlersykkel og det funker ikke særlig bra om det kommer mer enn noen millimeter med sne. Samboer prøvde en vinter Suomi Hile W240, og de knastene mente hun var for dårlige også. Vi kjører nå typ Suomi Pikkisiika selv om det meste av syklingen er på brøytet gang/sykkelvei. Eneste «knastestørrelse» vi har funnet som funker når det er litt sne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke ebike eller E-25 på Suomi WXC Piikkisika dekket, men siden EVO sykler selger det, er det vel greit å anta at det fungerer så lenge man er innenfor vektgrensene.

Ganske fornøyd med Schwalbe Marathon Winter på asfalt, og jeg sykler sjeldent på gravelsykkelen om det snør. Når man plutselig har elsykkel blir jo mulighetene litt flere. Trodde først 2.0" dekk ble litt smalt siden jeg har indre bredde på 25mm, men ser det er helt innenfor ifølge tabellen på Schwable-siden. Til ren asfalt, hvor en unngår de snø/slaps-rike dagene, appellerer Suomi Routa til meg.

reifen-felgenkombination-etrto-22-en.jpg

Kanskje et umulig spørsmål å svare på, men siden det er mange erfaringer her inne: Hvor stor forskjell er det på nysnø/snø f.eks. på de ganske heftige knastene på Schwalbe Ice Spiker Pro og de litt mindre knastene som er på Suomi WXC Piikkisika? Muligens de bare virker mindre på bilder.

Schwalbe Ice Spiker Pro

hs379_schwalbe_ice-spiker-pro.png.webp

Suomi WXC Piikkisika

TuprA_Suomi_Tyres_Suomi_Tyres_Piikkisika

Som referanser:

Suomi 28" Routa TLR eBike

WEB_Image_Suomi_Piggdekk_28__Routa_TLR_e

Schwalbe Marathon Winter Plus

hs396_schwalbe_marathon-winter-plus.png.

45NRTH Kahva

KcjfS_45NRTH_45NRTH_Kahva_29_x_2_25__60T

45NRTH Gravdal

WEB_Image_45NRTH_Gravdal_700_x_45__33_tp

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (20 minutter siden):

Det står ikke ebike eller E-25 på Suomi WXC Piikkisika dekket, men siden EVO sykler selger det, er det vel greit å anta at det fungerer så lenge man er innenfor vektgrensene.

Ganske fornøyd med Schwalbe Marathon Winter på asfalt, og jeg sykler sjeldent på gravelsykkelen om det snør. Når man plutselig har elsykkel blir jo mulighetene litt flere. Trodde først 2.0" dekk ble litt smalt siden jeg har indre bredde på 25mm, men ser det er helt innenfor ifølge tabellen på Schwable-siden. Til ren asfalt, hvor en unngår de snø/slaps-rike dagene, appellerer Suomi Routa til meg.

 

Kanskje et umulig spørsmål å svare på, men siden det er mange erfaringer her inne: Hvor stor forskjell er det på nysnø/snø f.eks. på de ganske heftige knastene på Schwalbe Ice Spiker Pro og de litt mindre knastene som er på Suomi WXC Piikkisika? Muligens de bare virker mindre på bilder.

 

Ser ikke at det spiller noen rolle om det står E-25 eller ikke på dekkene, de funker uansett er min erfaring. Syklet hele vinteren på Piikisika 2.6 og 2.25 på hhv. stisykkel og pendler og det fungerte akkurat som det skulle. 

På nysnø/snø er det min erfaring at Piikisika er et bedre dekk enn ISP, med mulig unntak av den nye 2.6 versjonen som jeg ikke kjenner. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg ikke har skjønt med dette E-bike ready stemplingen? Hva betyr det? En elsykkel veier omtrent 7-8kg mer enn en vanlig så vekt kan ikke være greia. Har de spesiell gummiblanding eller ekstra feste på piggene? Jeg kjører med de dekkene jeg ønsker uavhengig av e-bike ready merking og merker ikke noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min elsykkel veier 17-18kg mer enn min gravel. Cannondale Tesoro 28ish kg vs Rondo Ruut 10ish kg. Lastevekt er vel ganske likt med baggasjebrett, da begge er vel max 20/25kg. Vil tro maksimal vekten er forskjellig, pga rammekonstruksjon. Økt vekt gir relativt mer slitasje. Her kommer kanskje kroppsvekt inn også. For en som meg på 75kg har det kanskje ikke så mye å si, hadde jeg veid 100kg+ ville det hatt mer å si. Hvor stor forskjell det er vet jeg ikke, men vil anta at de fleste commuterelsykler er såpass daffe, at vekt og "feel" kan vektlegges mindre mens holdbarhet og grep kan proriteres høyere. En gjenganger jeg hører når jeg snakker med sykkelmekanikere er at mange blir overrasket over hvor raskt de sliter på elsykkelen, av den enkle grunn at det er så lett å tilbakelegge et par hundre km i uka.

