Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, denne tråden måtte jo komme snart, ikke sant?

Hva er anbefalingen til stisykling for 2.6" til 29-tomshjul? Har fått med meg at Piikkisika kommer i to utgaver, med spiss og "krone"-pigg (SL). Er det Piikki som er greia i år? Eller 45Nrth Wrathchild? Og i så fall i hvilken utgave?

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at Piikisika er den beste allrounderen. Oppfører seg om et stidekk, har bra grep på is og snø, men tåler også kjøring på barmark ganske bra uten at piggene spruter. 

Wratchild er nok hakket vassere på klink is med XL-pigg vel og merke, men det har en kost og det er at piggene spruter over stein og barmark. Man kan jo lime, men det tiltaler ikke meg. 

Sist gang jeg sjekket var også Piikisika vesentlig rimeligere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde masse issues med Piikisika da jeg debuterte på det i fjor. Fikk totalt 4stk foldbare som ikke fantes runde. Prøvde på flere felger, både med og uten slange. Ble returnert. Handlet varianten med wire og kjører slanger, null prob bortsett fra mer vekt og muligheter for snakebite. Knallbra dekk på alle fører syntes jeg, noe helt annet enn Ice Spiker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (11 timer siden):

Hadde masse issues med Piikisika da jeg debuterte på det i fjor. Fikk totalt 4stk foldbare som ikke fantes runde. Prøvde på flere felger, både med og uten slange. Ble returnert. Handlet varianten med wire og kjører slanger, null prob bortsett fra mer vekt og muligheter for snakebite. Knallbra dekk på alle fører syntes jeg, noe helt annet enn Ice Spiker.

De har virkelig hatt en del innkjøringsproblemer med særlig de foldbare dekkene ja. Tok de i bruk første gang vinteren 21/22 og da var det både vanskelig å få satt opp slangeløst samt at det var kast i mer eller mindre grad på samtlige - dette på folding-versjonen. Da ble det klippet opp dekk på reklamasjon for min del også. Pluss med det er at jeg har reservepigger i uendeligheten. 

Hva som var av overliggere fra den første sesongen, og hva som var ny produksjon av de foldbare inn i vinteren 22/23 er ikke godt å si. Tilsvarende hva som nå er fra årets produksjon vs. fjorårets. Sett i bakspeilet har utvilsomt wire-dekkene vært bedre enn folding ift. kast, men de må da ha løst det nå. Reklamasjonshåndteringen fra både Bikeshop og Sykkelkomponenter var også utmerket da jeg hadde problemer. Vekt-straffen for wire er vel ca. 100 gr pr dekk. 

For egen del har jeg wire-dekk bak og folding foran og begge er bra i 2.6". Begge er satt opp slangeløst, og jeg har ikke demontert de siden vinteren så de står klare med guffe og det hele til årets sesong, har kun rotert hjulene regelmessig. Har mistet noen pigger, men ikke mange, og skal etterfylle før sesongen starter. Mulig det har gått en knast ift piggfeste også, det etter hard bruk hele vinteren. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (6 minutter siden):

De har virkelig hatt en del innkjøringsproblemer med særlig de foldbare dekkene ja. Tok de i bruk første gang vinteren 21/22 og da var det både vanskelig å få satt opp slangeløst samt at det var kast i mer eller mindre grad på samtlige - dette på folding-versjonen. Da ble det klippet opp dekk på reklamasjon for min del også. Pluss med det er at jeg har reservepigger i uendeligheten. 

Hva som var av overliggere fra den første sesongen, og hva som var ny produksjon av de foldbare inn i vinteren 22/23 er ikke godt å si. Tilsvarende hva som nå er fra årets produksjon vs. fjorårets. Sett i bakspeilet har utvilsomt wire-dekkene vært bedre enn folding ift. kast, men de må da ha løst det nå. Reklamasjonshåndteringen fra både Bikeshop og Sykkelkomponenter var også utmerket da jeg hadde problemer. Vekt-straffen for wire er vel ca. 100 gr pr dekk. 

For egen del har jeg wire-dekk bak og folding foran og begge er bra i 2.6". Begge er satt opp slangeløst, og jeg har ikke demontert de siden vinteren så de står klare med guffe og det hele til årets sesong, har kun rotert hjulene regelmessig. Har mistet noen pigger, men ikke mange, og skal etterfylle før sesongen starter. Mulig det har gått en knast ift piggfeste også, det etter hard bruk hele vinteren. 

Jeg tror jeg var veldig heldig. Kjøpte to stykk foldbare 2.4 i fjor vinter, og de var bra. Sleit litt med å få det ene dekket tett tubeless, men når det hadde hengt i boden i et par dager, og vært ute på en tur der det mistet litt luft underveis, så ble det til slutt tett. Ingen kast i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (10 timer siden):

Hva med forskjell på spiss og kronepigg?

Har ikke alle Piikkisika samme pigger da? Schwalbe har hatt forskjellige pigger tidligere på Evo og Performance (spisse vs flate), men trodde alle Piikkisika hadde spisse pigger. Mine foldedekk har hvertfall det, de mener jeg er TLR SL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (3 minutter siden):

Har ikke alle Piikkisika samme pigger da? Schwalbe har hatt forskjellige pigger tidligere på Evo og Performance (spisse vs flate), men trodde alle Piikkisika hadde spisse pigger. Mine foldedekk har hvertfall det, de mener jeg er TLR SL.