Vet ikke om E-25 og E-50 er en ISO-standard, men kan tenkes at sertifiseringskostnaden gjør at enkelte dropper det.  Står litt mer om E-25 og E-50 hos Jolt Bike.

Schwable skriver:

Do you need special tires for e-bikes?

For standard pedelecs with pedal assistance up to 25 km/h no specific tires are stipulated by the legislators. But the loads and average speeds of these bicycles are also higher than in the case of normal bicycles. We therefore recommend only certain tires as “E-Bike Ready 25”. Primarily, these are the tires of the Marathon and Energizer series as well as the comfort tires Big Apple and Big Ben.

What to bear in mind with speed e-bikes

For speed e-bikes you need a special approval for the tire equipment. Tires with ECE-R75 authorization valid throughout the European Union are the simplest solution in this case. All of our Energizer tires have the mark of conformity and are approved for vehicles up to 50 km/h.

There are some Marathon sizes with the ECE-R75 mark of conformity. What are the differences between Energizer and Marathon?

The rubber compound: Marathon tires are particularly known for their extremely high mileage. The mileage of the Energizer models is comparable, but their main feature is their grip and hence the safety at high cornering speeds.

Vittoria tires skriver:

Save energy with Vittoria e-bike tyres

The choice of tyres for an electric bike is very important in order to ensure the ideal performance of any e-bike model: from an electric city bike to an electric mountain bike or electric racing bike. This is because electric bikes have to support the additional weight of the motor compared to traditional bikes. Movement dynamics are different and the average speed is higher because the power and torque produced by the drive wheel are more intense and higher. Vittoria e-bike tyres are made with compounds capable of decreasing battery consumption by favoring wheel rotation.

The differences between e-bike tyres and traditional tyres

Another difference between electric bikes and traditional bikes is tyre wear: the engine discharges more power to the tyres which, consequently, tend to wear out more quickly. For this very reason, tyres for e-bikes and electric mtb must be resistant to wear, and ensure greater safety and better performance on any type of road or terrain. On the other hand, compared to traditional bikes, e-bike tyres are more resistant to punctures and guarantee greater acceleration and better braking.

Choosing tyres for an e-bike

Taking into account the fact that an electric mtb can weigh between 22 and 25kg and generate torque up to 75 newton meters, the ideal sizes are 29'' e-bike tyres for the front and 27.5'' tyres for the rear wheel. For various technical reasons, the different tyre sizes ensure better performance when riding an e-bike. The 29-inch front tyre, in fact, offers better control and greater smoothness than the smaller one, as it has a more open tread and the knobs act with greater energy ensuring better grip and traction.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ice spiker pro versus piikkisikka]

 

Ice spiker har større knaster ja, men mønsteret er egentlig ganske så rævva på nesten det meste av underlag sammenlignet med pikkisikka. Kanskje griper det litt bedre i nysnø, men personlig mener jeg Pikkisikka er et mye bedre vinterdekk/piggdekk generelt og på sti spesielt. Bedre mønster så det sitter bedre på barmark/røtter/stein, bra grep på is, bra i snø. Bedre gummi-blanding også vil jeg si. 

Og jeg kjenner ingen som har prøvd begge som mener Ice spiker er best. 

 

Derfor så trist at de er konk. 

  • Like 2

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

Min elsykkel veier 17-18kg mer enn min gravel. Cannondale Tesoro 28ish kg vs Rondo Ruut 10ish kg. Lastevekt er vel ganske likt med baggasjebrett, da begge er vel max 20/25kg. Vil tro maksimal vekten er forskjellig, pga rammekonstruksjon. Økt vekt gir relativt mer slitasje. Her kommer kanskje kroppsvekt inn også. For en som meg på 75kg har det kanskje ikke så mye å si, hadde jeg veid 100kg+ ville det hatt mer å si. Hvor stor forskjell det er vet jeg ikke, men vil anta at de fleste commuterelsykler er såpass daffe, at vekt og "feel" kan vektlegges mindre mens holdbarhet og grep kan proriteres høyere. En gjenganger jeg hører når jeg snakker med sykkelmekanikere er at mange blir overrasket over hvor raskt de sliter på elsykkelen, av den enkle grunn at det er så lett å tilbakelegge et par hundre km i uka.

Vet ikke om E-25 og E-50 er en ISO-standard, men kan tenkes at sertifiseringskostnaden gjør at enkelte dropper det.  Står litt mer om E-25 og E-50 hos Jolt Bike.

Schwable skriver:

Do you need special tires for e-bikes?

For standard pedelecs with pedal assistance up to 25 km/h no specific tires are stipulated by the legislators. But the loads and average speeds of these bicycles are also higher than in the case of normal bicycles. We therefore recommend only certain tires as “E-Bike Ready 25”. Primarily, these are the tires of the Marathon and Energizer series as well as the comfort tires Big Apple and Big Ben.

What to bear in mind with speed e-bikes

For speed e-bikes you need a special approval for the tire equipment. Tires with ECE-R75 authorization valid throughout the European Union are the simplest solution in this case. All of our Energizer tires have the mark of conformity and are approved for vehicles up to 50 km/h.

There are some Marathon sizes with the ECE-R75 mark of conformity. What are the differences between Energizer and Marathon?

The rubber compound: Marathon tires are particularly known for their extremely high mileage. The mileage of the Energizer models is comparable, but their main feature is their grip and hence the safety at high cornering speeds.

Vittoria tires skriver:

Save energy with Vittoria e-bike tyres

The choice of tyres for an electric bike is very important in order to ensure the ideal performance of any e-bike model: from an electric city bike to an electric mountain bike or electric racing bike. This is because electric bikes have to support the additional weight of the motor compared to traditional bikes. Movement dynamics are different and the average speed is higher because the power and torque produced by the drive wheel are more intense and higher. Vittoria e-bike tyres are made with compounds capable of decreasing battery consumption by favoring wheel rotation.

The differences between e-bike tyres and traditional tyres

Another difference between electric bikes and traditional bikes is tyre wear: the engine discharges more power to the tyres which, consequently, tend to wear out more quickly. For this very reason, tyres for e-bikes and electric mtb must be resistant to wear, and ensure greater safety and better performance on any type of road or terrain. On the other hand, compared to traditional bikes, e-bike tyres are more resistant to punctures and guarantee greater acceleration and better braking.

Choosing tyres for an e-bike

Taking into account the fact that an electric mtb can weigh between 22 and 25kg and generate torque up to 75 newton meters, the ideal sizes are 29'' e-bike tyres for the front and 27.5'' tyres for the rear wheel. For various technical reasons, the different tyre sizes ensure better performance when riding an e-bike. The 29-inch front tyre, in fact, offers better control and greater smoothness than the smaller one, as it has a more open tread and the knobs act with greater energy ensuring better grip and traction.

Min el-pendler er en hardtail på 23kg, jeg veier 85-90. Så vekta er egentlig ikke noe tema iforhold til dekkene. Har sykla med Maxxis Rekon Maxterra bak og foran på sommerføre i 2 sesonger. Nesten bare asfalt, dekkene hadde først gått ca 300km på sti før jeg satte de på pendleren. 2 sommersesonger med pendling er ca 3500km. Det ene dekket røyk nå i høst, sprakk i siden inn mot felgen på bakhjulet. Fortsatt ok med mønster på begge dekkene. Fordekket blir nytt bakdekk neste sesong og et 2 sesonger gammelt Bontrager XR4 blir nytt i front. Så jeg kan ikke si at elsykkelen sliter spesielt mye på dekkene på asfalt/grus (produsentene skrive at elsykkel sliter mer på dekk, mulig dette er mer markant på stisykling). Piggdekk har jeg sett er litt det samme, men der er det piggene som blir uskarpe og gir dårlig grep etter 2 sesonger og ikke mønsteret som slites. Jeg konkluderer med at det er det samme hvilke dekk jeg har på elsykkelen så lenge de er noe jeg liker/synes funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siste årene pendlet på 37-622 (700x35C) fra Suomi, med 106 pigger (Winter W106). Synes de i mye snø er litt smale og glipper, og vil gjerne ha litt mere pigger for å kunne dure på raskere i svinger når glatt. Så vurderer å kjøpe nye.

Kan jeg gå opp til 47 i bredden på felgen jeg har? (21-622 tror jeg, får evt sjekke nærmere i morgen). Skal være nok klaring rundt gaffel og slikt i hvert fall (skjermene er jeg mer usikker på).

Er det verdt det? Kunne tenkt meg litt bredere altså for mindre sikksakk-kjøring av forhjulet når det er snø i sykkelfeltet. Og merkes dobbel piggmengde?

Endret av Sykkelmafiaen

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...