Jeg har Piikkisika med konkave pigger foran på den ene sykkelen min. 
Ikke nå da, men når det er piggdekkføre. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du foldbart og wire med samme pigger. 👍 

Du må nesten velge om du vil stole på at jeg vet hva slags dekk jeg har, eller ikke. Finner ikke bilde av Pikkisika med de piggene jeg har nå, men her er i alle fall et eksempel på at de finnes med andre pigger enn de du har. (fra Deler.no)

image.png.16b725d124b95d84c4feac4e704fd94b.png

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (15 minutter siden):

Ja, da har du foldbart og wire med samme pigger. 👍 

Du må nesten velge om du vil stole på at jeg vet hva slags dekk jeg har, eller ikke. Finner ikke bilde av Pikkisika med de piggene jeg har nå, men her er i alle fall et eksempel på at de finnes med andre pigger enn de du har. (fra Deler.no)

 

Det tror jeg deg på, men kan det være slik at du har vært tidlig på ett nytt års produksjon? Dvs. at de har lagt om til de piggene der, og at de f.eks jeg har er utgående, i så fall blir jo det en fin indikator på om en har fått årets produksjon eller ikke?  

På Deler sine sider ser det ut som at alle varianter av Piikisika har samme pigg som du hadde i ditt bilde, så da er vel dette den nye vinen. Spennende å høre hvordan grepet er på disse vs. de gamle og spissere piggene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være en overgang. De konkave piggene er vel gjerne dyrere så en mellomting er kanskje bra? 
Jeg vet ikke, men for meg ser de firkantede piggene vi ser på bildet over ikke ut til å gi like bra grep som hverken spisse eller konkave pigger. Eller? 
Ser for meg at disse kan bli nesten runde etter litt tid om man treffer mye stein og fjell med dem. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (4 minutter siden):

Piggene på SL er «kroner» med mange mindre spisser. Erfaring?

De hule 45nrth-piggene har vært gode, slites ikke like raskt ned som spisse. Jeg har ikke testet disse, enda, men jeg vil bli overrasket om de er dårligere enn spisse.

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (På 23.8.2023 den 22.30):

På bikestud.com finner man svar! https://bikestud.com/pages/faq-studs

Fra bikestud:

Sitat

Concave-tip studs have similar traction to the flat-tip. Some find that the hollow center helps them self-sharpen as they wear, though they may wear a bit faster than flat tip studs.

Dette er jeg uenig i. Flate pigger har gjort det bra på klatring og bremsing når jeg har testet dem. Men om piggen treffer ganske flatt på isete underlag så griper ikke piggene skikkelig, de skjærer seg ikke inn i isen og flyter mer. Når vi har syklet rett frem på isete stier så blir det i blant endel sideveis bevegelse. Dette skjer ikke med hul-piggene.

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at deres beskrivelser ikke stemmer helt med mine egne erfaringer. Spisse pigger oppleves som bra rett frem, men mindre bra i svinger under belastning (kan hende at jeg ikke kjører høyt nok lufttrykk med ca 5 psi over sommertrykk).

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fornøyd med spisse pigger i ISP og Piikkisika. Men de slites fort om det blir mye sykling på asfalt. Da får man runde pigger, de er mye dårligere enn flate 🙂 Jeg var misfornøyd med spisse pigger i Fat Freddie, men det var fordi piggene satt for dypt i knastene. På senere årganger har Fat Freddie blitt bedre, Piikkisika også... Etter de fikk nye eiere så har Suomi etterhvert fått orden på produksjonskvaliteten.

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har 45Nrth Wrathchild 2.6 framme og Nicotine 2.35 bak, som ikke produseres lenger.

Begge er måles 2.40 på både 23mm og 30mm felg, men Wrathchild 2.6 er høyere, med 23 mm felg blir dekket for høyt, er på grensa, men skjerm må man passe på å finjustere posisjonen perfekt,  lite klaring, men går akkurat.

så slakker opp sykkelen litt med for mye luft, men kan senke lufta, dekket  funker best med 2 psi mindrre enn sommerdekk.

Dekka er meget lette å sette opp slangeløs, de spretter på plass enkelt,var bra på 23 Hope Enduro men bedre med DT Swiss 30mm felgene.

Jeg har ikke slitt ut dekka ennå, brukt de flere vintre, knastene er stive nok til at piggene ikke detter ut lett, ikke mistet en eneste pigg, selv med hardkjøring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
rednaskela skrev (25 minutter siden):

Stusser litt over at Piikkisika kommer i 2,25" og 2,6" – hvorfor ikke i "standard" stidekkbredde rundt 2,4"? 

Eller er 2,25" breiere enn oppgitt? 
 

2.25 er tilsvarende Michelin sine 2.4 sommerdekk hvertfall.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (21 timer siden):

2.25 er tilsvarende Michelin sine 2.4 sommerdekk hvertfall.

Jeg skal være mer presis.

Målte med linjal, husker ikke trykk, sikkert rundt 20psi, 30mm innvendig bredde.
Michelin Wild Enduro Rear 29x2.4 - høyde 55mm bredde 60mm
Pikkisikka 2.25 første gen - høyde 57mm bredde 57mm

 

Endret av Jørgen S.
  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...